Mooie fiedel, ik heb er een die er op lijkt, en ben op zoek naar geschikte snaren... waar koop je die?
Dank je. Ik heb geen idee waar je snaren koopt. Misschien in Zeist bij hmmmm Slotboom heet de meneer denk ik
Fiedel: Jiddisch voor viool, maar ook vedels worden wel met fiedel aangeduid... https://nl.wiktionary.org/wiki/fiedel
Inmiddels heb ik snaren gevonden voor mijn kwintvedel, en ze klinken prima; het gaat om Pyramid snaren, en ik kocht ze bij Schneider in Duitsland, achteraf bleek dat ik ze ook bij Thomann of rechtstreeks bij Thomastik had kunnen bestellen. Prijs rond de 20 euro voor 5 snaren. Verder heb ik het instrument uitgeleend aan een familie waarvan ik twee dochters celloles geef, en de jongste (nu net 5) ook graag wilde strijken. Het instrument past keurig als je het op de manier van een barokcello of basgamba vasthoudt, ze is heel enthousiast en heeft al een mooie streek aangeleerd, de motoriek links is op die leeftijd toch best lastig. De fretjes helpen wel om zuiver te spelen. Het instrument is daardoor trouwens ook leuk om akkoorden op te spelen.
mmm even denken... Vergeleken met gitaar: het fijne van een instrument in kwintenstemming is dat je alle akkoorden gewoon een snaar kunt opschuiven (bv x0023 is een G akkoord, 00230 een C akkoord, 0230x een F. ) - ik speel ook gitaar, en daar het je kwarten en een terts en kan dat niet. Vergeleken met viool of cello: het geluid zit wat meer in het 'midden' en omdat je C G d a e als snaren hebt, en meer verschil tussen laagste en hoogste snaar dan een viool of cello of zelfs een gitaar, klinkt leuk. Meer mogelijkheden dan op een ukeleke ook dus. En je kunt kleuren door de hoogste of laagste snaren te benadrukken. En natuurlijk dankzij de fretten, hebt je geen last van intonatieproblemen. Ik heb vooral 'strummen' en tokkelen geprobeerd, met de strijkstok zou ik echt nog wat meer moeten oefenen. Verder heeft het instrument best wat mogelijheden qua dynamiek, het kan erg hard, maar ook fluisterend gebruikt worden. Bijkomend voordeel is dat het compact is, ongeveer formaat altviool. Helpt dit? Ik zou er eigenlijk eens een opname van moeten maken, maar dan eerst hard oefenen, en dat kan weer niet want ik heb 'm uitgeleend...
woensdag 3 maart 1965 Naast de kosten van de ombouw naar aardgas en een computer die 6000 loonstrookjes in één uur kan maken, aandacht voor het vertrek van L.v.d.Hoonaard benoemd aan de muziekschool Tegelen:
maar een aanwinst voor Tegelen, getuige deze herdenkingstegel uit Tegelen: https://www.collectiegelderland.nl/organisaties/nederlandstegelmuseum/voorwerp-12199
De z.g. kwintvedel, het "nieuwe instrument met grote toekomst". Daar is uiteindelijk niet veel van terecht gekomen.. Je had ook Accordeonverenigingen, Balalaikabands, Citerclubs, Drum- en showorkesten, Engländerkapellen, Fanfares, Gitaargenootschappen, Hammondorgelbespelersbelangenverenigingen, Ierse, Israëlische en Jiddische Klezmer volksmuziekgroepen, Klarinetkwartetten, Luisterliedjeslotgenotengilden, Melodicatroepjes, mondharmonicaharmoniën, mandolineorkesten... tot Zangkoren toe. Een stel kwintvedelkwintetten hadden daar natuurlijk best nog tussen gekund. Van een flink deel van verenigingen voor instrumenten die ooit in de mode waren, vooral de uitgesproken amateurgezelschappen horen we nooit meer een noot... Is dat omdat heel veel instrumenten die begin jaren 60 opkwamen, jaren met meer vrije tijd en vrij besteedbaar inkomen, het uiteindelijk afgelegd hebben tegen de televisie en andere vormen van individueel passief vermaak?
Nou, dat is maar hoe je het bekijkt! Als het instrument niet correct is gestemd wordt het een valse boel. Is die wel correct gestemd dan kunnen fretten een behoorlijke belemmering zijn om het muziekstuk juist te intoneren. Soms moet een verhoogde noot bij een opgaande melodielijn iets hoger geïntoneerd worden dan wanneer de lijn naar omlaag gaat.
Heel goed Frits! Maar als je het niet al te goed tot slecht hoort, is het geen probleem. Het is inderdaad een nadeel dat je zou goed hoort dat een vedel niet helemaal zuiver is. En dat je er geen leidtonen op kunt spelen...
Dan zou ik toch eerder de triangel promoten, die is altijd goed geïntoneerd. Maar als het gehoor het laat afweten, kun je toch geen vedel gaan spelen? Dat wordt niks.
Strikt genomen kun je niet stellen dat een triangel goed is geïntoneerd, want er is niet sprake van een vaste, in de zin van vooraf gedefinieerde, toonhoogte. Iedere triangel 'klinkt' weer anders.
Bij mijn weten heeft een triangel een vaste, bepaalde frequentie. Ik zal eens googelen, misschien is dat niet zo.
Nog los van de vraag of het technisch mogelijk is triangels onderling af te stemmen, heeft het geen enkele zin. Ten eerste niet omdat de boventonenspectra die het geluid bepalen, totaal uiteenlopen (hangt ook samen moet hoe het instrument gehanteerd c.q. bespeeld wordt). Maar ten tweede: het is een percussie-instrument zonder melodische raakvlakken met de tonaliteit van welk werk dan ook. Vergelijk het met trommels en bekkens. De pauk is een uitzondering, want die wordt gestemd (op, meestal, tonica en dominant). Richard Strauss ging in zijn Burleske voor piano en orkest zelfs nog iets verder met vier pauken gestemd in F, E, D en A. Maar die man overdreef wel vaker.