Strijkstok: ronde- of hoekige stang

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door JanHut, 10 okt 2015.

  1. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    In de literatuur kom ik de 'oude' opvatting tegen dat ronde stang meer flexibel is en de hoekige krachtiger, stugger. Tegelijk wordt dat her en der enorm genuanceerd.
    Wie heeft kennis van zaken en ervaring met stokken en dit verschil in rond/hoekig?
    Wat is het verschil?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ik heb een jaar of zes geleden eens wat rekenwerk verricht aan een ronde en een octagonale stok. Zie hier voor de betreffende link, uiteraard op StrijkersForum! ;)

    Een octagonale stok geeft bij eenzelfde inwendige cirkeldiameter 12% meer buigweerstand (is dus stugger, steviger) dan een ronde stok met dezelfde diameter: zie #9 betreffende link.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Uiteraard met alle respect voor de mooie berekening, maar voor een goede vergelijking zou je niet naar een eenzelfde inwendige diameter moeten kijken: een octagonale stok heeft dan altijd meer massa per lengteeenheid dan een ronde en is daardoor dan ook stijver.
    Een vergelijking zou moeten gaan tussen twee stokken van dezelfde maker, uit het zelfde hout gesneden, het zelfde model, dezzelfde curve dezelfde slof, hetzelfde haar in herkomst en volume, precies hetzelfde gewicht etc. De één rond, de ander octagonaal.
    Mijn hypothese: met een blinddoek voor zal het verschil niet te merken zijn.
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2015
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Uit hetzelfde hout gesneden of nog beter: alles hetzelfde is niet haalbaar en daarom ook niet uitvoerbaar. Vandaar ook dat de huidige statistische methoden daar een prima oplossing voor hebben, die de onderzoeker in staat stellen dergelijke verschillen te kunnen compenseren door extra metingen en onderzoek naar interactie tussen diverse variabelen.
    De berekening is louter theoretisch om een idee te krijgen wat het verschil zou kunnen zijn. Ik ben het volledig met je eens dat een dergelijke berekening niets zegt hoe de betreffende stok 'speelt', want daar gaat het nog altijd om en dat moet je dus in de praktijk gaan uitproberen.
     
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Misschien zou het in de praktijk getest moeten worden met carbonstokken? Daar verwacht ik nl. van dat die qua materiaal exact gelijk zijn aan elkaar. Of is dat ook niet zo?
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ah, naast interessante details (gewoon leuk om te weten) is het belangrijkste dus dat het
    voor soepel-krachtig-mooi-sprekend-zingend strijken vrijwel geen verschil zal maken.

    (Ik heb zo'n otcagonale die het goed doet. Toen ik laatst de buigzaamheid voorzichtig probeerde: heel goed, is mijn bescheiden indruk)
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2015
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kijk dit is weer typisch zo'n topic wat eigenlijk over niets gaat. Een hoekige of ronde stang van de strijkstok. En of dit invloed heeft op de klank. Hoe verzin je het.

    Maar wel fijn natuurlijk dat wij ons hier druk om maken. De hele wereld staat in brand. Maar op het StrijkersForum maken we ons druk over de vorm van de stang van de strijkstok.

    Maar om toch aan te sluiten waar dit topic eigenlijk over gaat. Een hoekige of ronde vorm van de stang van de strijkstok maakt geen verschil denk ik. Het zou natuurlijk wat anders zijn als de stang van de strijkstok een licht gebobbelde vorm zou hebben. Kijk dan zou er waarschijnlijk een heel andere klank ontstaan als die gebruikt zou worden. Maar bij mijn weten bestaat deze gebobbelde vorm van de stang van de strijkstok niet.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Het gaat dus wel degelijk over 'iets' en heeft ook nog te maken met strijkinstrumenten. Dat het jou totaal niet aanspreekt is toch niet erg? Dan lees je het gewoon niet, laat staan reageren. Maar het gekke is dat je dat dan wel doet!

    Ja, op diverse sites kun je reageren op het wereldgebeuren, maar zoals een ieder weet is dit een strijkersforum en daar hoort een mening over bijvoorbeeld de vluchtelingen niet thuis!

    Prima hoor dat je reageert maar beweer dan niet dat het "over niets gaat" want dan reageer je op niets:
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik had vorig jaar dus van carbon een ronde en een octagonale stok in huis uit dezelfde prijsklasse.
    Eerlijk gezegd heb ik het verschil niet gehoord. Misschien was de blinde test toch niet helemaal goed uitgevoerd, zodat de verschillen geen kans hadden goed tot uiting te komen (kan samenhangen met het speelniveau). Ik ging er vanuit dat er verschil zou zijn, maar dat kwam vooral door het van-horen-zeggen. Maar het is mij dus niet gelukt dat verschil er ook echt uit te krijgen.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja je hebt gelijk Frits, zoals zo vaak. Het is inderdaad toch iets. :)
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Wat een mooi woord ( octagonale ) kende ik helemaal niet. Ik heb het opgezocht, octagonaal betekend achthoekig. Maar is een strijkstokstang altijd achthoekig, als hij niet rond is ?

    Je maakt trouwens wel de blits als je zegt " ik strijk tegenwoordig met een octagonale strijkstok ".
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar ik ben helemaal niet uit op "de blits" maken. Ik wil gewoon een mooie toon, een eigen toon ook en dat krijg je pas na héél lang oefenen, met wat voor stok dan ook die mij verder helpt. En praten over op wat voor stok ik speel is eigenlijk niet zo "mijn ding". Ik wil spelen.:)
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ja, bij de slof is iedere strijkstok octagonaal. Dat is wel handig: blijft de slof beter op z'n plaats.
    Maar als de stok verder niet rond is wat blijft er dan nog over anders dan octagonaal?

    Ik schrijf de laatste tijd met een octagonaal potlood! :p
     
    Tobias vindt dit leuk.
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Inderdaad, heel mooi uitgelegd. :)
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, jij maakt echt helemaal de blits!:eek::cool::p Ik vind het zo bijzonder dat ik dus nu iemand van het SF ken die met zo'n potlood schrijft! Ik dacht dat mijn bic pennen bijzonder waren (zulke pennen lagen in afgesloten vitrines in Leningrad in 1988, zóó bijzonder!, nu snap ik waarom:p)

    Maar nu weer terug naar strijkstokken: de mijne is rond en misschien daarom wel mooie ronde tonen. En je zou dus met een octagonale wat pittigere, puntigere tonen kunnen produceren ?????
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    De analogie voortzettend krijg je met een stok waar scherpe stekeltjes op zitten een scherp en schril geluid.
    Allemaal onzin natuurlijk. ;)
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, ikke niet geloven dus;). Maar ik ging er dus wel van uit dat het verschil tussen rond en octagonaal een functie zou hebben voor wat betreft de toon die je dan krijgt. En dat is mij dus niet gelukt. Ik hoop bij een ander wel, want anders moet je het allemaal uiteindelijk zien als vormgeving met fabeltjes.

    Nu, eigenlijk zou je er zo'n onderzoek op moeten zetten als wat er met de eindpin van de cello is gedaan. Natuurlijk ziet dat onderzoek er dan iets anders uit, maar we zouden dus willen weten wat de vorm van de stok (rond of octagonaal) werkelijk verschil maakt. Zou dat niet in Wenen al eens zijn geprobeerd?
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2015
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Ik zal bij gelegenheid eens zoeken naar onderzoeksresultaten op dat gebied. Wie weet is er al meer bekend.
     
  19. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Da's bijzonder; waar haal je die? Ik heb alleen maar ronde en hexagonale potloden.
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een timmerman potlood is achtkantig.
    175-177-15-7mm-standard-size-octagonal.jpg
     

Deel Deze Pagina