te goede kwaliteit/prijs verhouding

Discussie in 'Overig' gestart door mela93, 1 mei 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    er zijn ook nog genoeg stukken betere! :)


    Frits
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Neeltjuh, ik zie dat de kam van jouw viool niet al te best is. Slecht gesneden en waarschijnlijk gaat hij na een poosje naar voren staan met alle gevolgen van dien. Misschien kun je een foto plaatsen van je viool? Ik zal hier even een topic over openen, zodat de experts kunnen kijken naar de bouw van verscheidene violen van forumleden.
     
  3. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Natuurlijk, waarsgijnlijk veel meer, maar ja...
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Of er meer goede dan slechte violen zijn betwijfel ik.
    Denk dat het juist andersom is! :(

    Frits
     
  5. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    'k hoor echt wel eens een goede viool, mijn lerares heeft er één en ik speel ook wel ergens anders op een betere. Maar
    kan ik nou ook niet zeggen van mijn viool.
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Ik zou zeggen neem wat op? Dan kunnen we eerlijk en objectief oordelen. Sia (hilal) heeft ook volgens mij een chineesje en die klonk redelijk.
     
  7. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Mela, zoals bij vrijwel alle andere dingen die verhandeld worden, zie je zeer vaak een rechtevenredige relatie tussen de prijs en de kwaliteit. Als je op een echt goedkope - en dat is die van jou- speelt, zul je dat ongetwijfeld horen in de klank. Als de oorzaak niet in de viool zelf ligt, dan in de eveneens spotgoedkope stok.
    Wat ik mij afvraag, is of jij jezelf het vioolspelen niet ongelooflijk moeilijk maakt door op deze viool en met deze stok te blijven spelen. Je moet zó veel moeite méér doen om een mooie klank eruit te persen dan met een -helaas dat ik het zeg- echt instrument.
    Je bent net als ik een beginner. Ik ben begonnen op een gehuurd instrument en gebruikte een stok die bedoeld is voor een beginner. Na verloop van tijd heb ik een andere stok meegekregen: nieuwwaarde € 280,- . Ik merkte onmiddellijk dat het spelen soepeler verliep dan met de vorige. Ook de vioolbouwer merkt het verschil meteen. De tonen werden opener, dat wil zeggen niet nasaal.
    Sinds kort heb ik een eigen viool, maar gebruik de gehuurde stok nog. Ook toen nam ik meteen een aanzienlijke klankverbetering waar. De klank werd rond en bij het spelen voel ik de resoneren (als ik het goed doe)

    Is je leraar/lerares akkoord gegaan met jouw viool?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Kan een leraar dan niet akkoord gaan?
    Ik zou zeggen dat hij/zij enkel en alleen een adviserende rol heeft.

    Frits
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Leraren zouden kunnen besluiten geen les te geven aan leerlingen die niet meer dan 59,90 of daaromtrent voor een viool over hebben (en er zijn er gelukkig steed meer die dat ook doen) omdat met een instrument van ondermaatse kwaliteit het lesgeven geen pretje of zelfs onmogelijk is. De lestarieven in aanmerking genomen, zijn de kosten van het huren van een degelijk lesinstrument "peanuts" dus waar praten we over.
     
  10. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Op de de muziekschool wordt eerst gekeken op je viool goed genoeg is om op te leren spelen. Neeltjuh heeft dezelfde viool waar op de muziekschool geen commentaar op geleverd werd.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Zo, de tijden zijn veranderd!
    Dat schrijft aan de docent wel een hoge kennis toe om te kunnen beoordelen wat een goed instrument is. Ik vermoed dat het in de praktijk nogal mee valt en er nauwelijks of geen instrumenten worden geweigerd.

    Frits
     
  12. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    dat kan natuurlijk ook...
     
  13. meikjuh

    meikjuh

    Lid geworden:
    22 aug 2009
    Berichten:
    9
    Ik had eerst een viool van €160 dat was echt een miskoop want dat was hij nieteens waard! En toen hij zo ongeveer uit elkaar viel wilde ik hem laten repareren bij muziekcentrum van gorp. (en gelijk een nieuwe koffer halen) Maar de reparatie was best duur en die viool was het niet meer waard dus heb ik een nieuwe gekregen! Mijn viool komt in stukken bij de vioolbouwer en die zet hem in elkaar enzo. Geen handgebouwde maar wel een heel fijn viooltje die niet duur is en waarmee ik wel lekker kan doorstuderen! Deze kost ong €200,-
     

Deel Deze Pagina