taxatie

Discussie in 'Overig' gestart door rosannewijnsma, 28 dec 2010.

  1. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    Hallo,

    Weet iemand wat het kost om een cello te laten taxeren en waar je dat het beste kan doen?

    groet,

    Rosanne
     
  2. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Dat ligt er aan waar je woont en wat voor cello het is. De meeste vioolbouwers kunnen de cello wel taxeren. De beste taxateur bestaat niet :/ ;)
     
  3. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    bedankt!

    Ik woon in Amsterdam,en het is een cello van Andrew Schroetter, made for R. Paesold in 1995. Mijn ouders hebben hem destijds nieuw voor mij gekocht voor 5000 gulden, bij Otto Stam. Omdat zij de verzekering hebben stopgezet moet ik hem nu opnieuw verzekeren, en daarvoor heb ik een taxatieraport nodig. Ik twijfel of ik terug zal gaan naar Otto Stam, of dat ik een vioolbouwer in Amsterdam zal zoeken. Ook omdat er misschien een reparatie moet worden uitgevoerd (zie mijn andere topic). Ik ben vooral benieuwd wat zo'n taxatie mij gaat kosten eigenlijk.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    In principe kan iedere vioolbouwer wel een taxatie uitvoeren, maar wanneer het een officiële taxatie moet worden óf voor de verzekering óf voor de verkoopwaarde, is Stam toch wel een bekend adres. Ik dacht dat de kosten 5% van de taxatiewaarde bedragen, maar misschien zit ik er naast. Elders op dit forum is al eens eerder verwezen naar de website van Otto Stam, daar staan dacht ik wel tarieven vermeld.

    Frits
     
  5. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    Bedankt!
    oh en op de website van Stam staat alleen dat je moet betalen, maar geen tarief...
     
  6. rosannewijnsma

    rosannewijnsma

    Lid geworden:
    28 dec 2010
    Berichten:
    9
    overigens heb ik een verzekering gevonden die niet om een taxatie vraagt (voor zover ik kan zien): muziekpolis heet het. heeft iemand daar ervaringen mee?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Een goede (en zeker niet te dure) verzekeraar is Robert M. Blom in Amsterdam
    http://www.roblo.com/
    Uiteraard vragen ze daar een taxatie: hoe kun je anders een specifiek instrument verzekeren?
    Voor zover ik kan zien is Muziekpolis zeker niet de goedkoopste en ze stellen voor een strijkinstrument niet bepaald intelligente vragen als "wat is het merk" of nog erger "wat is het serienummer"
    Hier in Noord Nederland hebben veel mensen een pakket bij Univé en in combinatie met zo'n pakket kun je ook je instrumenten voorzien van een degelijke en goedkope polis. Wellicht zijn er ook nog andere van dergelijke breed opererende maatschappijen. Als reparateur van schade aan strijkinstrumenten zie ik weinig gezeur bij de afwikkeling van optredende schade bij de twee genoemde bedrijven. Met Muziekpolis heb ik geen ervaring op dat vlak.
     
  8. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Frits en andere violenbouwers,
    Stel dat een taxatie inderdaad 5% van de waarde is, dan is dat voor de besproken cello Euro 250,.... lekker duur want bij R.Blom moet elke 2 jaar een nieuwe taxatie aangeleverd worden. Is het niet veel eerlijker om een vast bedrag te rekenen. Voor een taxatie ben je toch niet meer dan een uur werktijd kwijt? Is Euro 70 dan niet veel redelijker??
    Wat zijn gemiddeld de prijzen of percentages die betaald moeten worden voor een verzekeringstaxatie??
     
  9. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    €30 heb ik betaald, gewoon vast bedrag. Met % denk ik dat er misbruik wordt gemaakt door de waarde iets hoger te noteren.
     
  10. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    en was het een goede taxatie :rolleyes:
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Het is gebruikelijk in een taxatie voor een verzekering een iets hoger bedrag te noemen dan de actuele "handelswaarde" Op het moment dat een instrument teloorgaat is het prettig wat marge te hebben wanneer iets nieuws moet worden aangeschaft. Verzekeringsmaatschappijen weten dit natuurlijk ook wel. tenslotte betaal je premie op basis van de taxatiewaarde.
    Ik geef onder een bepaald bedrag verzekeringstaxaties af voor een vast bedrag per rapport, niet voor een percentage. Voor zeer waardevolle instrumenten beveel ik Stam in Utrecht of Post in A'dam aan.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Toen ik nog geabonneerd was op het 'Akkoord Magazine', (proefabonnement) kon je daar je instrument laten verzekeren, tegen een heel redelijke premie.
    Weet niet of dat nog steeds kan, maar misschien is dat via Google op te sporen?
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Dat is voor leden van een van de LOAM (of hoe heet dat tegenwoordig) organisaties, die een goedkope collectieve polis hadden/hebben bij een bepaald verzekerings bedrijf. Professionals die lid zijn van de bond voor musici zijn vaak voordelig uit via de verzekeringspolis die deze bond biedt. Professionele orkesten hebben de instrumenten van de orkestleden vaak verzekerd via een collectieve polis.

    Zo nu zijn alle mogelijkheden wel weer eens de revue gepasseerd!
     
  14. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo Kaaps viooltje,

    Dat je bij Robert Blom iedere 2 jaar opnieuw je instrument zou moeten laten taxeren, heb ik nog nooit gehoord.
    Ik heb voorheen een paar hobo's daar verzekerd gehad en eenmalig (na aankoop) de betreffende hobo (en later mijn cello) laten taxeren bij de aankoop.
    Verder verleng ik gewoon ieder jaar de verzekering.
    Heb ik misschien ergens overheen gelezen dan?

    Groet, Anara
     
  15. kaapsviooltje

    kaapsviooltje

    Lid geworden:
    7 jan 2008
    Berichten:
    89
    Nee dat klopt, ik heb het niet helemaal juist gezegd. Het is zo dat je geen instrument in de verzekering mag doen met een taxatie die ouder is dan 2 jaar. Sommige docenten lenen wel eens een instrument uit met de voorwaarde dat de leerling die dan zelf verzekeren..... Is mij overkomen.
     
  16. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Oké, het is mij duidelijk, Kaapsviooltje.

    Groet, Anara
     

Deel Deze Pagina