Symfonie voor strijkers

Discussie in 'Eigen werk' gestart door M., 27 aug 2023.

  1. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Vorig jaar november maakte ik een symfonie voor strijkers. Hoe het op echte strijkinstrumenten klinkt is helaas gissen, maar deze 'elektronische' uitvoering geeft in ieder geval wel een indruk. Veel luisterplezier!

     
    Satch vindt dit leuk.
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik heb het beluisterd. Afgezien van de synthetische toonvorming die het geheel tekort doet, heb ik vaak het gevoel dat er nogal wat 'verkeerde' noten worden gespeeld en dat de diverse toonsoorten elkaar in rap tempo afwisselen. Maar wat een ander er van vindt zou je eigenlijk niet mogen beïnvloeden. Het gaat er om dat je zelf tevreden bent. Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik met een nieuwe compositie beginnen.
     
  3. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Hoi Frits,

    Bedankt voor je reactie!

    Ik ben inderdaad vergeten te zeggen dat het geen compositie is, het is van a-z improvisatie en in 1 ruk opgenomen. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het grillige en onafgewerkte karakter van het stuk. Mocht ik er een compositie van maken zou ik inderdaad eea kunnen polijsten, maar volgens mij is er al meer dan genoeg "geordende" muziek. Mij is het meer te doen om een bepaald soort spontaniteit van geluid en als daar een bijvangst van verkeerde noten (wat zijn dat?) in mee stroomt; soit.
     
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    Nu ben ik wel nieuwsgierig, hoe verloopt het proces om te improviseren met een electronische uitvoering? Ik dacht dat je notatiesoftware met midi output had gebruikt maar is dit dan ingespeeld met een synthesizer of zo?
     
  5. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Ja klopt, mijn elektrische piano heeft verschillende "stemmen", waaronder strijkers. Volgens mij bestaat er wel notatiesoftware waarbij je een geluidsbestand kan omzetten in notenschrift. Dat zou een handige manier kunnen zijn om op basis van improvisatie een compositie te bouwen. Vrees dat ik voor "traditioneel" componeren het geduld niet heb...
     
    Satch vindt dit leuk.
  6. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    464
    Mogelijk krijg je hierdoor ook wel een ander soort muziekstuk, als ik improviseer op viool is het resultaat heel anders dan op de piano en weer anders dan op gitaar omdat je voor een deel beïnvloed wordt door de techniek die nodig is om het instrument te bespelen. Ik heb wel eens een stuk muziek geschreven op piano, dat me op het eerste zicht zeer speelbaar leek op viool, het zat vol met allerhande arpeggios, toen ik een poging deed met de viool bleek het quasi onspeelbaar (of toch voor mij). Het lijkt me dan op zich wel een interessante oefening iets als dit na te spelen op een echt strijkinstrument. In elk geval was het leuk om even te beluisteren en de bijhorende beelden pasten er wel bij naar mijn gevoel.
    Tegenwoordig hebben inderdaad de meeste daws wel 1 of andere plugin om partituren te genereren uit een opname heb er wel eens mee ge-experimenteerd in cubase, met redelijk goed resultaat.
     
    Laatst bewerkt: 16 sep 2023
  7. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Dat is inderdaad een leuk experiment, zal mijn viool er eens bij pakken! Bedankt voor de tips en je bereidheid om te luisteren.
     

Deel Deze Pagina