Symfonisch blaasorkest zoekt Contrabassist(e)

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door Mike van Gils, 9 mrt 2016.

  1. Mike van Gils

    Mike van Gils

    Lid geworden:
    9 mrt 2016
    Berichten:
    5
    De Gildenbondsharmonie uit Boxtel staat onder leiding van dirigent Arjan Gaasbeek, het orkest speelt al jaren boven in de eerste divisie en wil blijven spelen op dit hoge niveau. Wij staan hiermee ook zeker open voor contrabassisten die onze bastuba gaan versterken. Kom eens bij ons kijken, en hoor dat wij zeker geen marcherende dorpsharmonie zijn! Wij spelen op dit moment werken als II Concerto, Oscar Navarro en Fleodrodum van Eric Swiggers, laat je eens verrassen bij een blaasorkest.

    De repetities vinden plaats op donderdagavond van 20.00 - 22.30 uur in Boxtel. Voor meer info graag mailen naar oc@gildenbonds.nl

    Met vriendelijke groet,
    Mike van Gils (lid bestuur en orkestcommissie)
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Succes met de zoektocht naar een contabassist!
    Echt heel makkelijk zal het niet zijn, want er zijn veel minder contrabassisten dan cellisten. En om met de bastuba te kunnen versterken, moet je in de laagste tonen wel het bereik van de contrabas hebben.
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Marcelita,

    Bastuba's in symfonieorkesten mogen alleen mezzo forte spelen, want anders hoor je de rest nauwelijks meer. Simpelweg omdat de akoestische aanpassing van een (al dan niet exponentieel) verlopende hoorn aan de lucht superieur is aan die van ieder ander instrument. In Jip-en-Janneke-taal: het rendement is veel hoger. En een gestreken of getokkelde contrabas voegt daar niets aan toe. Hooguit als je er vijftig of zo neerzet. En elektrisch versterkt :p
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Maar hier gaat het om de harmonie. En ze zoeken een contrabassist, omdat ze waarschijnlijk geen collega bastuba kunnen vinden. En een contrabas heeft qua toonbereik (dus dat staat los van hoe hard ze spelen) als collega voor de bastuba wel wat te bieden. De cello kan niet zo laag.
    En hoe ze het verder oplossen in de harmonie met de balans tussen de instrumenten....dat zie jij duidelijk somber in.
    Maar ik ben eigenlijk benieuwd van @Mike van Gils te horen of ze ervaring hebben met een contrabas in hun midden en hoe ze die zo optimaal mogelijk kunnen benutten.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Maar als Hopf gelijk heeft (na gedegen onderzoek zal hij het wel weten) voegt een contrabas niets toe aan een bastuba. Dat betekent dat er beter een extra bastuba geworven kan worden, tenminste wanneer het volume van die blazersgroep onvoldoende blijkt te zijn.
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    en als ze nu een mooi zacht willen spelen? Dan kan de contrabas wel degelijk de bastuba's "versterken" :)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, dan kan de bastuba rusten gaan tellen tot er weer fortissimo gespeeld dient te worden.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Zullen we ze dit dan adviseren? Zijn ze vast heel blij mee daar bij die harmonie, vooral dat electrische:D:rolleyes:.

    Kijk, @Huub M. Bogaers snapt mij helemaal!:)
    Ik zit mij zelfs af te vragen hoe betoverend tokkels op de contrabas nog zouden kunnen klinken tijdens sommige zacht gespeelde delen.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Die heeft het over 'tokkels' en dat voor een celliste! Foei Marcelita.
    Dat heet toch pizzicato?!
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik buig mijn hoofd diep beschaamd:(
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Nu maar weer met opgeheven hoofd, anders gaat de wervelkolom opspelen en dat moeten we niet hebben.
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Nu, dat hoofd was alweer opgeheven, want dat werkt beter bij het oefenen! (voor een meestemmig cellowerk van Michel Corrette uit "Le Phénix", dat heeft in het derde deel een heel uitdagende Cello1 partij:))

    Maar of een harmonie-orkest echt op pizzicato van de contrabas zit te wachten...?
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Misschien wachten ze dan op een louter arco spelende bassist? :(
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Een contrabassist in een harmonie-orkest is niet zo ongebruikelijk als het in de posts hierboven lijkt. Naast cello, speel ik ook klarinet (eigenlijk andersom, want ik speelde eerst klarinet en begon daarna pas met de cello) en heb ook in verschillende harmonie-orkesten gespeeld waar de contrabassist wel degelijk wat toevoegde. En niet alleen omdat er geen bas-blazer zou zijn. Binnenkort hebben we een Latin-concert met 60 blazers, slagwerk, een band, een zangeres èn een contrabassist. Hij speelt niet overal mee, maar wel hoorbaar en mooi bij sommige stukken, soms pizzicato, maar ook arco.
     
    Mike van Gils en Marcelita vinden dit leuk.
  15. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Of je die contrabas hoort lukt alleen met een kleinere bezetting of als iedereen heel zachtjes speelt. Maar als 60 blazers, slagwerk, een band en een elektrisch versterkte zangeres gezamenlijk en in vereniging losbarsten, vrees ik dat die arme contrabassist alleen nog visueel meedoet. En waarom beschikt een symfonieorkest over zeven tot acht contrabassen als het kennelijk ook met één kan?
     
  16. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Maar dan moet je toch nog een akoestische output van, over het manchet, minstens 10 dB overbruggen. En dan is er nog het probleem dat componisten soms fortissimo of erger voorschrijven. Dan geldt dan niet voor (bas)tuba's, want als die zich aan die dynamiek zouden bezondigen hoor je het orkest nauwelijks nog. En hoe die ene contrabassist dat dan oplost is mij niet duidelijk.
     
  17. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik heb inderdaad de nodige aandacht besteed aan de hoorntheorie. Maar dan in relatie tot een inmiddels beëindigde hobby, namelijk het bouwen van luidsprekers. Hoornluidsprekers. En die zijn ERG groot. Zodanig groot dat mijn echtgenote op enig moment het machtswoord sprak :oops:
     
  18. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Ik bedoel dat de bastuba's dan zullen moeten zwijgen... vandaar "versterken" Een vriend van me speelde contrabas bij "Sophia's vereniging"een harmonie in Loon op Zand. Heeft me ooit nog eens gepolst om cello te komen spelen. Maar ik weet te weinig van orkestratie van harmonieorkesten om de regels te kennen... twee problemen waren er altijd al: de houtblazers gaan gauw te zacht, vandaar dat saxofoons een heel welkome versterking gaven aan de houtblazers. En het is moeilijk om in zachte passages alles in balans te krijgen omdat het koper dan al gauw overheerst... tegelijk kan een veel zachter instrument ook een ander luid instrument "kleuren" als bv bepaalde boventonen aanvullend zijn, of de aanzet van het instrument anders is.
     
  19. Mike van Gils

    Mike van Gils

    Lid geworden:
    9 mrt 2016
    Berichten:
    5
    Dag allemaal,

    een mooie discussie over wat ik nu eigenlijk bedoelde met 'bastuba versterken'. De ene lijn zou kunnen gaan over een volumeverhoging bij tutti spel, de andere over een versterking in klankkleuren en alle bijbehorende extra mogelijkheden van spel op zicht.

    Feit is dat er vrijwel standaard in partituren van harmonieorkesten een contrabas wordt voorgeschreven (naast een partij voor de bastuba/fagot/basklarinet/baritonsaxofoon/bastrombone). Deze verschilt wezenlijk van de bastubapartij en bevat in het algemeen zowel pizzicato als arco spel. Zeker voor de zachtere passages vraagt een componist/arrangeur om specifiek geluid van lage strijkers en is dus dominant aanwezig. Veel symfonieën zijn omgeschreven voor harmonieorkest, zelf ben ik nu bezig met de Tragische Ouverture van Brahms voor harmonieorkest, en wil binnenkort het eerste halve deel van Tchaikovsky 6e symfonie B mineur (+/- 10 min) bewerken. Maar dit is letterlijk toekomstmuziek:)

    Op dit moment voeren we II Concerto van Oscar Navarro uit (klarinetsolo). Hier speelt dan ook (jammer genoeg tijdelijk) een cello mee en is solistisch veel meer aanwezig dan bv. de eerste altsax. Voor iedereen die graag eens komt zien/horen wat het verschil kan zijn nodig ik van harte uit langs te komen en mee te spelen. Het liefst zou ik meerdere contrabassisten toevoegen aan ons gezelschap, dit is uiteraard erg ambitieus.

    Ps. sorry voor de late reactie, ik had verwacht een notificatie te ontvangen in mijn mailbox bij reacties op mijn post maar deze krijg ik niet.

    Met vriendelijke groet,
    Mike van Gils (saxofonist)
     
    Nikin vindt dit leuk.
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dit is leuk om te horen! Contrabas (cello) voegt dus echt toe en dan krijg je ook een gevoel van voldoening als speler!
    En als bewerker kun je hier ook rekening mee houden. En als het zo moeilijk is om aan contrabassisten te komen, zou je celloversies kunnen maken.
     
    Mike van Gils vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina