Tempo en ondertitel youtube video

Discussie in 'Overig' gestart door Truus, 23 dec 2017.

  1. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Video's kunnen helpen met tips voor vioolspel, snaar opleggen, of meespelen. Probleem is soms de taal of de snelheid van de video. Dit is aan te passen.

    1. Snelheid aanpassen. Klik op het radertje (instellingen) en je kunt de snelheid vertragen.
    2. Taal aanpassen. Veel video's kunnen ondertiteling hebben. Is krakkemikkig Nederlands, maar samen met je eigen vioolkennis kom je er wel uut wat bedoeld wordt
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik ging dat van die snelheid maar weer eens uitproberen op mijn PC (het kwam mij niet onbekend over van dat radartje), maar mijn apparatuur zet het geluid uit als ik de snelheid drastisch verlaag (naar een kwart bijvoorbeeld) en als ik het twee keer zo snel wil horen, mag ik het wél horen. Weet je toevallig hoe ik mijn PC op dat gebied gehoorzaamheid kan opleggen?

    Voor meespelen heb ik youtube wel gebruikt, maar dan alleen voor de stukken die ik op de veronderstelde snelheid kan spelen.
     
  3. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Geeft je pc nog wel geluid op halve snelheid?
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, dan komt er geluid uit. Maar dat is toch niet echt om aan te horen, ook niet als je experimenteert met kwaliteit van de weergave (auto, 144, 240). Is er nog iets aan te redden?
    Laat ik maar gewoon de dingen oefenen naar de gewenste snelheid (voor zover haalbaar).
     
  5. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Hoi Marcelita. Jij speelt vast te goed om te snappen waarom iemand zo'n video vertraagd wil afspelen. Het is idd niet voor het mooi
     
  6. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Ik gebruik vertraagd afspelen bij het instuderen van snelle riedels. Dan kijk en luister ik hoe het orkest dst doet.

    Er zijn ook slimme oefentrucs voor. Maar die heb ik pas veel later ontdekt. Voorbeeld in volgende video.
     
  7. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
  8. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    APK-KEURING VIOOLSPEL. ik ben voorstander van begeleiding door een docent. Vind dat echter veel geld om elke week aan mezelf te besteden.

    Voor mij zou het handig zijn als ik jaarlijks een update zou kunnen krijgen over mijn houding bij het spel, de stokvoering, en dergelijke. Dat is financieel acceptabel en zou al veel helpen.

    Maar ik zie zoiets nergens als 'aanbod' en een docent zoeken voor 1x per jaar? Die ziet me aankomen en zegt meteen tabé. Denk ik.
     
  9. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Ik begrijp je probleem, maar het lijkt me niet zo verstandig.
    Als je in een jaar tijd jezelf misschien allemaal foute dingen hebt aangeleerd, kun je dat niet met een jaarlijkse les even ongedaan maken. Het is veel en veel moeilijker om iets af te leren dan om het direct met behulp van een goede docent op de juiste manier te doen. En dat hoeft echt niet iedere week, maar wel regelmatiger dan eens per jaar.
     
  10. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Hoi Ria. Het zou zo maar kunnen dat je gelijk hebt. Dat weet ik eigenlijk wel zeker. Echter, ik speel nu al jaren zonder enige correctie en jouw optie is mij een brug te ver. Mss dat een apk me over de drempel helpt naar een lespakket. Maar vooralsnog is het 1 of geen.
     
  11. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Ik ben geen semi-pro maar een gewone amateur. Als dat niet kan dan houd ik het in het vervolg wel bij het lezen van jullie bijdragen
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Als je in de buurt van een stad met een conservatorium woont (of in zo'n stad) kun je natuurlijk proberen met een vioolstudent een deal te sluiten over het aantal lessen dat je zou willen en op welke manier. Als dat lukt, krijg je wellicht de mix die je zoekt.
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nou nee, ik speel daar helemaal niet te goed voor. Als het zo beroerd klinkt, vind ik het ook niet fijn meespelen, dan raak ik er zelfs een beetje :confused:van.
    Ik heb dan eigenlijk meer succes gehad met het intypen van het stuk met de beruchte loopjes in de gratis versie van finale notepad. Als ik dan de eerste tien maten leeg liet, had ik tijd om na het indrukken van de knop achter de cello te gaan zitten om mee te spelen met het stuk. Met zo'n programma kun je soepel de snelheid aanpassen zonder irritant kwaliteitsverlies. Voor cello koos ik dan voor weergave van de linkerhand van de pianopartij, omdat die er beter vanaf komt dan de celloweergave van dat programma.
     
  14. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Interessant. Wat is finale notepad? Kan dat ook op een pc of moet dat op een tablet? En dan nog gratis ook! Heb je een link?
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
  16. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    En welke van de twee is het gemakkelijkst om mee te werken voor een leek?
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dat maakt niet echt uit.
    Zelf leerde ik eerst finale kennen en dan ben ik wat lui in het leren omgaan met die andere. Toch hoor ik dat die andere eigenlijk nog makkelijker is (en dat hoor ik van leken).
    Ik denk dat musescore uiteindelijk meer gemakken biedt, maar het is even een kwestie van verdiepen, van jezelf inwerken.
     
  18. Truus

    Truus

    Lid geworden:
    28 okt 2017
    Berichten:
    47
    Oké in elk geval bedankt voor de tip. Ik zal me er eens in gaan verdiepen
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Wat vaak helpt is een instructiefilmpje op youtube. Het zou zomaar kunnen dat er ook voor het gebruik nemen van zo'n programma een instructiefilmpje bestaat.
     
  20. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik heb geen ervaring met Finale maar wel met Musescore. Dit is gemakkelijk te doen.
     

Deel Deze Pagina