Zo ken ik er nog een. Hoe laat je een altviolist tremolo spelen? Je noteert een hele noot en schrijft er boven 'solo'.
En dan nog een mop: Jantje luistert met zijn vader naar een vioolconcert. Op een bepaald moment heeft zoonlief er genoeg van. "Papa, gaan wij naar huis als die meneer dat kistje heeft doorgezaagd? koffienee
Een nieuwbakken violist in het orkest wil graag concertmeester worden en gaat naar de dirigent. "Ben je gek?" vraagt hij. "Nee, helemaal niet, mijnheer, moet dat dan?
Echt gebeurd: een leerlinge (beginneling) komt naar de vioolles ik wil de viool stemmen "hoeft niet" zegt het meisje"er staan geen open snaren in mijn lesje"
een jongen komt naar de vioolles hij opent zijn vioolkist en ...er zit een machinegeweer in ! "Verdorie" zegt hij "nou staat mijn vader met mijn viool in de bank"
Een man is ter dood veroordeeld Men vraagt hem zijn laatste wens "oh meneer, ik zou zo graag viool willen leren spelen"... Een altviolist is ter dood veroordeeld Men vraagt hem zijn laatste wens "oh meneer, ik zou zo graag de tweede positie leren"...
"Hoe is het met uw dochter? Ze speelt toch viool?" "Jazeker! en hoe! Ze mag straks vier maanden in Amerika studeren." "Is dat niet verschrikkelijk duur?" "Nee hoor, de buren hebben het geld bij elkaar gebracht!"
Een Nederlander gaat voor het eerst in zijn leven naar een concert in het Concertgebouw. Hij komt enthousiast terug thuis. Zijn vrouw vraagt hem: -"Hoe was het concert, Joop?" - "Oh, prachtig! De Bolero. Ik weet niet meer wie de komponist was maar dat werk was voor mij een hele ravelatie..."