Stukken voor viool en gitaar

Discussie in 'Musicologie' gestart door koningwouter, 4 okt 2008.

  1. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Beste mensen,

    Een vriend van mij en ik zijn al een tijdje op zoek naar stukken die geschikt zijn voor viool en gitaar, maar op een of andere manier is hier maar bijzonder weinig tot niets over te vinden.

    Is er iemand die wel wat stukken gevonden heeft, of een idee heeft hoe we dit moeten aanpakken?

    Bij voorbaat dank,

    Wouter
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Wouter,

    wat vind je van het idee om de melodie van de gitaarstukken op je viool te spelen?
    Op de site van SheetmusicPlus.com is er veel bladmuziek voor klassiek gitaar te vinden.
    Succes!

    koffienee
     
  3. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Je kan proberen de bc-partij van baroksonates op gitaar te spelen. Ik heb iig weleens een van de cellosonates van Vivaldi gehoord met een begeleiding door gitaar.
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Dat lijkt me ook een goeie suggestie. Ik heb verschillende opnames van baroksonates liggen waarvan de clavecimbelpartij op luit uitgevoerd wordt. Een gitaar is familie van de luit. Nou heeft een luit een groter bereik dan een gitaar. Het ene toonsoort zal er zich beter voor lenen dan het andere. Bijvoorbeeld een sonate in d terwijl de laagste noot op een gitaar e is, zal een zeker gemis aan laagte geven.

    Voor veel violisten houdt de muziekgeschiedenis bij Corelli zo'n beetje op. Wat zich daarvoor bevindt, moet vaak bewerkt worden voor de betreffende bezetting.

    De Zuidamerikaanse luitist Eduardo Eguez (met puntjes op de u) schrijft in een begeleidend boekje van één van zijn CD's:

    *Interpreting, transcribing, adapting, translating.
    For the XVIII Century lute player, a routine.
    For the lute player of today, a challenge."
     
  5. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Gaspar Sanz leent zich er ook goed voor om viool en gitaar te combineren. Daar zie je weer hoe een viool en een nazaat van een luit (een gitaar) prima samengaat.
     
  6. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Kijk eens op http://www.free-scores.com/index_uk.php3. Daar hebben ze vast wat voor viool en gitaar.

    Succes, kees
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
  8. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Bedankt mensen!

    Daar wij allebei niet extreem goed zijn (nog ;) ) zijn we via free-scores.com op een tof stuk gekomen welke we beiden wel kunnen spelen.

    Paganini lijkt ons vooralsnog nog iets te hoog gegrepen.

    Bedankt voor de hulp in ieder geval!
     

Deel Deze Pagina