Strijstok beharen

Discussie in 'Strijkstokken' gestart door pietvankempen, 19 feb 2006.

  1. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    wie heeft tips waar ik iets kan vinden over soorten paardenhaar en over het zelf beharen van een vioolstok.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hey Piet,

    Een strijkstok beharen is niet niks. Laat ik het zo zeggen: het is moeilijker dan dat je zou denken, maar niet onmogelijk.
    Zelf heb ik ooit het goede haar van een flut strijkstokje overgezet op een iets betere stok.

    Wat je nodig hebt is natuurlijk het haar (te koop bij o.a. Pro-Arte in Antwerpen) maar dat gaat dan meestal per bos, genoeg voor c.a. 100 stokken.
    Mocht je het beharen eens willen proberen dan lijkt het me verstandig om eens via Google en de bibliotheek het een ene ander op te zoeken en zo’n mal (houder voor de strijkstok) aan te schaffen of te maken.
    Al met al heb je een aantal dingen nodig, maar ik spreek alleen uit mijn eigen ervaring en van wat ik gelezen heb.
    De houder voor het beharen, de haren, wat zeer scherpe mesjes om de wiggen te snijden, afbinddraad, lijm om het haar na het opbinden goed te fixeren, misschien wat kleine beiteltjes om het oude materiaal te verwijderen, een kammetje (luizenkam werkt prima) wat hout om de wiggen te maken en een grote hoeveelheid geduld.

    Ik durf te wedden dat het minstens vijf tot tien keer verkeerd gaat of dat het resultaat is dat een deel van de haren prachtig gespannen zijn en er een deel nog los bij hangt.

    Er zijn een paar boekjes te koop over het beharen van een strijkstok maar ik dacht alleen in het Engels.

    Kijk eens bij Pro-Arte in de Geuzenstraat in Antwerpen of bij de firma Dick in Duitsland of Steward McDonnalds in de U.S of A. Ik heb de juiste links nu even niet ter beschikking maar zal ze voor je op zoeken

    Ook kun je natuurlijk eens kijken of je bij de lokale vioolbouwer een bosje haar kunt kopen.

    Remi
     
  3. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    Bedankt Remi voor je reactie.
    Weet jij misschien ook hoe je kwaliteiten haar kunt onderscheiden?
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Helaas kan ik je daar niet mee helpen, maar de prijs van het haar is meestal een goede richtlijn. Daarbij is het haar van Mongoolse hengsten vaak het duurst.
    Klinkt raar maar het heeft met urine en het haar (van de staart) te maken.

    Google eens op 'bow rehairing' en zo, dan kom je wel wat tegen over het haar.
    Overigens wordt dit vaak in bossen verkocht (ook op marktplaats staat er een aanbieding)

    Ik heb nog even zitten zoeken en vond de volgende links voor je:

    http://www.sowden.co.uk/index.htm
    http://www.stewmac.com/shop/Hardware,_parts/Violin:_Bows_and_bow_hair/Violin_Bow_Hair.html
    http://www.stewmac.com/shop/Hardware,_parts/Violin:_Bows_and_bow_hair/Bow_Rehairing_Jig.html
    http://www.internationalluthiers.com/bows.php
    http://www.vannbows.com/index.html

    En op marktplaats zoeken naar Mongools paardenhaar

    http://www.tipper-violins.com/rehairing.html

    remi



    Remi
     
  5. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    Bedankt, Remi.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Ik ben het met Remi eens: wanneer het een eenmalige beharingsaangelegenheid is, zou ik er niet aan beginnen. Beharen vergt een grote investering in techniek en routine, die zich alleen "terugverdient" wanneer je minstens maandelijks een stok behaart. Een eenmalige beharing kun je beter aan de vioolbouwer of stokkenmaker overlaten. Na 5 keer een goed resultaat, zoals Remi stelt, lijkt mij erg optimistisch. Strengen van 4,5-5 gram voor een vioolstok zijn ook wel los leverbaar. Ben je van plan 100 stokken te beharen, dan kun je inderdaad het beste een pond kopen, maar goed haar is niet goedkoop.
     
  7. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    Bedankt Bert, ik ben nu wel overtuigd.
     
  8. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    WELKE LIJM ??

    Ondanks negatieve adviezen heb ik de gok toch gewaagd. Ik ga zelf een strijkstok beharen.
    Mijn ervaringen zal ik later meedelen.
    Wie kan mij zeggen welke lijm je het beste kan gebruiken?
    En wat gebeurt er als je bisontix of velpon gebruikt?
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Bisontix en velpon moeten in gesloten verpakking op minimaal twee meter afstand van elk strijkinstrument of stok blijven. De spreidspie mag met een druppeltje huidenlijm worden vastgezet. In GEEN geval mogen kopblokjes en slofblokjes worden gelijmd.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Bert,

    Na het opbinden van de haren kun je deze toch nog een klein beetje extra fixeren op de knoop door wat huidenlijm op de knoop te laten lopen? Ik hoorde dat er zelfs op de knoop een druppeltje vingertjes lijm gebruikt wordt om de haren te fixeren.

    Ik kan me voorstellen dat er tegen dergelijke producten een aversie is. Vingertjes lijm heeft een onomkeerbare lijmkracht en b.v. een drupje huidenlijm is te alle tijden oplosbaar.

    Sorry terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat een dergelijke lijm is als vloeken in de kerk.

    Remi
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Remi, wanneer het boek van Otto Möckel binnen is moet je maar eens kijken op een apart hoofdstuk "Die Praxis des Bogenmachers", dat daaraan is gewijd. Ik heb ooit eens met zijn beschrijving een tweetal strijkstokken met goed resultaat behaard. Was goed te doen.

    Ben er weer mee opgehouden, want vond het ondankbaar (vervelend) werk en niet echt interessant.
     
  12. pietvankempen

    pietvankempen

    Lid geworden:
    19 feb 2006
    Berichten:
    16
    Dank aan degenen die mij van advies hebben gediend omtrent het zelf beharen van een strijkstok.
    Eigenlijk heeft iedereen het mij afgeraden, maar ik kon het toch niet laten.
    Nu kan ik u melden dat het met de eerste beharing direct gelukt is.
    Om eerlijk te zijn zie ik nog wel enkele zaken die niet helemaal volgens de regelen der kunst gegaan zijn.
    Dus kan de conclusie zijn dat het een volgende keer nog beter zou kunnen. Maar de strijkstok speelt weer.
    Het moeilijkste was om alle haren even strak gespannen te houden bij het afbinden onderaan, en om de beharing zodanig recht te plaatsen dat de haren goed breeduit komen te staan.

    pietvankempen
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.916
    Homepage:
    Traditioneel worden de haarbundels afgebonden met vlasdraad, afgesneden en aangebrand op een vlam, daarna verzegeld met gesmolten hars of zegellak. In de praktijk gebruikt men tegenwoordig veelal behalve vlasdraad ook wel polyestergaren of dental floss en cyanoacrylaat als verzegeling; niet romantisch maar het gaat nooit los. Beharen is niet het leukste werk, al maak je met het resultaat vaak iemand gelukkig, maar het "pays the bills"
    Huidenlijm als verzegeling werkt volgens mij niet goed en het is niet practisch. Een eenmaal afgebonden en verzegelde bundel moet ook niet meer los, mag zelfs niet meer los gaan!


    (Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 27/04/2006 om 22:27 uur)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Wat is of zijn het meest essentiële verschil(len) tussen een vioolstok en een altvioolstok?

    Kun je aan een vioolstok de bestemming altvioolstok geven door hem opnieuw te laten beharen?
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Een beetje merkwaardige vraag! Een altvioolstok is simpelweg zwaarder dan een vioolstok (vioolstok ongeveer 60 gram, altvioolstok ongeveer 70 gram) en een fractie dikker, vandaar dat gewicht. Ze zijn wel ongeveer even lang.

    Een altstok moet dikkere snaren in beweging zetten en dat wil met wat gewicht gemakkelijker.
    Dus opnieuw beharen maakt van een vioolstrijkstok geen altvioolstok. Je zou een plaatje lood om de schacht kunnen vouwen...maar dan krijg je problemen met de esthetica.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Gelukkig heb ik tijdens mijn schoolperiode docenten gehad, die steevast beweerden dat merkwaardige vragen niet bestaan. Dit om vooral iedere vraag gesteld te laten worden. Want veelal blijkt dat een ander met dezelfde vraag zit maar hem niet durft te stellen, uit vrees dat het een 'domme vraag' is. Je kunt nu eenmaal een vraag hebben, los van het feit of die in andermans ogen vreemd gevonden wordt of niet. Dus Liuwe, ik laat me er niet door weerhouden.

    Wanneer het alleen maar gaat om meer gewicht en daarmee meer druk op de snaren, kan hetzelfde effect met een vioolstok bereikt worden in combinatie met meer druk vanuit de rechter hand en dan voornamelijk de wijsvinger-duim combinatie.

    Daarbij is het ook nog zo dat het er toe doet om welk formaat alt het gaat, lijkt me.

    Mogelijk dat ook de ligging van het zwaartepunt nog wat uitmaakt?

    Deze vraag stel ik omdat ik met de vioolstok mijn pas afgebouwde altviool bespeel. En dat gaat best wel, zij het dat ik tov de viool, veel meer kracht moet uitoefenen om er een toon uit te halen. Aangezien ik nog wel een aantal redelijk goede vioolstokken heb liggen, dacht ik door een nieuwe beharing met meer haren, mogelijk uit de voeten te kunnen. Bovendien heb ik van verschillende altviolisten gehoord dat ze met een vioolstok spelen.

    Met deze informatie erbij vind je de vraag misschien niet meer zo vreemd?
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Natuurlijk blijf ik de vraag merkwaardig vinden.. Maar je hebt gelijk, je kunt met een vioolstok altviool spelen, maar dat kost meer gewicht vanuit de hand/arm en dus is het spelen dan vermoeiender. Dat zal ook wel de reden zijn dat een altstok zwaarder is, je houdt het spelen langer vol. Ik heb zelf een Bolink-barokvioolstok, maar die heeft hij wat zwaar gemaakt, 61 gram. Die kun je dus prachtig gebruiken op een (barokke) alt!

    Heb je je nieuwe altviool al gelakt? Wat voor krul heb je eraan gemaakt? Je ziet tegenwoordig vaak vioolkrullen aan altviolen.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Wel, voor zo ver ik weet worden er zowel altviolen gebouwd met ‘gewone’ krullen (vioolkrullen zoals jij ze noemt) als met zgn. cellokrullen (die jij altvioolkrullen noemt). Het hangt af van de corpuslengte. Het is natuurlijk geen gezicht wanneer een relatief kleine altviool voorzien wordt van een knotserige cellokrul (waar een estheticatraining al niet goed voor is :) )

    Aangezien mijn instrument een corpuslengte heeft van 16 ½ inch (41,9 cm) ‘moet’ er wel een cellokrul op of aan.
    Maar om het wat duidelijker te maken zal ik er een plaatje bij geven, dan weten we tenminste wat een ‘cellokrul’ op een altviool is. Met name het kielhoutje is breder dan de toets, waardoor de hele krul breder is.
    [note: Ik ben me ervan bewust dat dit nu alweer buiten het bestek van de topic is, maar weet zo gauw niet hoe het anders kan].

    [​IMG]
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Misschien buiten bestek maar het plaatje verduidelijkt meer dan honderd worden.
    Ik zat al te lezen, en had iets van… hallo, de krul van een Alt is gewoon verhoudingsgewijs wat groter dan die van een viool, wat nou cellokrul!
    Tot ik het plaatje zag en ja, ja toen was het natuurlijk weer …Oh ja!
    Klopt niet alleen de krul (eigenlijk ook de sleutelkast) is iets robuuster dan die van de viool, vooral bij het kielhoutje.
    Kijken, kijken… waarnemen.

    Remi
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.277
    Homepage:
    Toen ik er voor het eerst op speelde (N.B.: voor het eerst in mijn leven op een altviool) moest ik echter wel even wennen aan die verbreding, omdat je dat toch heel duidelijk merkt. Na een tijdje echter weet je niet anders en heb je er geen last meer van.

    Alleen jammer dat ik nu pas kennis maak met een altviool: had ik 35 jaar eerder moeten doen. Machtig instrument!!
     

Deel Deze Pagina