Tension be gone! Barokcello workshop op 13 jan. in Havelte. Amsterdam 6-1 zit vol.

Discussie in 'Cello' gestart door Cellisima, 8 okt 2017.

  1. Cellisima

    Cellisima

    Lid geworden:
    11 apr 2016
    Berichten:
    51
    Homepage:
    Voel jij je wel eens een beetje opgesloten zitten achter je cello? Trek je je schouders en kin omhoog tijdens het spelen? Knijp je in je stok en linkerhand tot het soms pijn doet? Vind je het moeilijk om je bovenarmen los te laten?

    Dit zijn maar een paar puntjes welke je belemmeren om lekker ontspannen te spelen. Spanning; we hebben er allemaal last van!Toen ik lang geleden in een barok orkest ging spelen en van barok musici de barokstreken leerde kreeg ik eindelijk een duidelijk idee van hoe ik mij zelf makkelijker kon ontspannen tijdens het spelen. Dat wil ik nu door geven aan jou.

    Door samen een dag barokcello te spelen krijg je een ander gevoel omtrent die houding problemen. Want heb jij wel eens de punt van je cello in je instrument geschoven en de cello op je kuiten gelegd? Dan heb je gemerkt dat je plotseling veel meer bewegingsvrijheid krijgt omdat je lichaam nu ook naar voren kan; de punt is immers weg! Je wiebelt makkelijker van links naar rechts, heel belangrijk voor een gezonde ontspannen toon. En de barok strijkstok is ruim 10 gram lichter en geeft door een natuurlijkere balans een totaal ander gevoel. Daarom zul je hem makkelijker los kunnen laten, gewoon laten balanceren in je hand. Die losheid heb je nodig want de barokstok wordt gevoerd met losse flexibele vingerkootjes. Uitdaging!

    Op 6 januari in Amsterdam of 13 januari in Havelte gaan we kennis maken met de barokcello houding en barokstok. Er ligt er voor iedereen een barokstok klaar en die mag met je mee naar huis. Met deze nieuwe stok gaan we de houding en souplesse van de vingers voelen en oefenen we barokstreek technieken. Deze streektechnieken passen we op toonladders toe en vervolgens ook op de solo stem of continuo/baslijn van het eerste deel van de eerste cello sonate van Antonio Vivaldi in a.Niet alleen de losse vingers nemen we onder de loep maar ook de ontspanning van de strijkarm. Bij voldoende tijd gaan we daarna kijken naar hoe men destijds de continuo/ baslijn speelde van een bekend koraal uit de Mattheus Passion van J.S. Bach, te weten O hoofd vol bloed en wonden. Ik ben er zeker van dat het eye-openers zullen zijn voor je verdere cello studie tijd. Het vrije gevoel van barokcello spelen kun jij mee nemen naar de klassieke cello.

    Hoe ziet de dag er concreet uit? Je speelt op je eigen cello, laat gerust je stok thuis want de barokstok gaat in je hoes of koffer ook mee terug naar huis. Om 9.30 is de deur van de studio op de Haparandaweg 788A of op 13 januari aan de Rijksweg Noordzijde te Havelte open. Er ligt voor iedereen een barok stok klaar! Deze blijft je eigendom.We starten om 10.00 met de houding van de barokstok, en de flexibele greep. Vervolgens gaan we barok streken oefenen. Deze gaan we oefenen op toonladders. Later gaan we dieper in op de menuet streek, waar op les velen mee worstelen, en de (ritmisch) springende stok; onmisbaar in baslijn spel! Daarna duiken we in de basso continuo van Vivaldi's sonate in a .Tussendoor is er tijd voor koffie, thee of fris.

    Omstreeks 13.00 is er voor iedereen een lekker broodje. Daarna gaan we door met het eerste deel uit de cello sonata van Vivaldi in a mineur om de geleerde streken daar in melodie of continuo toe te passen. We begeleiden elkander. In het laatste deel van de middag oefenen we indien er tijd over is de streken en het zwaar-licht principe op de baslijn van O hoofd vol bloed en wonden. Uiteraard mag je ook een andere lijn uit dit prachtige koraal voorbereiden, maar zeker de bas. Afhankelijk van het aantal deelnemers en vragen in de slotronde sluiten we tussen 15.30 en 16.00 af.

    Deze dag is in principe voor iedereen toegankelijk, leerling van mij of niet. Maar er zijn slechts 10 plaatsen per dag, en wie het eerst komt, die het eerst maalt. Zit ik vol, dan kun je op een reserve lijstje komen.Het fijnst is dat je cello-technisch al een degelijke basis hebt; wat positie spel en een veel ge-oefende grote greep en verlaagde eerste vinger zijn een pré.
    Voel jij er voor om aan te schuiven? Deze dag kost inclusief barok strijkstok, tussendoortjes en lunch € 130,00. Stuur me een email om je in te schrijven. Geef hierin vooral aan of je deel neemt in Amsterdam of Havelte, of dat dat je niet uit maakt zo lang er maar plaats is. Na inschrijving stuur ik je een factuur voor het deelname fee. Pas wanneer deze voldaan is is je plek verzekerd. Let op; er is geen restitutie mogelijk.
    Iedereen bereidt dus twee stukken voor; de baslijn en eventueel de melodielijn van de sonate van Vivaldi, plus de baslijn van O hoofd vol bloed en wonden.

    Parkeren in Havelte is natuurlijk geen probleem. Echter in Amsterdam is het betaald parkeren, te weten € 3,00 per uur. Ik ben in de gelegenheid om enkele parkeervergunningen voor die dag te huren, op 400 meter afstand van de studio. Daar vraagt de eigenaar € 10,00 per vergunning voor in plaats van ongeveer € 21,00 aan de parkeermeter. Als je interesse hebt kan ik er een voor je reserveren. Deze mag je in de studio ophalen alvorens te parkeren. Je kunt je cello dan vast in de studio achter laten.

    De workshop dag op 13 januari te Havelte gaat door bij een minimum aantal inschrijvers van vijf cellisten.
    Heb je vragen? Ik beantwoord ze graag.
    Meer informatie over mij vind je op www.celloles.com.
    Wil je op de hoogte blijven van wat ik organiseer? Schrijf je dan in op mijn Nieuwsbrief, via een link op de website.

    Vriendelijke groet Scarlett!
    06 - 18 18 9005
    info@celloles.com
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dit is denk ik precies wat ik nodig heb.
    En ik doe graag mee in Amsterdam!
    Ik heb je gemaild :)
     
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    De keuzestress voor 13 januari neemt toe (kan niet worden opgelost om voor de 6e te kiezen).

    Cello in de barokhouding...ben het eens gaan proberen...eh, misschien met een iets stroevere broek, dat het dan lukt? Cello gleed nu gewoon weg, tja, het kan ook zijn dat ik het toch niet goed deed.
     
  4. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Klinkt erg leuk. Hopelijk is de workshop zo'n succes dat je hem nog een keer herhaalt. In januari hoop ik in China te zitten :).
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Een barokcello is meestal wat kleiner. Ik kan me voorstellen dat jouw cello misschien wat groot is om zo vast te houden? Ik speel regelmatig even met de cello van mijn kinderen op mijn kuiten als ik even wat voorspeel en te lui ben om mijn eigen cello te pakken. Of als zij menen dat het aan hun cello ligt... ;) Zij hebben een 1/8 en twee keer 2/4 cello, dus dan speelt het makkelijker in de barokhouding dan op de pin.
     
  6. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Voeten ietsje naar elkaar toe, @Marcelita , en het instrument rustig laten leunen (een beetje zoals gamba, vedel).
    [​IMG]
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:

    O.K., dank je, ga het weer proberen. Ja, ik heb inderdaad wel een grote cello, dat is wat anders dan de gamba op de foto!
     
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Deze cellist laat zien hoe het relaxt kan:
     
  9. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Of de master himself:
     

Deel Deze Pagina