Te koop: cello (gemaakt in Mittenwald, 1978)

Discussie in 'Aangeboden' gestart door amaryllida, 13 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
  2. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    €1000 per jaar voor een verzekering? Mijn viool (taxatie 10.000) betaal ik iets van 100 euro voor per jaar.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Vioolbouwers moeten zich maar met violen bezighouden, reële taxaties afgeven en het verzekeren overlaten aan diegenen die daar verstand van hebben. In NL is verzekeringsmakelaar Robert M Blom een goed adres met een heel keurige premie en een prima dekking. In BE moet zoiets toch ook te vinden zijn. Een cello van 2000-3000 euro mag natuurlijk nooit 1000 euro jaarpremie kosten; ruim onder de 100 lijkt mij waarschijnlijker.
     
  5. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Misschien heeft jouw vioolbouwer wel degelijk een ongelakt Chinees instrument zelf afgewerkt, zijn label erin geplakt en onder eigen naam aan jou verkocht ....

    Jouw vioolbouwer komt op mij niet erg sympathiek over. Heeft hij ook een naam? :/
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Noem man en paard en geef vooral de betreffende vioolbouwer ook de gelegenheid tot een weerwoord.
    En dan: iemand "niet sympathiek" vinden op grond van een mededeling van een forumlid? Het is hier toch geen roddelrubriek Liuwe?
     
  8. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Dat lijkt me een verstandig besluit!
    Anders wordt het, wanneer er hier sprake is van oplichterij, maar dan moet je wel weten wat je doet wanneer je dan het advies van Bert opvolgt om 'man en paard' te gaan noemen. En op dit forum blijft het dan niet alleen bij: 'noemen', het staat er dan ook nog eens. Je moet dan namelijk met bewijzen aantonen dat het zo is. Voordat je het weet zit je in een juridisch gevecht! Oppassen dus! Weet wat je wel en wat je niet vermeldt of beweert.

    Frits
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wanneer je geen bewijzen hebt moet je ook geen insinuaties ten beste geven. Wanneer er geen bewijzen zijn van oplichterij, dan moet je het hier ook niet zo noemen. Bijna de complete Belgische vioolbouwerij in een kwaad daglicht stellen op grond van een vaag verschil van mening tussen één vioolbouwer en één klant, dat MAG gewoon niet. Het is afgezien daarvan bovendien m.i. volkomen ten onrechte.
    Wanneer je een verschil van inzicht met een vioolbouwer hier wilt vermelden noem dan "man en paard" en kom met en gedocumenteerd en met bewijs ondersteund verhaal (of houd anders wijselijk je mond)
     
  11. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De vraag is dan even over WIE dat "genoeg zegt", over klant of bouwer? ;)
     
  13. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Wie had het ook al weer over roddelen? Beste Bert, Amaryllida is een klant en als de klant een negatieve ervaring deelt op een forum, dan is dat jammer voor de vioolbouwer, maar dat kan gebeuren, dat is een risico voor de verkopende partij. Er wordt helaas een heleboel onzin geplaatst op Internet, maar bepaal zelf maar eens wat zin of onzin is. Er zijn nou eenmaal malafide "vioolbouwers" en je hebt zeer betrouwbare. De klant bepaalt mede, vaak mondeling, maar ook schriftelijk, in welke groep je als vioolbouwer wordt ingedeeld, daar heb je weinig grip op. Nou ja, goed werk leveren.
     
  14. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
  15. fiddler2007

    fiddler2007 fiddler2007

    Lid geworden:
    6 okt 2007
    Berichten:
    57
    Alleen al het feit dat er zoveel vervalste violen verhandeld worden getuigt van algemeen geaccepteerde mafia praktijken. Eeuwen lang en wereldwijd. Doch een goede Stradi-u-arius of St-ei-ner kan best een goed instrument zijn, en de moeite waard.

    Laat je gewoon niet flessen door de Violen-Paultjes uit den Bels, maar gerenommeerde vioolbouwers in Nerderland kunnen er ook wat van, en weten ook (te?) hoge prijzen te berekenen voor hun waren.

    Goede Chinezen worden hier per definitie graag de grond in geboord door de "elite" in vioolbouwers land. Om hun soms exorbitant prijs niveau te kunnen blijven volhouden ?? Toegegeven, soms zitten er juweeltjes tussen het aanbod.

    Heb je negatieve ervaringen met vioolbouwers en pogingen tot oplichting is een forum als dit misschien wel de aangewezen plek, noem ze gewoon met naam. Vuile was moet buiten open en bloot uitwaaien, gaat de stank er af. Sub rubriek "schandpaal"? Of begin een nieuw ongecensureerd forum op startpunt als posts worden geboycot. -F
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Van mij mogen slechte ervaringen met vioolbouwers hier met naam en toenaam verschijnen, mits gedocumenteerd en met een uitdrukkelijke uitnodiging tot weerwoord.
    Overigens is het juist dankzij vioolbouwers en experts die vervalsingen herkennen en meenemen in waardebepalingen, dat de kans dat een klant in een vervalsing trapt nogal klein. Vervalsingen die willens en wetens bewust door vioolbouwers als echt in de handel worden gebracht? Dat komt verwaarloosbaar/ hoogst zelden voor! (en er staat binnen de kortste keren een artikel op het net of in de Strad, zodat je reputatie gelijk aan gort is) Goede chinezen worden op dit forum helemaal niet zo de grond in geschreven, slechte uiteraard wel, maar dat lijkt mij alleen maar informatief. Het uurtarief van een vioolbouwer ligt doorgaans op een normaal ambachtelijk niveau. Wie niet voor de diensten van een vioolbouwer wil betalen, moet zijn casco maar op de gok rechtstreeks bij de producent in het verre oosten kopen en er zelf iets van maken of verder niet zeuren over "hoge prijzen"
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Het is heel gemakkelijk om anderen aan te sporen tot het uithangen van de vuile was. Je loopt dan namelijk zelf geen enkel risico. Waar ik echter voor wil waarschuwen is, dat bij vermelding van naam en toenaam van een vioolbouwer of atelier die louche praktijken uitvoert, de webbeheerder niet aansprakelijk is voor alle daaruit voortvloeiende juridische gevolgen. Je moet dan dus wel weten wat je doet en bewijzen hebben, dat is iets anders dan vermoedens!
    Ik weet niet waar de bewering van fiddler2007, dat op deze site negatieve ervaringen met Belgische vioolbouwer(s) gecensureerd worden, op is gebaseerd. Ik wil alleen wijzen op de eventuele gevolgen bij openbaarmaking. Daarna mag een ieder melden wat hij/zij wil.


    Ik loop al een tijdje mee op dit forum en kan dus zeggen, dat in diverse reacties nooit goede Chinezen de grond in worden geboord. Menigeen is het er over eens, dat ‘Chineesjes’ compleet met koffer en strijkstok, die € 69,= moeten kosten inclusief een stukje hars, niet behoren tot bespeelbare instrumenten. Dat is samenvattend de algemene mening op dit forum. Dit soort goedkope Chineesjes worden terecht ‘de grond ingeboord’ of aanbevolen als brandhout voor de openhaard, waar ze dan nog enige warmte uitstralen.
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dus laat Fiddler 2007 maar eens voor de dag komen met fatsoenlijke bewijzen en documentatie over "maffia-praktijken" en "exorbitante prijzen". Zo niet dan kan hij van die algemene vage en geheel niet gedocumenteerde roddel en achterklap (uit de derde hand?) beter achterwege laten en/of inslikken.
     
  19. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    30 mrt 2011
    Berichten:
    16
    Sorry maar ik vind dit een nogal vreemd verhaal ...

    Ik ben zelf strijker en ik kom dus af en toe ook wel bij de vioolbouwer
    Maar Ik ken persoonlijk in België geen enkele vioolbouwer die 1000 € zou durven vragen voor de verzekering van jouw "Mittenwald 1978" cello.

    Ik ken 2 vioolbouwers in België die ook verzekeringen aanbieden, (beiden met n uitstekende reputatie en mensen die hun vak zeer goed kennen), en ik acht geen van deze 2 heren in staat om dergelijke hoge prijzen te vragen. 1000 euro !

    Toevallig had ik via kapaza.be een paar foto's gezien van jouw "Mittenwald cello".
    Nu wil ik mezelf helemaal niet voordoen als "expert" hoor, maar ...
    4500 € vragen voor dergelijk zeer eenvoudige Duits fabrieks-cello'tje dat overgelakt lijkt en met 2 barsten in de rug ????

    Ik wil de vioolbouwer wel eens zien die jouw cello wil taxeren EN verzekeren voor 4500 €.

    Dus vooralleer te schieten op "DE Belgische vioolbouwers" zou ik eerst maar eens de hand in eigen boezem steken.
     
  20. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    30 mrt 2011
    Berichten:
    16
    ----> Ik weet niet bij welke "vioolbouwer(s)" jij dan wel komt hoor.
    Een gereputeerde vioolbouwer zal zich niet snel bezighouden met het kleven van labels in instrumenten, omdat een echte kenner vooral kijkt naar bouw en constructie van een instrument en dan zijn oordeel vormt; een label is dan maar een soort van "aanvulling" en is niet eens nodig om vaak de echte bouwer of school te kennen.
    Valse taxatierapporten uitschrijven ???????
    ---------> Als jouw vioolbouwer DAT vaak ZOU doen, dan kan hij snel zijn deuren sluiten; en dat zal hij of zij zelf ook wel beseffen denk ik.
    Ook dat verhaal lijkt me dus ver gezocht...

    Als jouw cello-leraar een mooie cello voor 2500€ aan je vioolbouwer wil verkopen zegt dat ook weer heel wat over je cello-leraar, niet?
    Sorry maar de meeste cello leraars zijn GEEN instrumenten experts, als jouw leraar er wat van kende had hij zich niet zo laten rollen.

    Ik zeg niet dat er geen "woekerwinsten" gemaakt worden , en het is niet altijd allemaal even netjes wat er gebeurt, maar enige voorzichtigheid en nuance kan zeker geen kwaad hier.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina