Taxeren Violen

Discussie in 'Gevraagd' gestart door Arthur26, 4 jan 2016.

  1. Arthur26

    Arthur26

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    7
    Beste,

    Ik heb 2 violen die ik wil laten taxeren, liefst in Gelderland echter andere plaats is geen probleem mits niet te gek ver weg van Arnhem.

    Deze violen zijn niet gerestaureerd dus ook niet te bespelen op dit moment. Ik weet ook eerlijk gezegd niet wat wijsheid is; wel restaureren of niet restaureren? (graag ook uw advies hier in want ik ben een leek aangaande violen)

    Van de 1e viool weet ik dat deze een Maggini is met een hele aparte/zeldzame krul en net iets langer is dan de standaard lengte en de 2e viool schijnt niet veel onder te doen aan de eerst genoemde.

    Heeft iemand een goed en erkend adres voor mij waar ik heen zou kunnen gaan?

    Alvast bedankt voor de genomen moeite.

    Met vriendelijke groet,
    Arthur
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Arthur, als je wat foto's plaatst dan kan ik er wel naar kijken voor je. Maggini modellen gaan overigens heel moeilijk door de lengte en vaak tegenvallende toon. Als een beroemde bouwer een Maggini model maakt dan is deze minder dan 1/3 waard van een viool met een normaal maat/model. B.v een J.B Vuillaume kost normaal €150.000 een maggini model van deze maker heb je voor minder dan €50.000
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Er zijn bovendien nogal veel Maggini modellen gemaakt in Duits en Franse ateliers en daarvan zijn er best veel in omloop. Laat een lokale vioolbouwer (Martig in Arnhem, van Berkum in Zutphen) er eens naar kijken om te kunnen vaststellen of het wellicht een echte Maggini zou kunnen zijn. Een taxatierapport van Post in A'dam kan dan altijd nog.
     
  4. Arthur26

    Arthur26

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    7
     
  5. Arthur26

    Arthur26

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    7
    Beste chrish,

    Bedankt voor jouw reactie!
    Bijgaand de foto's

    M.vr.gr
    Arthur
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      571,6 KB
      Weergaven:
      31
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      690,9 KB
      Weergaven:
      31
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      634,3 KB
      Weergaven:
      31
    • image.jpeg
      image.jpeg
      Bestandsgrootte:
      696,9 KB
      Weergaven:
      29
  6. Arthur26

    Arthur26

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    7
     
  7. Arthur26

    Arthur26

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    7
    Beste Bert,

    Martin heeft er naar gekeken en bevestigd dat het om een Maggini gaat.
    2e viool had ik niet bij mij toen maar iemand anders heeft deze viool beoordeeld.

    M.vr.gr.
    Arthur
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Als Martig ernaar gekeken heeft, mag ik aannemen dat hij bevestigd heeft dat het een Maggini-model betreft en niet een originele Maggini uit de zeventiende eeuw! Want dat is het zeker niet! In China worden prachtige Maggini-modellen gemaakt trouwens, kijk maar eens op Ebay.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Alleen de twee onderste afbeeldingen in #5 betreffen een Magini-model!
     
  10. Arthur26

    Arthur26

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    7
    Hij gaf aan dat deze viool rond 1880 gemaakt is... Het woord model heb ik dan schijnbaar niet meegekregen ... Noteerde alleen steekwoorden omdat mijn vrouw ook benieuwd was en die was er niet bij... Nogmaals ik heb er geen verstand van deze violen waren van mijn vader en deze heb ik nu... Vandaar dat ik ook op deze forum zit om meer info te krijgen over hoe of wat ik hier mee kan..
     
  11. Arthur26

    Arthur26

    Lid geworden:
    17 dec 2015
    Berichten:
    7
    Klopt helemaal, maar de eerste viool schijnt ook een aardig instrument te zijn.. Aldus horen zeggen...
     
  12. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    De 1e, Boheems/Tsjechisch, typische lak voor die school en kunstmatige slijtage. Wel leuk om te zien dat het een Guarneri model ipv de standaard Stradivarius model. (De F gaten zijn langer dan die van het Stradivarius model)
    Bouwjaar omstreeks 1920

    De 2e, is een Duitse viool. Zoals ik kan zien is de krul eindelijk een echte kopie aangezien Maggini nooit een extra "draai" "slag" aan de krul gaf maar de ateliers uit Frankrijk en Duitsland dit 3 a 4 eeuwen later wel deden.
    Bouwjaar omstreeks 1900

    De waarde in huidige staat zou ik op €200 schatten per stuk.

    Helaas pindakaas geen echte Maggini maar wees niet getreurd, er zijn immers vele duizenden kopieën in omloop.
     

Deel Deze Pagina