Strijkstokhaar schoonmaken

Discussie in 'Overig' gestart door Rebecspeelster, 24 sep 2008.

  1. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Hoi allemaal!

    Onlangs hoorde ik van iemand dat het raadzaam is om de haren van je strijkstok af en toe met alcohol (96%) schoon te maken en volledig te ontdoen van hars. Je zou daarmee de haren sparen en minder vaak hoeven te verharen. Ik heb hier geen ervaring mee. Misschien iemand van jullie wel?

    Groeten.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Alcohol lijkt me nou niet zo goed... Probeer anders wat alcohol op je eigen haren te smeren en een dag te wachten voor het resultaat.
     
  3. viooladdict

    viooladdict Bianca Verhoof

    Lid geworden:
    18 sep 2008
    Berichten:
    8
    Zover ik weet is de alcohol enkel voor de snaren en kun je de haren gewoon wassen onder de kraan. De Spanning er goed af halen en dan met lauw water wassen.Zo deed mijn vioolbouwer het ook. Dan heb je wel even droogtijd maar ja dat is voor het slapen gaan wassen en de volgende dag weer spelen.
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Bedankt voor jullie reakties. ;) Ik sta eerlijk gezegd ook niet te popelen om met alcohol mijn stok te gaan bewerken. Dat alcohol niet goed voor je haren is.... weet je dat hars het perfecte ontharingsmiddel is? Waarschijnlijk is dit de reden om de harsresten er eens goed uit te halen.

    Nou kreeg ik het advies onlangs van een gambabouwer op de "Oude muziekmarkt" tijdens het festival "Oude Muziek" in Utrecht. Het zal ongetwijfeld meespelen dat een gamba onderhands bespeeld wordt. (Viool en cello worden bovenhands bespeeld) D.w.z. dat je de stok bij de haren vast hebt en behoorlijk vet wordt tot 15 CM van de slof. Dit is bij mij niet het geval omdat ik ook een bovenhandse stokvoering heb.