Strijkstok cello opnieuw laten beharen

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Anara, 3 jul 2011.

  1. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Wanneer is het tijd om de cellostrijkstok opnieuw te laten beharen?
    Is daar een gemiddelde tijd voor te geven voor als je er ongeveer 2 uur per dag mee strijkt (en bij tijden meer)?
    Volgens mij is het ruim 3 jaar geleden dat ik hem heb laten beharen; hij klinkt niet beroerd of zo, maar op een gegeven moment raak je ook aan een bepaald geluid gewend en weet je ook niet of het misschien nog veel mooier zou kunnen klinken.

    Groetjes,

    Anara
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Sommige strijkers doen 10 jaar met een beharing zonder één haar te verliezen, andere strijkers raggen er in drie maanden een beharing doorheen. Dat zijn zo ongeveer de uitersten. Wanneer de stok nog gewoon goed aanspreekt zonder overdreven vaak te moeten harsen en niet "glijdt" over de snaar, kan een beharing er nog mee door.
     
  3. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dank voor je reactie, Bert.
    Nee, haren heeft hij niet verloren, maar glijden doet hij soms wel wat.
    Ik kijk het nog even aan.

    Groet van Anara
     
  4. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Ik ga nu mijn strijkstok laten beharen (het is intussen een jaar na mijn vorig bericht hierover zie ik).
    Waar moet ik rekening mee houden als ik hem opnieuw heb laten beharen?
    Vaker harsen (en zo ja, hoe vaak?).
    Ik vraag mij ook af of je teveel kunt harsen en waar je dat dan aan merkt.

    Groetjes, Anara
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ik heb geen ervaring met een cellostok, maar wat ik wel weet uit eigen ervaring is, dat te veel hars herkenbaar is aan krasserig spel en stofwolken die van de haren vliegen. Bij een cello zul je die harsdeeltjes niet inademen maar bij een (alt)viool is de kans aanwezig. Ik vind ook bij iedere harsbeurt -dus ook wanneer de stok niet net behaard is- dat je moet oppassen voor te veel harsen.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Je kunt je stok wellicht laten in-harsen door degene die de beharing uitvoert. Om nieuwe haren te laten aanspreken in in het begin wat extra hars nodig die; die is er na een paar dagen wel afgespeeld. een nieuw-behaarde stok kan de eerste paar dagen wat krasserig klinken, maar ook dat moet na een paar speeldagen verdwenen zijn. Al eerder is op dit forum naar de info op de site van stokkenbouwer Henk te Hietbrink verwezen die over haar en stokken zeer ter zake kundige en behartenswaardige uitspraken doet!
     
  7. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dank voor jullie reacties.
    Toen ik mijn strijkstok ging halen, ging de vioolbouwer (Stam) hem zelf al harsen voordat hij hem aan mij meegaf.
    Bij de slof glijdt de stok nog een beetje, maar dat zal met een paar dagen wel weer beter gaan.
    Ik zal ook kijken bij de info van Henk te Hietbrink.

    Groeten,

    Anara
     
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik zie een optie voor Syberisch en Canadees haar? Weet iemand het verschil hiertussen?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Misschien dat ons forumlid Nico Plog (strijkstokkenmaker) hier iets over kan zeggen?
    Even afwachten of hij het leest.
     

Deel Deze Pagina