te goede kwaliteit/prijs verhouding

Discussie in 'Overig' gestart door mela93, 1 mei 2008.

  1. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    hoi violisten!

    k ben nog maar net hier aangemeld maar heb al genoeg vragen om jullie onder te bedelven. k ben 15 jaar jong, en speel sinds 17-02-2008 viool. k deed eerst gitaar maar dat was niet zo leuk meer, vandaar die viool.

    maar nou k er toch ben: k heb een viool gekocht die erg mooi is, lekker speelt, en maar 95,50 kostte(incl. koffer+schoudersteun+strijkstok+hars). nu zie ik dat er op de plek waar bj andere violen een sticker met het merk(noem je dat zo bij een viool?) zit, afdrukken zijn te zien van een eruitgescheurde sticker. is deze viool betrouwbaar, ik bedoel, niet gejat ofzo? Mijn vriendin heeft dezelfde gekocht en daar is het ook zo! Toch zien onze violen er van buitenaf verschillend uit, wel zelfde prijs. zoals er dus bij stond is deze viool waarschijnlijk wel handgemaakt. wie doorziet dit?

    mela93, een beginnende violist
     
  2. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    hoi!

    weet echt niemand een antwoord op mijn vraag????? er reageert helemaal niemand! of is deze vraag niet te beantwoorden zonder foto's van de viool? die wil ik er wel bij zetten...

    mela93
     
  3. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Hallo Mela93

    Het is vakantietijd, dat zal het gebrek aan reacties mogelijk verklaren...
    Moeilijk te zeggen of het een gestolen viool betreft, maar dit lijkt me stug.
    Het valt niet mee om een etiket uit een kantenklare viool te scheuren dus lijkt het mij logischer dat het etiket al verwijderd is voordat het instrument in elkaar gezet is.
    Mogelijk een bekend merk welke de betreffende partij heeft afgekeurd en niet wilde verkopen met die merknaam?
    Blijft gissen wat mij betreft maar wellicht komen de experts op dit gebied (begrijp me niet verkeerd) binnenkort terug van vakantie.

    Groet A
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Beste Mela93,

    Het zit 'em niet in het niet willen reageren, maar dit onderwerp is al vele malen uitvoerig besproken. Nu ben je nog niet helemaal thuis op dit forum denk ik, dus kan dat de reden zijn.

    Misschien kun je met de zoekfunctie en een juiste term een heleboel antwoorden vinden op je vraag. Je zou eens kunnen beginnen met "studieviool" of "Jan en Corrie viool" (even uittesten), dan krijg je zeker een aantal opties.

    Mocht je daarna nog steeds met vragen zitten, stel ze gerust!
    Ik denk niet direct dat een foto nodig is om er een mening op los te laten. ;)


    Frits
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een label met Chinese tekens wordt nog wel eens uit een instrument verwijderd om de afkomst te verdoezelen. Over "El-Cheapo" violen is hier al uitputtend gediscussieerd. "Lekker spelen" en "er mooi uitzien" zijn nogal relatieve begrippen; in vergelijking met welk ander instrument bijvoorbeeld?
    Niettemin: welkom hier en veel succes op het strijkerspad en blijf vooral je vragen stellen, want meestal is er wel iemand die antwoord geeft.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Hallo mela93,

    Een hartelijk welkom op ons forum en natuurlijk heel leuk dat je zo veel interesse hebt voor je viool.
    Maar aller eerst een kleine vraag en wel of je even op je spelling en zo wilt letten, wij houden niet zo van sms taal, niet van turbotaal en willen graag duidelijk kunnen lezen wat iemand bedoelt. Natuurlijk houden we van tijd tot tijd van een grapje en lopen af en toe met elkaar te dollen. Maar correct Nederlands zonder al die afkortingen en zo leest voor iedereen net even makkelijker. Dz nie ff w88.

    Nu even over je viool, je instrument.
    Zoals je hebt gelezen zijn de meeste niet echt onder de indruk van een viool van nog geen 100 euro. Daar kan ik me ook wat bij voorstellen, hoewel ik zelf ook een dergelijk instrument bezit geef ik toch de voorkeur aan een “ echte” viool. Niet om je meteen af te zeiken en je instrument de grond in te boren maar wij hebben het dan vaak over VSO’s of te wel violin shaped objects. Dingen die op een viool lijken, er voor door moeten gaan en verkocht worden als zijnde een viool. Maar het eigenlijk niet zijn.

    Als de mogelijkheid zich voor doet zou je eens naar een vioolbouwer moeten gaan, en geheel vrijblijvend eens een instrument moeten proberen, je zult versteld staan wat een verschil het is tussen de zeer goedkope Chineese viool en een goed (goedkoop) instrument dat goed is afgesteld, goed gebouwd is. Vioolbouwers, de echte hebben een naam hoog te houden, en dat doen ze heel graag.
    Toch hoop ik dat je heel, heel veel plezier mag beleven van je eerste viool, maar hoop ook dat de overstap naar een echt instrument niet lang op zich laat wachten.
    Oh ja het zelfde geldt voor de strijkstok, die is ook reuze belangrijk.

    Mocht je nog met vragen zitten omtrent huur en aanschaf dan kun je het beste bij onze “ome” Bert terecht. Ik weet bijna zeker dat hij je aan een pracht instrument kan helpen, een goede strijkstok en achter die enorme snor zit ook nog eens een heel aardige man.

    Doe er je voordeel mee en snuffel eens rond op ons forum.

    Remi
     
  7. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Ik stond inderdaad versteld van het verschil. Na het proberen van verschillende niet al te dure instrumenten waarvan de bespelers hem bij de vioolbouwer hebben gekocht ben ik erachter gekomen dat m'n eigen viool zeker zo goed tot soepeler speelt. (niet boos worden, ik bedoel het serieus)

    In ieder geval: allemaal bedankt voor jullie antwoorden! Enne... ik zal m'n best doen om normaal Nederlands te schrijven..

    mela93
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Heerlijk te horen dat het soms ook goed kan uitpakken en dat je een mooi intrument hebt weten te bemachtigen.

    Boos worden, nee hoor maar het gaat zo vaak mis met die slecht bespeelbare fabrieks violen, dat menigeen het heeft af laten weten, alleen door het instrument, niet omdat ze geen aanleg hadden/hebben.

    Remi
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een wijze opmerking van Remi.
    Bij de kleinere viooltjes gaat het ook heel vaak mis, want de meeste klinken niet.
    Daarbij komt dat de jeugdige bespeler niet in staat mag worden geacht tot een klankbeoordeling te komen. Dat doet meestal de docent(e). Maar ja, wat wil je? De ouders van zo'n kind gaan echt niet een handgemaakt instrument aanschaffen, omdat ze eerst wat meer zekerheid willen of het wel wat gaat worden met hun spruit.
    Geef ze eens ongelijk.

    "Huren", hoor ik Bert al virtueel zeggen!
    Ja, maar die huur-viooltjes zijn ook maar echte beginners dingetjes.
    Het komt er op neer, dat de klank die uit de viool gehaald wordt, niet zodanig moet afschrikken, dat er al gauw de brui aan wordt gegeven. In dat geval gaat de uitspraak van Remi gelden: niet door gebrek aan talent maar door gebrek aan een redelijk tot goed klinkend instrument werd de viool "aan de wilgen gehangen".

    Als dat de werkelijke reden zou zijn, is dit echt onnodig.


    Frits
     
  10. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Mijn dochter had anders ooit een heel oud en prachtig 1/2 huurviooltje.
    Prachtig van klank en zag eruit om verliefd op te worden.
    Daarna nooit meer een instrument gevonden dat deze klank benaderde.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Afgelopen zondag zijn we nog even de Haagse binnenstad in geweest om voor zoonlief wat spulletjes te kopen voor een feestje (Hollywood party), meneer gaat als Ozzy Osbourne dus moest er een pruik komen, wat zwarte kleding en tattoo-sleves, een brilletje en zo.
    Nu nog dom leren praten en Ozzy leren na te doen en het feest is compleet.

    Back on topick:
    Voor de C&A stond een klein Chinees of Koreaans meisje van, ik denk 6 of 7 jaar met haar viooltje (piepklein). Eerst alles opzetten en natuurlijk stemmen, de lessenaar en een lieve moeder die een helpende hand toesteekt.
    Na nog wat boodschapjes gedaan te hebben moest ik toch even kijken (luisteren) naar die kleine meid.
    Op de roltrap van Albert Hein stond ik al reikhalzend uit te kijken of ik haar kon zien en de oortjes stonden op scherp.

    Ja hoor, gelukkig ze stond er. Het afgeragde kleine (moderne) instrumentje onder haar kin en zuiver spelend een stuk van César Franck even aan het wegstrijken. Niet mis zonder begeleiding en helemaal in je 6 of 7 jarige uppie daar gewoon te gaan staan. Ik doe het haar niet na.

    Natuurlijk even over de schouder mee kijken, een knipoog en een knikje met het hoofd dat ze het goed doet. Natuurlijk een blik op de lessenaar en ja hoor allerhande aantekeningen op de partituur.

    Het instrumentje, een piepklein, ik denk 1/8 viooltje, een prachtige heldere klank, een mooie volle toon voor zo’n klein instrumentje, natuurlijk ook een mindere draagkracht maar van zeer goede klank (kwaliteit).
    Ik heb zeker een minuut of vijf verbijsterd staan te kijken, heb twee euro in de vioolkist gegooid, nogmaals en goedkeurende knik met het hoofd en een knipoog naar die kleine meid.

    Toen liepen we maar weer door, op naar de volgende winkel, mijn vrouw en dochter een beetje opgelucht, ik een beetje jaloers.
    Een beetje jaloers op dat kleine meisje dat zo jong al zo mooi leert spelen, het mooie kleine instrument, een beetje jaloers dat zij uit dat kleine viooltje toch zo’n mooie en volle klank weet te halen.

    Even eerlijk zijn, het is natuurlijk een oneerlijke vergelijking zijn om een 1/8e viool te vergelijken met een 4/4e viool, gewoon vanwege de fysieke verschillen. Maar als je een kind een goed instrument in handen geeft waar geen kudt klanken uit komen maar wat gewoon behoorlijke klanken produceert, stimuleert het juist, mits in juiste handen.

    Het dametje voor de C&A (weer reclame) heeft dus aanleg en een goed instrumentje ter beschikking, ouders begeleiden en ondersteunen.

    Wat wil men nog meer!

    Remi
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Er zit een hoop verschil tussen de kleine instrumentjes, oud of nieuw! Sommige klinken zo-zo, bij andere hoor je een mooie 4/4, terwijl het slechts een halfje is. (Bepaalde instrumentjes uit mijn huurcollectie zie ik soms almaar circuleren onder de leerlingen van één docent, die vraagt of het halfje van Klaasje kan worden doorgeschoven naar Grietje en of het mooie driekwartje van Jantien -die toch naar een hele moet- naar Klaasje kan!) Ik hoop dan maar, dat de beste instrumentjes zo vanzelf bij de talentvolste kinderen terechtkomen. (Af en toe een iets minder mooi huurinstrumentje uit de collectie dumpen helpt ook!)
    Huren en vragen om een beter instrument als het in eerste instantie gehuurde minder bevalt is wat ik ouders zelf aanraad; ik zoek binnen het redelijke altijd naar een oplossing.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik was eens een keer bij Hans Peeters in de zaak (vioolbouwer) en hoorde buiten iemand op een viool spelen.

    Nu zie je dat wel vaker zo in een aantal winkelstraten van grote steden, dus daar is niks bijzonders aan. Peeters is gehuisvest zo ongeveer tegenover de Bibliotheek van Arnhem.

    Buitengekomen bleek daar een – ik denk- zwerver- wat deuntjes te spelen, vlak voor de ingang van de bibliotheek. Goede strategische positie!

    De viool klonk echt heel mooi, had een grote draagwijdte, met een diepe warme toon.
    Ik liep er op af.
    Koffer open staand en wat geld erin, als uitnodiging om er toch ook vooral wat bij te mikken! :)

    De man scheen weinig moeite te hoeven doen om er een mooie klank uit te krijgen.

    Bleek het een ¾ viool te zijn! [tenzij de man reusachtige handen had, maar dat zou me zeker opgevallen zijn!]


    Frits
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Mela93 startte dit onderwerp en bedacht de titel: ‘te goede prijs/kwaliteitsverhouding’.
    Ik heb hier een nóg gunstiger verhouding: je krijgt een ‘goede’ viool, inclusief strijkstok, koffer met rugriemen(!) en hars voor maar € 79,=

    nog goedkoper

    Wanneer je dan leest waarvan en hoe het ‘instrument’ is gemaakt, heb ik toch ernstige twijfels over het begrip ‘kwaliteit’ waar Mela93 dan op doelt: een geperst achterblad evenals de krans. En wat te verstaan onder een 'massief spruce bovenblad'? Kennelijk bestaan er volgens de leverancier ook holle bovenbladen? Of gelamineerde zoals tri- of multiplex? Geeft al aan hoe weinig kennis er bestaat bij deze lui! Ja, als je dan zo’n setje kunt bemachtigen voor de somma van € 79,= , mag je dan spreken over een goede verhouding prijs – kwaliteit? Wanneer Mela93 alleen maar kijkt naar het getal wat in de teller staat, namelijk 79 maar geen kwalificatie kan aanbrengen wat er in de noemer dient te staan, dan kun je volgens mij nooit spreken over een ‘verhouding’.
    En dan te bedenken dat de leverancier er ook nog wat aan verdient evenals een nog andere tussenhandelaar: een inwoner van vermoedelijk China.

    Frits
     
  15. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Een viool van 79€ zou ik geeneens willen bespelen. :) Juist door dit soort violen vinden veel mensen het "katten gejank" Over enkele dagen zal ik youtube enkele concerto's piano/viool duetten en solo stukken posten van mij en mijn leraar.
     
  16. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Tja, je moet toch alles een keer proberen... Wie weet zit er toch wel een betere tussen!
     
  17. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Vast, maak dat de kat wijs :) Als je al leest waar het van gemaakt wordt zou ik mijn geld op de papieren viool zetten.
     
  18. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Ik heb deze en ben er inmiddels echt wel achter dat er betere violen dan deze bestaand maar ik vindt dat toch meer aan de snaren liggen(de mijne heeft stalen).
    Toch wel blij dat ik deze heb gekocht, ik heb nou eenmaal geen geld voor een betere. Een betere kan later altijd nog en minder plezier van het vioolspelen heb je echt niet want ik vind het ech tleuk om te doen. Heb trouwens inmiddels wel les gevonden en dat scheelt ook wel maar als ik het niet leuk zou vinden licht dat in ieder geval niet aan de viool. Waar ik 'm heb gekocht kan ik niet meer vinden...

    Nog 'goed'koper


    Addendum van de Administrator:

    Dit speurwerk verdient een beloning: de foto's zijn nu nog te 'confisceren' (ook wel downloadable genoemd), straks zijn ze weer verdwenen en dan hebben we alleen maar tekst en geen afbeelding.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ik vond de verklarende tekst erbij ook wel informatief (even niet op de taalfouten letten):

    MOOIE 4/4 VIOOL EUR 49,99

    IDEAAL VOOR BEGINNERS

    IN MOOI SOFTCASE

    VIOOL VERVAARDIGT VAN AHORNHOUT

    FIJNSTEMMER EN KINSTEUN

    HET PAKKET WORDT COMPLEET GELEVERD MET: STRIJKSTOK

    HARSBLOKJE

    KAM

    KOFFER

    VERZENDKOSTEN 7,50
     
  19. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    769
    Heel toevallig heb ik deze viool vandaag gehoord, mijn leraar was de hele dag weg en nam dus zijn normale viool mee omdat die te duur is, en ja hoor hij kwam aan met deze viool. Het geluid was verschrikkelijk, akkoorden waren vrijwel onmogelijk, ik ging vanzelf vals spelen. Mela, je moet eens een goede viool horen dan merk je pas verschil.
     
  20. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    En toch... geloof ik dat ik het nog niet zo slecht getroffen heb, ook al is het dan wrakhout/plastic (volgens Chrish). Misschien heel eigenwijs, maar toch blijf ik daarbij, er zijn genoeg ergere violen!
     

Deel Deze Pagina