Te moeilijk of niet

Discussie in 'Viool' gestart door Maurien Bart, 22 dec 2015.

  1. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Vanezcha,

    Een flageolet is, afgezien van een bonensoort, een inmiddels volstrekt verouderd fluitje. Maar de klank hiervan kan worden nagebootst op een strijkinstrument (al doet dat effect op een cello of nog erger niet gelijk denken aan een fluitje maar meer aan een midwinterhoorn) :confused:
    Er zijn twee soorten flageoletten, namelijk natuurlijke en kunstmatige. Dan zijn er ook nog voor de bedrevenen onder ons zogenoemde 'dubbelflageoletten'. Dat is een combinatie van kunstmatige en soms natuurlijke flageoletten.

    Het makkelijkst zijn de natuurlijke flageoletten. De snaar lichtjes indrukken en flink wat stok gebruiken. Voorbeeld: A-snaar eerste positie, tweede vinger (als cis), derde en vierde vinger. Dan in de derde positie de derde vinger (als fis. Klinkt hetzelfde als de 2e vinger in de 1e positie). Om te eindigen met het octaaf. Daarboven zit nog het nodige, maar dat voegt hier verder niets toe.
    De notatie van natuurlijke flageoletten verschilt niet met die van 'gewone' noten. Dat zij als zodanig gespeeld worden komt uit de koker van violisten en/of bewerkers van strijkmuziek. Want componisten, behoudens de mogelijk viool spelenden, weten op dit punt van hun gezond niet af.

    Kunstmatige flageoletten, zijnde een combinatie van een vinger die de snaar indrukt en een bovenliggende andere vinger die de snaar lichtjes aanraakt. Het meest gebruikelijk is de combinatie van eerste en vierde vinger ofschoon, met name bij dubbelflageoletten, ook andere combinaties mogelijk zijn. In het laatste deel van het eerste vioolconcert van Paganini vind je een aardige staalkaart. De notatie wijkt af van die van natuurlijke flageoletten. Deze bevat namelijk de noot die wordt ingedrukt, de noot die alleen wordt aangeraakt (in de vorm van een vierkant nootje) en vervolgens de noot die (twee octaven hoger) klinkt. Voorbeeld e-snaar eerste positie: de fis (eerste vinger) is een reguliere noot die wordt ingedrukt. Met de vierde vinger wordt de b zachtjes aangeraakt. En je hoort de fis van twee octaven hoger. Wellicht ten overvloede: de notatie van een kunstmatige flageolettoon omvat dus drie noten. En ook hier: niet krenterig met het gebruik van de stok. En hars ;)
     
    vanezcha vindt dit leuk.
  2. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Wat mijn reactie betreft moet ik aangeven dat ik de termen in het nederlands niet gewend ben. Mens kunt een boek maken met de uitleg, maar de vraag is of ik, anders dan in het engels, wel begrijp. Maar even terug naar humoresque van suzuki boek 3, ik dacht dat de flageolet alleen in de laatste bar te vinden Is. Bedankt voor de uitleg, ik ga per woord na denken wat u hebt getypt. Ik raak vaak in de war omdat ik drietalig ben
     

Deel Deze Pagina