te oud voor viool? (16 jaar)

Discussie in 'Viool' gestart door lieze, 4 mei 2016.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik denk inderdaad dat zoiets na een paar weken les wel te bepalen is.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Laat je haar dan ook even de ForumViool zien/horen en wijs je haar dan ook even op StrijkersForum?
    Dit is je kans!
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Dat valt nog te bezien!
    Ik zie vaak uitvoeringen waarbij alle strijkers op de cello en contrabas na, staan. Dat zou dan inhouden dat alleen de cellisten en contrabassisten zich verliezen in een muziekstuk?
    Ik heb ze overigens nog nooit zien omvallen, maar wel heel overdreven zien gesticuleren. Doet mij altijd denken aan het niet hebben bezocht van het toilet vóór de uitvoering.
    Zelfde als wat Janine Jansen doet: overdreven gedoe.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Jouw broer zit in een omgeving met musici in opleiding die voor goud gaan. Voor CD-kwaliteit uitvoeringskwaliteit bijvoorbeeld. Daar worden ze ook op getrained. Inderdaad ook virtuoze stukken spelen, vooral veeleisende stukken die je voor tussentijdse examens en het eindexamen bachelor moet kunnen spelen op pittig niveau. En toch zijn er dus strijkers die het lukt, ook al begonnen ze na hun 19e! Dat hebben ze met ijzeren doorzettingsvermogen gedaan met het stuk muzikaliteit dat je er nu eenmaal voor moet hebben.

    Maar jij wil een hele goede amateur worden die mooie stukken kan spelen, dat is toch een hele andere insteek.
    Je hebt natuurlijk wel een hele weg te gaan, maar met een goed gehoor op toonzuiverheid (en dat ontwikkelt zich ook verder) en het nodige geduld kom je echt een heel eind en ga je een keer aan die echt mooie stukken toekomen.:). Muzikaliteit, discipline en bovenal ook het plezier zijn de belangrijkste eigenschappen.

    En steeds mooier gaan intoneren, dat gaat echt wel sneller dan het idee van "heel lang moeten studeren zonder zuiver te kunnen spelen". Maar over het geheel genomen is het wel waar dat je er wel flink wat jaren voor uit moet trekken voor je op je gewenste niveau zit. Strijkkilometers maken, er zit niets anders op:D:)
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Als je alleen plezier beleeft aan het spelen als het heel goed gaat, duurt het volgens mij zo lang voordat je er plezier aan beleeft dat je al lang gestopt bent voor het heel goed gaat. En ik vrees dat je dan geen enkel instrument echt leuk gaat vinden, want het kost altijd veel inspanning voordat het echt mooi is.

    Ik zou gewoon gaan spelen, een goede leraar zoeken die bij je past en heel veel studeren, dan merk je vanzelf of het je ligt en je er plezier aan beleeft. Het begint toch bij een instrument kiezen dat je aanspreekt en dan maar ontdekken hoe het gaat en wat je er van vindt en je vooral niet druk maken of het over 10 jaar zo mooi zal klinken als je hoopt, want dan heb je geen tijd om te genieten van de weg er naar je doel!
     
    Saffier en Marcelita vinden dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    @Nikin, ja, dit is precies zoals ik het ook beleef!
    Lekker aan de slag en genieten van wat intussen al gaat lukken!:)
    (zo niet, dan heb je helaas toch niet de goede keuze gemaakt:()
     
  7. lieze

    lieze

    Lid geworden:
    4 mei 2016
    Berichten:
    7
    Wat een leuke reacties!! Dankjewel :)
    het is wel waar dat ik een perfectioniste ben, maar als ikk iets doe, doe ik het meestal wel graag, dus ook al speel ik nog niet zuiver, ik ga er ozieso veel plezier aan beleven denk ik!! en er is ook een verschil tussen zuiver en vals he, ik bedoel ook al is het niet tot op een honderdste van een noot juist, daarom is het niet meteen supervals e. Ik kan al niet meer wachten tot volgend schooljaar om er aan te beginnen, welk instrument ik ook zou kiezen.
     
  8. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Mijn leraar zegt altijd dat het niet erg is al je vals speelt, als je het maar mooi doet. Je kunt heel lelijk zuiver spelen en heel mooi vals!;)
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Vind ik ook; als je behoorlijk in de buurt zit klinkt het al aardig.

    Solostrijkers en -blazers, maar vooral solozangers veroorloven zich ook nog eens ruimte. Fractie lager of hoger of glijdend naar een toon (ook al stond het er niet) maakt muziek heel boeiend.

    Overigens is een a niet een punt, maar een gebiedje. Als je samenspeelt moet dat dan wel weer samen komen (niet de een bovenin- en de ander onderin dat gebiedje). Behalve de solist voor de groep: met haar/zijn super gehoor wordt nu en dan met de noten gespeeld, omdat het allemaal om expressie gaat. Soms is bijna onzuiver mooier dan braaf zuiver.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Prachtig! en alvast succes en plezier.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Hmm. Misschien is het dan nu tijd voor een andere leraar?
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  12. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Absoluut niet!!!
    Ik heb nog nooit een muziekleraar gehad van wie ik in zo'n korte tijd zoveel geleerd heb!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Zelfs mooi vals spelen? :(
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Het wordt al minder vals.

    Hij bedoelt dat je je niet alleen moet richten op de zuiverheid, maar ook op zaken als de streekindeling e.d. Als je je alleen bij iedere noot afvraagt of het zuiver is, frustreer je jezelf en gaat de lol er vanaf. Bovendien spelen ook professionals regelmatig niet perfect zuiver en kan het toch heel mooi zijn. Zuiver spelen is uiteraard een streven, maar niet het enige streven.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En zo moet je niet constant krampachtig elke toon checken met een stemapparaatje op zuiverheid. Het kan weleens zinvol zijn om te checken, maar ik denk dat het nog beter is om het stuk samen met je docent te spelen. Dan hoor je ook wat er gebeurt en of het nog een beetje klinkt.

    Ja, Frits, van zo'n leraar die mij dit laat doen, wil ik best les hebben. Zo iemand jaagt je immers niet de verkramping in!:) En een goede leraar helpt je verder richting steeds mooier spelen op een manier waarop jijzelf én je toehoorders er plezier aan beleven.:cool:
     
    Saffier en Nikin vinden dit leuk.
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik vind het ook wel een mooie benadering.
    Zeg maar: streven naar goed spel en zuiverheid & tevens glimlachen als het even onzuiver is.

    Bijlsma, over de tijd dat hij in groot orkest speelde: '... waren we net lekker bezig ... doet iemand 1x per ongeluk een fis ipv f, tikt de dirigent af en zegt: ziet u niet dat .....'. Bijlsma: 'dat heb ik altijd heel erg gevonden'.
     
    Marcelita, Cellolina en Nikin vinden dit leuk.
  17. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    zie de pm die ik stuurde... (conversatie)
     
  18. lieze

    lieze

    Lid geworden:
    4 mei 2016
    Berichten:
    7
    dankje voor de reacties!! het zal nog een moeilijke keuzen worden, maar ik zal laten weten wat ik gekozen heb :)
     
  19. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik snap nog steed niet waarom je niet zuiver zou kunnen spelen op een cello nadat je viool hebt gespeeld.
    Vind ik een beetje een rare beredenering.
    De zuiverheid heb je immers al eerder kunnen horen.
    Blijkbaar ben je wel muzikaal.
    Ik heb diverse instrumenten bespeeld en dat is wat betreft zuiverheid nooit een probleem geweest.

    Grijp je kans en neem cellolessen.
    Geef jezelf de tijd om het instrument uit te proberen.
    Zelf heb ik mij toen ik lessen nam voor genomen om het minstens 10 lessen uit te proberen voor ik eventueel weer zou stoppen (maar dat is gelukkig niet gebeurd).
    Succes met je avontuur!
     
  20. lieze

    lieze

    Lid geworden:
    4 mei 2016
    Berichten:
    7
    Hallo iedereen, even een update, ik ben ondertussen al drie maanden viool aan het leren, en ik vind het geweldig!!
    Het gaat ook sneller vooruit dan ik had verwacht, ik heb net Two Gavottes van Giovanni mossini afgewerkt en ga nu in technique takes off van Mary Cohen beginnen, ik ben er benieuwd naar! Kent er nog iemand leuke stukjes van ongeveer die moeilijkheidsgraad? Dankjewel! ;):)
     
    Saffier, jis77, Deanone en 3 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina