Strijkstokhaar schoonmaken

Discussie in 'Overig' gestart door Rebecspeelster, 24 sep 2008.

  1. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Hoi allemaal!

    Onlangs hoorde ik van iemand dat het raadzaam is om de haren van je strijkstok af en toe met alcohol (96%) schoon te maken en volledig te ontdoen van hars. Je zou daarmee de haren sparen en minder vaak hoeven te verharen. Ik heb hier geen ervaring mee. Misschien iemand van jullie wel?

    Groeten.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Alcohol lijkt me nou niet zo goed... Probeer anders wat alcohol op je eigen haren te smeren en een dag te wachten voor het resultaat.
     
  3. viooladdict

    viooladdict Bianca Verhoof

    Lid geworden:
    18 sep 2008
    Berichten:
    8
    Zover ik weet is de alcohol enkel voor de snaren en kun je de haren gewoon wassen onder de kraan. De Spanning er goed af halen en dan met lauw water wassen.Zo deed mijn vioolbouwer het ook. Dan heb je wel even droogtijd maar ja dat is voor het slapen gaan wassen en de volgende dag weer spelen.
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Bedankt voor jullie reakties. ;) Ik sta eerlijk gezegd ook niet te popelen om met alcohol mijn stok te gaan bewerken. Dat alcohol niet goed voor je haren is.... weet je dat hars het perfecte ontharingsmiddel is? Waarschijnlijk is dit de reden om de harsresten er eens goed uit te halen.

    Nou kreeg ik het advies onlangs van een gambabouwer op de "Oude muziekmarkt" tijdens het festival "Oude Muziek" in Utrecht. Het zal ongetwijfeld meespelen dat een gamba onderhands bespeeld wordt. (Viool en cello worden bovenhands bespeeld) D.w.z. dat je de stok bij de haren vast hebt en behoorlijk vet wordt tot 15 CM van de slof. Dit is bij mij niet het geval omdat ik ook een bovenhandse stokvoering heb.

    Het lauw-water-advies komt inderdaad vriendelijker over alleen zou ik graag het nut op lange termijn willen weten.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Lijkt me een onzinverhaal.

    De hars zal uitstekend oplossen in alcohol maar waarom zou dat nodig zijn?
    Waarom zou de hars van de haren moeten worden verwijderd?
    Stel je doet dat, dan lijkt het me dat het daarna wel heel vervelend en lastig wordt om er nog wat hars op te krijgen, want de haren zijn dan immers zo glad als een aal.
    Net zo als een geheel nieuwe strijkstok met haar dat nauwelijks of niet harsdeeltjes wil opnemen.

    Lauw-warm-water heeft geen enkel oplossend vermogen voor wat betreft de harsdeeltjes en zal alleen een ontvettende werking hebben bij gebruik van zeep wat erin opgelost is. Het ontvetten heeft dan alleen maar effect op dát gedeelte wat huidvet bevat, ontstaan door aanraking met de huid bij de slof.
     
  6. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Hmmm... het klinkt logisch wat je schrijft en ik denk dat ik het advies tot schoonmaken dan ook maar met een gerust hart naast me neerleg. Als je je bedenkt dat een stok die uitsluitend op onomwonden darmsnaren gebruikt wordt maar eens in de 5 jaar verhaard hoeft te worden, verwacht ik dat het middel erger is dan de kwaal.

    Bedankt. ;)
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De vettigheid kun je wegkrijgen met water en (natuur)zeep (alleen water lost hars noch vet op) maar in mijn ervaring kun je dat niet eindeloos blijven herhalen. Ook hier geldt; voorkomen is beter dan genezen.
    Steeds maar schoonmaken lijkt mij juist de levensduur van de haren te beperken.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    net wat ik zei (post#5) ;)
     
  9. fienaaa

    fienaaa Sarafina

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    17
    Mijn cello lerares heeft mij aangeraden zo af een toe(Echt niet te vaak!)
    Je de haren van mijn strijkstok schoon te maken met spiritus(Ook alcohol)
    Zo kun je het zwart geworden uiteinde schoon krijgen(Daar waar het hars niet meer pakt door vet van je handen).

    Dit heb ik gedaan en het werkte prima, daarna gewoon weer insmeren met hars :)
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Probeer het de volgende keer dan ook eens met een zeepoplossing, dan heb je een goed vergelijk. Want vet lost ook een beetje op in alcohol.
    Als je je bevindingen dan ook nog zou willen posten, zijn we er hier uiteraard helemaal tevreden mee.
     
  11. fienaaa

    fienaaa Sarafina

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    17
    Het kan alleen nog wel even duren, ik heb net een nieuwe strijkstok, met nieuwe haren... Dus hij is op het moment vetloos en schoon(Ben er zuinig op :) )

    Maar ik zal ander even kijken of een kennis het kan proberen!

    Het is wel heeel veel poetswerk met spiritus, dus poetsen poetsen en nog eens poetsen! Maar daarna heb je ook wat!
     
  12. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Er is wel een chemisch verschil tussen een behandeling met zeep of alcohol. Vooropgesteld: mijn kennis van scheikunde is bedroevend en ik spreek alleen anderen na. :p

    Zeep kapselt de vetdeeltjes in waardoor het vet verdund wordt en makkelijk weg te halen is.
    Alcohol breekt het vet chemisch af waardoor het minder goed op de ondergrond houdt en te verwijderen is.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, dat klopt wel dat de vuil of vetdeeltjes door de zeep worden ingekapseld. Maar dat daardoor het vuil verdund wordt lijkt me niet juist. De hoeveelheid vet c.q. vuil wordt juist minder omdat het wordt weggehaald, terwijl bij verdunning de totale hoeveelheid vet wel hetzelfde blijft maar alleen over een groter volume wordt verdeeld. Daar is in de behandeling geen sprake van want het vuil wordt weggenomen.

    Een andere reden om geen alcohol te gebruiken is om te voorkomen, dat het oppervlak van de stok kan worden aangetast door alcohol.
     
  14. fienaaa

    fienaaa Sarafina

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    17
    Je gebruikt niet heel veel alcohol... Ik weet niet of de haren kapot gaan of een slechtere kwaliteit krijgen... De hars pakt wel gewoon.

    Maar ik ga nog informeren waarom alcohol en niet zeep of iets anders...
     
  15. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Ik gebruik ook spiritus om de haren van mijn strijkstok schoon te maken. Dat gaat tot nu toe heel goed. Het is me aangeraden door mijn vioolbouwer, en mijn leraar. Ik vertrouw erop dat 2 keer hetzelfde advies toch wel goed. En inderdaad het begin goed schoonmaken. Want je vingers laten vuil achter.
     
  16. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Ik heb altijd de stokken van mijn leerlingen (ben een tijdje juf geweest) schoongemaakt met spiritus. Weinig spiritus in een schoteltje en dan schoonmaken met een speciaal daarvoor aangeschaft tandenborsteltje. Wel voorzichtig, want je moet absoluut de lak van de stok niet raken, van spiritus gaat je lak wel naar zijn grootje.

    Zelf heb ik het nooit gedaan omdat ik zoveel speelde dat de haren eerder op waren dan ik ze schoon kon maken.
     
  17. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Ik kreeg het advies om amoniak verdund met water te gebruiken om het haar van de stok schoon te maken, daarna het haar met schoon water naspoelen en laten drogen.
    Werkte verbluffend goed en eenvoudig, wel buiten doen als 't ff kan vanwege de stank.
    Alle zwartigheid ging eruit, en bij het opnieuw harsen na het drogen pakte de hars weer op het hele haarlint. :)
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ammonia (ammoniak opgelost in water) is sterk alkalisch (een sterke base), dat houdt in dat vetten hier goed in oplossen. Dat gegeven wordt ook al jaren toegepast in het schoonmaken van kammen: leg de schoon te maken kam in een laagje ammonia, ga er na een half uur weken met een borsteltje overheen en de kam is weer brandschoon.

    Dat zou natuurlijk precies zo kunnen werken voor een vettig deel van de haren van de strijkstok. Het verbaast me niets. Alleen zit je dan wel met het weer schoon spoelen van dat gedeelte, want de viezigheid en de ammonia moet er toch weer af en uit. Houd je dat gedeelte van de haren dan onder de kraan? Hoe gaat dat in de praktijk?
     
  19. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    De praktijk: ammonia oplossing in een diep bord, slof van de stok los maken (zorgen dat het schroefding niet kwijt raakt), dan in 1 hand de stok en in andere hand de slof, haarlint in de oplossing laten zakken, stukkje voor stukje zeg maar (doet me denken aan vroeger en het spelen met een diabolo). Daarna op dezelfde manier het haar door een diep bord gevuld met schoon water husselen en daarna evt. nogmaals (aan een van de uiteinden beginnen, handigste vind ik om het eerst het stuk dat aan de punt van de stok zit te doen). Dan laten drogen. Klinkt ingewikkelder dan het is. Ik doe het hele haarlint op die manier, de hars blijft ook achter in de ammonia oplossing, ik denk niet dat het echt oplost maar de harsdeeltjes laten los van het haar. Na drogen is het haar zowat "als nieuw". Echt verbluffend om te zien hoe makkelijk alle zwarte muck uit het haar verdwijnt.
    Wel opletten dat alleen het haar nat wordt en niet de rest van de stok/slof.

    Inge
     
  20. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    hey allen,

    Ik ben net ook aan het zoeken naar een manier om mijn stok te reinigen, zodat ik niet de hele tijd nieuw haar erop hoef te laten zetten (stok wordt al vies na 2-3 maand, dus niet te doen..). Ik kwam inderdaad op een soort gelijke oplossing door natuurlijk google :) en kwam een site tegen met hele nuttige dingen omtrent het schoonmaken van je strijkinstrument. Het is echter wel Duits, maar er zitten veel plaatjes bij die het makkelijker maken en het is ontzettend handig!
    http://www.geigenbau.com/tippsundtricks/cellobogen/bogenhaarewaschen/bogenhaare.html
    Hier wordt uitgebreid vertelt over hoe je de haren moet schoonmaken :)

    hoop dat jullie het ook nuttig vinden!
     

Deel Deze Pagina