Van de IMSLP-lijst van de studenten vioolconcerten https://imslp.org/wiki/Template:Student_Violin_Concertos hebben we eerst alle kindervioolconcerten van de 1e positie opgenomen als er geen audio van was (34 stuks). Studenten Viool Concerten (Concertino's) IMSLP 1e positie Zie https://strijkersforum.nl/threads/school-vioolconcerten-van-seitz-kuechler-rieding.1263/ onderaan. Daarna hebben we er een aantal opgenomen van de 1- 3e positie (soms zit de 4e positie er ook bij voor de e-octaaf bijvoorbeeld), naast een aantal waarvan al een audio is. Totaal is de afspeellijst nu 9 concerten lang, maar dat moet dus nog meer worden. Zwarte concerten hebben geen bladmuziek op IMSLP (9 stuks)en konden we ook niet vinden in muziekbibliotheken. Blauwe concerten moeten we nog gaan opnemen (23 stuks). Rode concerten zijn door ons of anderen opgenomen en staan bij de afspeellijst van 10 concerten van de 1-3e positie. Studenten Viool Concerten (Concertino's) IMSLP 1e-3e positie https://www.youtube.com/watch?v=Ot3Mv86Mq3k&list=PLqkfjG4ZEwL91_reogE2ubxG7WZVbKM75 2 voorbeelden (betere versies zijn altijd welkom, ook van jullie) Althaus, Op.72 Althaus, Op.80 Militaire Bohm, Op.370 Bohm, No.2, Op.377 Chevallier, Op.54 Coerne, Op.63 Dessau, Op.60 Jansa, Op.54 Hofmann (R.), Op.128 No.2 Huber, Op.5 Huber, Op.6 Huber, Op.8 Küchler, Op.11 Küchler, Op.12 Küchler, Op.15 Style of Vivaldi Kuhnel, Op.2 Nölck, Op.246 Portnoff, Op.1 Portnoff, Op.14 Rieding, Op.21 Hungarian Röntgen, Op.87 Rowley, Miniature Suite Saenger, Op.83 Schatz, Op.23 Schatz, Op.26 Schatz, Op.27 (2 vln) Schatz, Op.28 (2 vln) Schmidt, Op.52 Schmidt, Op.55 Seitz, Op.12 Seitz, Op.15 Seybold, Op.96 Seybold, Op.112 Seybold, Op.121 Sitt, Op.31 Sitt, Op.108 Sitt, Op.133 (2 vln) Söchting, Op.138 No.2 Söchting, Op.138 No.3 Szerémi, Op.64 Voldan, Op.18 Wiltberger, Op.75
Moedig project! Ik hoor je dapper door die concerten heen strijken en de pianiste is een vaardige begeleidster. Al gaan ze door voor (relatieve) beginnersconcerten, zie dat maar eens mooi uit te voeren! Van gedigitaliseerde klanken wordt niemand blij als die een indruk wil krijgen van zo'n concert, maar jullie geven ze weer 'vlees en bloed' (oftewel, het menselijke komt weer terug).
Hier een voorbeeldopname van een kinderconcert van de 1e positie Op.54 van Schmidt, die de eindmontage in het filmpje niet gehaald heeft met de meeleesnoten. Je moet vaak opnemen en fouten en foutjes met andere opnamen wegknippen en -plakken met movie maker. Ik heb een beetje pretentieus T-shirt aan.
Intussen zijn alle rode Concertino's van de 1e tot 3e positie gespeeld (zie 1e post) en is de afspeellijst met 30 concerten eindelijk af. Op een of andere manier krijg ik de afspeellijst zoals bij de 1e post niet geembed en dus kan je ook de 2e speellijst aanklikken van 1-3 positie IMSLP op https://www.youtube.com/user/HenriVieuxtemps/playlists Seybold op.121 bleek van de 1e t/m de 7e positie te gaan, dus is verplaatst naar die groep. Nu zijn we begonnen aan de 1e-5e positie, maar bleek dat Drdla op.225 ook t/m de 7e positie gaat (in 3e deel 1e vinger op e octaaf op de de e-snaar en 4e vinger op de hoge a met 4 hulpstreepjes) dus die moet ik nog even verplaatsen van de groep t/m 5e positie naar t/m 7e positie. Soms zijn de positiewissels niet logisch in de gedrukte vingerzettingen bij de Concertino's maar is het een soort oefening, die ik dan maar braaf doe, hoewel een andere vingerzetting de intonatie meer ten goede zou komen. Aan duimengemiddelde haalt een beroeps snel 1-50/100 duimen, terwijl wij vaak 1 op 3-9 halen , maar 3 keer 1 op 16/17 (1e positie) en dan bedoel ik bij 1 duim naar beneden en 16/17 gemiddeld omhoog. Kan ook komen omdat mensen het leuke stukken vinden en dan een duim omhoog geven ondanks mijn soms beroerde spel, waarvan ik eigenlijk niet de hoop heb dat het veel beter gaat worden. Maar vergelijk het met hardlopen. Dat kan je regelmatig doen of fanatiek gaan trainen, maar als je geen talent heb en je loopt een 10 km dan zit je bij de laatste 1000 van de 6000 deelnemers en kom je misschien ooit bij de laatste 2000 van de 6000 deelnemers. De top 1000 of top 100 is dan heel erg ver weg en ga je nooit halen. Idem dito met vioolspelen. Je maakt soms een beetje progressie, maar eigenlijk blijf je een 2e viool achteraan, die niet mag klagen dat ie mee mag doen in heel wat orkesten. Eigenlijk moet ik niet soleren, maar ja als niemand die Concertino's speelt doe ik het maar. Bij Essek op.4 reageerde iemand uit Brazilie met : It is sad that this is the only video on YouTube regarding this entire concertino. Maar ja als betere violisten deze stukken niet spelen moet je het maar met onze "authentieke" versie doen om een indruk van zo'n Concertino te krijgen en door de violistische beperkingen heen te prikken. Soms is de duimenbeoordeling slecht (bv 1 op 3) maar krijg je wel positieve reacties zoals bij Szeremi : I never heard of this concerto. But I want to play this one!! I love the melody! of Big Gripping Impetuous Work.....BRAVISSIMI TUTTI from San Agustinillo! en Great channel! Thank you for the upload! Wat wel bijzonder was is dat mijn pianiste eens zei : Dit stuk moet je wat solistischer spelen. Dat had ze nog nooit gezegd. "Solistischer", alsof ik dat kan. 3 stukken uit de 1e positie met ons hoogste duimengemiddelde : Huber, Adolf Violin Concertino No.3, Op. 7 for violin +piano 273-17 16,0 : 1 29.155 weergaven 18-5-2017 Portnoff, Leo Violin Concertino Opus 9 for violin + piano 229-14 16,4 : 1 15.161 weergaven 2-2-2018 1e akkoord niet helemaal tegelijk. Ik ben iets te laat. Küchler, Ferdinand Concertino Opus 14 for violin + piano 389-23 16,9 : 1 38.307 weergaven 16-1-2018 1e akkoord niet helemaal tegelijk. Ik ben iets te vroeg Nog te doen t/m 5e positie : Accolay, No.1 in A minor Drdla, Op.225 (naar 7e positie verplaatsen) Hofmann (R.), Op.128 No.3 Hollaender, Op.62 Muldermans Portnoff, Op.8 Rieding, Op.5 Rieding, Op.24 Rieding, Op.25 Schatz, Op.29 Seitz, Op.12 Sitt, Op.65 Sitt, Op.70 Sitt, Op.110 t/m 7e positie : Accolay, No.2 in D minor Althaus, Op.90 Althaus, Op.104 Carse, in D minor Drdla, Op.245 Millies, Style of Haydn Moffat, in A minor Naef, Op.1 Rieding, Op.7 Seitz, Op.7 Seitz, Op.25 Seitz, Op.50 Seitz, Op.51 Seybold, Op.121 Shebalin, Op.14 No.1 Sitt, Op.28 Sitt, Op.46 Szerémi, Op.65 Venzl, Op.112 Zo rond 2022/2023 schat ik in dat we alles hebben gespeeld en zijn we eindelijk toe aan grote mensenmuziek.
In de videobeschrijving van Op. 24 van Rieding staat een kleine fout: er staat "position 1,2 +5" terwijl dat er in het stuk de eerste, derde en vijfde posities gebruikt worden.
Intussen nu ook alle Concertino's gespeeld t/m de 5e positie, maar dat waren er maar 9. https://imslp.org/wiki/Template:Student_Violin_Concertos 1st to 5th Positions Accolay, No.1 in A minor Hofmann (R.), Op.128 No.3 Portnoff, Op.8 Rieding, Op.5 Rieding, Op.24 Rieding, Op.25 Schatz, Op.29 Seitz, Op.12 Sitt, Op.70 Sitt, Op.110 Zie https://www.youtube.com/user/HenriVieuxtemps/playlists Sommige bleken tot de 7e positie te gaan of hoger en die heb ik naar de laatste groep verplaatst t/m de 7e positie. Daar hebben we er nu 4 van gespeeld van de 22, dus nog 18 te gaan. Soms ontdek je ook Concertino's die niet op de lijst stonden, zoals Accolay 3 en iemand had veel onbekende concertino's van Portnoff erbij gezet, waarvan we nu op.96 hebben gespeeld, die t/m de 3e positie ging
Allemaal een beetje in dezelfde periode gecomponeerd? Dan krijg je natuurlijk ook steeds meer gevoel en inzicht in hoe die stukken inelkaar zitten, de modes in die periode voor wat betreft componeren. Dat lijkt mij wel het aantrekkelijke van zo'n project als wat jij nu had. Wat spreekt je aan in die stukken, concerten e.d.?
Ja, zo rond 1900 gecomponeerd. Hier de data van de componisten van de 1e-5e positie. Jean Baptiste Accolay (1833-1900) Richard Hofmann (1844-1918) 1908 Leo Portnoff (1875-1940) Oskar Rieding (1840-1918) Friedrich Seitz (1848-1918) Hans Sitt (1850-1922) Sorry dat ik soms misschien in herhaling val van dingen die ik al eerder heb opgeschreven. Net als bij de vioolconcerten hebben sommige stukken een grote speeltraditie en zijn andere stukken volledig onbekend, ook bij beroepsviolisten. Van sommige stukken zijn zelfs nooit opnames gemaakt. De vioolconcerten van Tsjaikovsky, Beethoven, Brahms, 3e saint-Saens, 5e Mozart, etc, het ijzeren repertoire zijn overbekend en worden veel gespeeld in concertzalen en er zijn veel opnames van gemaakt. De andere opusnummers van Rieding dan op.35 zijn echt niet minder, maar onbekend maakt onbemind. We zijn nu bezig met opnames van het 2e Concertino van Accolay t/m de 7e positie, waarvan geen enkele opname op Youtube staat. Om dezelfde reden is het vreemd dat je soms nog wel eens een opname tegen komt van het 1e en soms 2e vioolconcert van Paganini, terwijl je het 4e vioolconcert met een mooi langzaam deel nooit zal horen in de concertzaal. Als je van Paganini houdt is het 4e vioolconcert echt niet muzikaal minder dan het 1e of 2e vioolconcert. Van m'n oma kreeg ik een cd met het 1e en 4e vioolconcert van Arthur Grumiaux. Grumiaux was kennelijk een gekke Henkie om zo'n onverkoopbaar obscuur vioolconcert op cd te zetten en botste met het kuddediergedrag wat violisten kennelijk zijn. Hetzelfde geldt ook voor sommige Concertino's zoals Rieding op.35, Kuchler, 15, Accolay1 (staat hier ook bij en daar was een opname van, dus deze versie niet door ons gespeeld), Seitz. Itzhak Perlmann heeft deze stukken met orkest opgenomen. Geen enkele viooldocent komt op het idee om nou eens een onbekend Concertino op de lessenaar te zetten voor een leerling, terwijl de bladmuziek makkelijk te krijgen is bij IMSLP of te bestellen als bladmuziek. Geen enkele viooldocent komt op het idee om nou eens alle concertino's met piano op te gaan nemen. Dus doe ik dat dan maar. Ik weet niet meer precies hoe het ging, maar (online) viooldocent Zlata Brouwer heeft een stuk gepubliceerd van 5 van mij favoriete concertino's in de 1e positie https://violinlounge.com/article/5-...ertinos-in-the-1st-position-free-sheet-music/ Een andere (online) viooldocent Julia Termeer https://www.youtube.com/channel/UCeuzuTtrysr153y-ovNkWwg schreef mij dat ze haar leerlingen nu een Concertino kon laten uitkiezen, die afweek van de bekende concertino's. Voor viooldocenten is het ook best wel eens een leuke afwisseling om eens iets anders te spelen, net als een beroepsviolist die ook liever een onbekende symfonie speelt dan alweer de 5e symphonie van Beethoven. De lengte van deze stukken, soms rond een half uur, is misschien soms een argument om het niet een vioolleerling te laten spelen, hoewel ze kunnen wennen aan de lengte van een vioolconcert als ze dat ooit eens zouden gaan spelen. Ons tempo is vaak te laag, maar veel sneller kunnen we technisch niet en dan wordt het nog valser, ongelijker en slechter gestreken. Onze missie is meer de volledigheid laten zien wat er is aan repertoire door het dan zelf maar te gaan spelen. Grote en onbekende vioolconcerten gaan spelen met piano is voor een amateur een beetje hoog gegrepen, maar als er helemaal geen opname op cd van is, gaan we dat misschien ook doen in de toekomst als alle Concertino's af zijn. Om even inhoudelijk te reageren. Het zijn vaak best wel aardige stukken die muzikaal niet minder zijn dan de bekende veel gespeelde concertino's. Soms ontdek je stukken zoals Concertino op.13 van John Hullah Brown (op IMSLP) waar je weg van bent en die ik persoonlijk mooier vind dan Rieding op.35. Naast halve etudes zijn veel onbekende concertino's vaak Duits met een langzaam 2e deel en met romantische thema's goed te begrijpen voor kinderen of mensen op YT die nog niet zo veel klassiek kennen. Wel horen ze vaak al dat de uitvoerenden niet echt professioneel zijn. Waar ik soms wel een beetje moe van wordt is de domme en ongezouten kritiek op ons spel, maar dat is iets dat geen argument wordt het project niet af te gaan maken. Je moet er ook niet op rekenen dat die criticasters hun betere? versie op Youtube gaan zetten. Ik ben een amateur zonder enig talent (over m'n pianopartner mag ik niet klagen want die heeft wel talent) en ik ben bijna altijd 2e viool achteraan in amateurorkesten, dus moet je niks bijzonders verwachten. Voor mij is het gewoon een goede training en motivatie om te blijven werken aan m'n vioolvaardigheden, zodat ik moeilijkere 2e vioolpartijen makkelijker kan spelen. Bij dat commentaar reageren kinderen van 10 of 12 die soms al veel beter zijn met : het zijn beginners of ze spelen bewust als beginners. Ik speel al 47 jaar viool en inderdaad het klinkt nog steeds matig. Zie mij als een soort breedtesporter die bijvoorbeeld regelmatig gaat hardlopen om als 50-iger iets aan z'n buikje te gaan doen en daar een filmpje van op Youtube zet. Vroeger keek je dan nog in je jonge jaren naar de tijd die je nodig had voor je hardlooprondje, maar nu kijk je meer na afloop naar de weegschaal of je bent afgevallen, hoewel je iig wel beweegt. Veel kinderen van 10-12 zullen dan zeggen : ik kan al harder rennen dan die opa. Een vergelijking maken met iemand die een medaille heeft gehaald bij de 1500 meter hardlopen op het NK (lees Oskar Backconcours finalist) of een finalist van de Olympische spelen (lees finalist van het Elisabethconcours) is dan ook onzinnig. Om de parallel te maken met repertoirekeuzes, heb ik dan wel een (slechte) tijd gelopen op de 2 mijl, terwijl die nationale of Olympische finalisten geen tijd hebben staan op deze incourante afstanden, omdat ze altijd met de ijzeren repertoire hardloopafstanden bezig waren met hun grote talent als kudde- en gewoontedieren, maar daardoor nooit een wereldrecord hebben gelopen (lees wereldopnamepremiere hebben gemaakt).
Wel een mooi project hoor, om die concertino's onder de aandacht te brengen die in de schaduw van het overbekende werk weg lijken te kwijnen. En goed om te horen dat die muzikaal gezien (gehoord!) meer aandacht verdienen. Toen ik op celloles ging, dacht ik: ha, en dan kan ik tzt De Zwaan van Saint Saëns spelen, en nog allerlei andere heel bekende stukken op cello. En ik kan op een gegeven moment in een amateur symfone-orkest om dan mee te doen aan uitvoeringen van allerlei andere mooie concerten. Op wat orkestprojecten na ben ik vooral kamermuziek gaan spelen en op cello stukken die ik voorheen als pianiste niet van gehoord had. Ik laat me graag verrassen door het rijke repertoire voor cello, vooral van datgene waar ik voorheen nooit had gehoord. Jij (jullie) laten je verrassen door het aanbod aan concertino's en delen die met ons door ze uit te voeren. Dat verdient groot respect! Ga vooral verder! En wat het aspect vergelijking met andere violisten of cellisten betreft: kinderen die plezier in cellospelen hebben en voldoende oefenen, zullen ons als volwassenen in gaan halen vroeg of laat. Hoe erg is dat? Wel als we met z'n allen elkaar constant de maat nemen, maar dan gaat het helemaal niet meer over muziek maken. Muziek kan ook in eenvoud, het is maar wat je erin legt. Het is lef hebben om het op youtube te plaatsen; inderdaad, veel kritiekgevers wagen zich er zelf niet aan. En bij kritiek geven, ben je pas iemand als je opbouwende kritiek kunt geven, en dat vraagt wat meer dan vanalles 'vanaf de kant' te roepen. Hadden ze het mooie wel gehoord? Zelf speel ik ook (nog) niet de sterren van de hemel, maar de focus op (samen) muziek maken helpt mij verder, niet zozeer de vergelijking met wat ik misschien wel had moeten kunnen spelen. En de schoonheid zit niet persé alleen in het virtuoze.
Wauw, hier steekt echt immens veel werk in! Ik heb er meteen mijn voordeel mee kunnen doen omdat ik momenteel het Seitz concerto nr. 2 speel waarvan ik een heel mooie interpretatie kun terugvinden op het YouTube kanaal, bedankt hiervoor!