Tensor (minimal cello trio)

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Joost van Dongen, 8 sep 2018.

1. Joost van Dongen

Joost van Dongen

Lid geworden:
    22 okt 2017
    Homepage:
    Het heeft even geduurd sinds de vorige, maar hier is eindelijk weer een nieuwe liedje! Dit keer een cello trio, geïnspireerd door minimal music (Philip Glass en zo).

Bladmuziek is te vinden op music.joostvandongen.com. Naast de versie voor cello trio heb ik ook een arrangement gemaakt voor viool, altviool en cello.

Dit opnemen was echt een uitdaging want het moet allemaal heel strak en ritmisch om te werken. Dat koste me een boel moeite en oefenen en knippen en plakken. Uiteindelijk ben ik tevreden met hoe het is geworden maar het was een zware bevalling. ;) Ik heb ook nog lol gehad met het maken van het plaatje voor deze track: ik heb een foto van mijn eigen cello gecombineerd met een foto van een machine die ik online heb gevonden.

2. JanHut

JanHut ♫ ♪

Lid geworden:
    27 aug 2013
    Goed bezig ~ mooi gedaan Joost.
    Het plaatje past goed!

Laatst bewerkt: 9 sep 2018
    Joost van Dongen vindt dit leuk.
  3. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Ik heb ervan genoten! Mooi geheel, die muziek en het plaatje!

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Mooi werk Joost! Ik kan hier prima naar luisteren.
    Waarom heb je je compositie Tensor genoemd en niet Tension (spanning)? Tensor zou dan het verschijnsel kunnen zijn dat de tension opwekt. Heb je het zo bedoeld?

5. Joost van Dongen

Joost van Dongen

Lid geworden:
    22 okt 2017
    Homepage:
    Bedankt! :)

De naam is puur een gevoelskwestie. "Tense" en "Tension" zijn 'correcter', maar voelen als titel wat te direct. "Tensor" klinkt dan net wat mysterieuzer maar heeft toch een vergelijkbaar gevoel voor mij. En "tensor" is een wiskundeterm en dit stuk is ook wel een wiskundig soort muziek.

6. ria

ria

Lid geworden:
    21 okt 2011
    Erg mooi, een aangename verrassing!

7. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Wat voel en zie ik bij deze muziek. Het zijn bedrijven die dag en nacht doordenderen en dingen produceren. Het is massa produktie wat onstuitbaar doorgaat. Kijk en dat is nu zo leuk aan deze muziek, opeens zijn die fabrieken niet lelijk meer, en de produkten die eruit rollen niet meer nutteloos. De industrie is mooi en aantrekkelijk geworden, glanzende robots doen goed en belangrijk werk.
    Wat is dit voor een componist die dat weet te bereiken, die schoonheid uit lelijkheid kan creëren. Die afzichtelijkheid aantrekkelijk kan maken. Dat is een duivelskunstenaar waar muziek in zit.

8. Joost van Dongen

Joost van Dongen

Lid geworden:
    22 okt 2017
    Homepage:
    Wauw, mooi gezegd! Tof om te lezen dat mijn compositie zo goed werkt voor je! :)

Deel Deze Pagina