Het heeft even geduurd sinds de vorige, maar hier is eindelijk weer een nieuwe liedje! Dit keer een cello trio, geïnspireerd door minimal music (Philip Glass en zo). Bladmuziek is te vinden op music.joostvandongen.com. Naast de versie voor cello trio heb ik ook een arrangement gemaakt voor viool, altviool en cello. Dit opnemen was echt een uitdaging want het moet allemaal heel strak en ritmisch om te werken. Dat koste me een boel moeite en oefenen en knippen en plakken. Uiteindelijk ben ik tevreden met hoe het is geworden maar het was een zware bevalling. Ik heb ook nog lol gehad met het maken van het plaatje voor deze track: ik heb een foto van mijn eigen cello gecombineerd met een foto van een machine die ik online heb gevonden.
Mooi werk Joost! Ik kan hier prima naar luisteren. Waarom heb je je compositie Tensor genoemd en niet Tension (spanning)? Tensor zou dan het verschijnsel kunnen zijn dat de tension opwekt. Heb je het zo bedoeld?
Bedankt! De naam is puur een gevoelskwestie. "Tense" en "Tension" zijn 'correcter', maar voelen als titel wat te direct. "Tensor" klinkt dan net wat mysterieuzer maar heeft toch een vergelijkbaar gevoel voor mij. En "tensor" is een wiskundeterm en dit stuk is ook wel een wiskundig soort muziek.
Wat voel en zie ik bij deze muziek. Het zijn bedrijven die dag en nacht doordenderen en dingen produceren. Het is massa produktie wat onstuitbaar doorgaat. Kijk en dat is nu zo leuk aan deze muziek, opeens zijn die fabrieken niet lelijk meer, en de produkten die eruit rollen niet meer nutteloos. De industrie is mooi en aantrekkelijk geworden, glanzende robots doen goed en belangrijk werk. Wat is dit voor een componist die dat weet te bereiken, die schoonheid uit lelijkheid kan creëren. Die afzichtelijkheid aantrekkelijk kan maken. Dat is een duivelskunstenaar waar muziek in zit.
Geweldig dit! Klinkt heel professioneel, de samenkomst van de cello partijen, de gehele vibe die het draagt en het plaatje niet te vergeten Waar heb je dit opgenomen en welke microfoons gebruik je daarvoor?
Bedankt! Dit is gewoon thuis opgenomen, met een SE2200a II microfoon. Ik ben niet echt een specialist op microfoongebied en heb na wat research deze gekocht, en hij bevalt me prima. Het is een condensatormicrofoon dus ik had er ook nog een kastje bij nodig om hem op aan te kunnen sluiten, dat is in mijn geval een Focusrite Scarlett. Ik zet de microfoon zo neer dat als ik zit de microfoon op armlengte van me is, net een beetje naar rechts, en dan gericht op de kam. Het zijn drie partijen en die heb ik gewoon alle drie zelf om de beurt opgenomen. Of eigenlijk: ik heb ze een heleboel keer opgenomen en daarna de beste stukjes aan elkaar geplakt, want ik ben geen goed genoege cellist om een stuk als dit in 1 keer foutloos en volledig zuiver en ritmisch in te spelen.
Haha dat laatste is zeer herkenbaar voor mij... Ik begrijp dat je de computer gebruikt als workstation. Welk programma heb je gebruikt om dit mee op te nemen en te mixen dan? Die Focusrite bepaalt ook veel, is dat die Octopre of 18i20 of zo? Ik vind namelijk dat je hele mooie kwaliteit in je audio hebt zitten. Ik ben enigszins bekend met de gear die je hebt en heb er zelf ook wel eens mee opgenomen. Maar wat jij er mee doet overstijgt mijn verwachting van de riemen waar je mee roeit. Los van dat de compositie opzich al geniaal klinkt, naar mijn mening, want daar raak je mij voornamelijk mee, vind ik de kwaliteit die je uit je set up haalt zeer noemenswaardig.
Blijkbaar heb ik veel geluk gehad met mijn aankopen dan want die microfoon en die Focusrite heb ik niet op mijn cello uit kunnen proberen voor ik ze kocht. Het is allemaal opgenomen en bewerkt in Cubase. Ik gebruik niet echt de geavanceerde dingen van Cubase: ik neem het op, knip de beste stukjes aan elkaar en stel vervolgens nog panning in (drie cello's: eentje beetje links, eentje beetje rechts, eentje midden). Er zit ook nog wat galm op, dat is de Roomworks reverb plugin die standaard bij Cubase zit. Op plekken waar geen enkele opname zuiver was en ik niet nogmaals opnieuw wilde opnemen, heb ik hier en daar de toonhoogte gecorrigeerd met de GSnap plugin (gratis van internet te downloaden). Als je GSnap gewoon aanzet maakt hij je muziek helemaal kapot want hij snapt niks van de snelle glissando's die een cello constant heeft als je van positie wisselt met je linker hand. Door hem op individuele langere noten heel even aan te zetten en dan weer uit, kan ik hier en daar wat valsheid corrigeren zonder dat je het hoort. Eigenlijk is GSnap gewoon een gratis heel slechte versie van autotune. Ik zou denken dat die Focusrite niet zoveel uitmaakt: het enige dat die doet is de analoog/digitaal conversie en dat kan denk ik redelijk neutraal? Ik heb echter geen andere dus ik heb niet uit kunnen proberen of deze microfoon anders klinkt met een ander apparaatje. Het is de Focusrite Scarlett 2i2.
Ja die focusrite bepaald enorm veel, vaak is de regel "hoe hoger de prijs hoe hoger de kwaliteit". Zie het als de pijp waar water doorheen gaat. Als die pijp niet goed is dan smaakt je water raar, maar dat heb je mooi recht getrokken dan. Complimenten zeer zeker gepast hier!