Strijkstokkenbouwer Muntz?

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door Coop, 21 aug 2008.

  1. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Zegt iemand de naam Muntz op een strijkstok iets? Ben op stokkenjacht en heb er nu eentje die mij aanspreekt. Dat is er dus eentje met 'Muntz' boven de slof.
    Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de afkomst, of de bouwer al dan niet bekend is maakt me niet heel veel uit.

    En Dorfler *** , zijn dat de betere Dorflers? Wel een hele sjieke spanschroef: op elke kant van de schroef een klein parelmoeren oogje, wat een priegelwerk!

    Andere stokken in de race: Jean de Smet (Groothandel?) en Wild (die namen zeggen me ook niet veel)

    Als iemand me iets meer kan vertellen: zou leuk zijn!
     
  2. jan servais

    jan servais

    Lid geworden:
    21 aug 2008
    Berichten:
    1
    Dag Coop,

    mijn naam is Jan Servais , dit is tevens mijn eerste bijdrage aan dit forum.
    Ook ik ben sinds enige tijd op zoek naar een nieuwe stok. Dorfler is een naam die ik in dit verband vaker ben tegen gekomen en uit de beschrijving op hun site maak ik op dat die sterretjes iets met de kwaliteit te maken hebben tik, dorfler gmbh , in op google en je vindt ze wel.
    Hoe meer sterretjes hoe uitgezochter en langer gedroogd het hout zou zijn.
    Mijn zoek tocht speelt zich voorlopig alleen op internet af. en ik twijfel erg of ik naar een viool bouwer ga om een stok uit te zoeken of dat ik via internet verder ga. Het punt is dat ik niet goed weet waarop ik een stok moet beoordelen en dit weet ik dus ook niet als ik dit in een winkel binnen een bepaalde tijd moet doen. Tot nog toe beperkt mijn kennis zich tot gewicht +- 60 / 62 gr balans punt +- 19/ 20 cm van de slof en pernambucco hout zou het beste zijn . In de goedkopere klasse zou carbondix goed zijn. Ik hoop op deze site meer info te krijgen zodat ik weet wat ik moet kiezen .

    vriendelijke groet

    Jan
     
  3. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Hallo Jan

    Om ook maar even mijn ervaringen te delen (beetje off-topic maar tegelijkertijd ook weer niet) naarmate je langer speelt kun je beter een stok beoordelen. Ik merk nu wel degelijk verschil tussen de ene en de andere stok, 2 jaar geleden nog niet!
    Als je weet wat je wilt qua klank of speeleigenschappen kan de vioolbouwer een 'voorselectie' voor je maken. Hij weet welke stokken ongeveer bieden wat je zoekt. De uiteindelijke keus is voor jou dan al makkelijker.
    Zo ging/gaat het bij mij tenminste. ik kreeg 4 heel verschillende stokken te proberen, ik gaf aan welke ik fijn vond spelen en/of mooi vond en aan de hand daarvan wist hij in welke hoek ie moest zoeken. En dan is het een kwestie van proberen.
     

Deel Deze Pagina