Ter overweging

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 9 apr 2012.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste leden,

    Het is de laatste tijd nog nooit zo rustig geweest op het forum. Ik heb geen idee hoe dat komt, anders kon ik er misschien wat aan doen. Zou het kunnen dat in een land met bijna 17 miljoen inwoners er slechts een vijftal geïnteresseerd zijn in iets wat met een strijkinstrument te maken heeft? Of is het een moderne trend die is overgewaaid van de VS naar hier? Want in een grote stad als New York heeft slechts een enkeling een oor naar violistische klanken en dan niet zo maar wat, nee, de Chaconne uit de partita’s en sonata’s van Bach, vertolkt in de metro. Het zal wat wezen zegt u? Inderdaad, is het wat, want niemand minder dan Jushua Bell speelt hier op zijn viool. Het is een experiment om te onderzoeken hoe de interesse ligt. Hoe dat is gesteld moet u zelf maar eens bekijken. Er is een filmpje bij, luister, kijk en oordeel zélf: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hnOPu0_YWhw

    Lees ook de tekst die er bij hoort: http://www.hetkanwel.net/2012/04/09/topviolist-speelt-onopgemerkt-in-metro/

    Ga daarna eens te rade of u dit forum nog in de lucht wilt houden, of dat het u allemaal koud laat.

    Frits
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nee, Frits, dit forum laat me niet koud, ik kijk er elke dag even op. Maar soms zijn de onderwerpen even op, blijkbaar, en dan stokt de boel; vergelijk het met de NS in de winter. Maar het wordt weer lente! Het gras in de bleek moet al weer gemaaid. En ik kan weer in mijn hok! Ik heb vanmiddag een barok-staartstuk voorzien van een laag(je) ebbenhout, leuk werk, maar wèl een weerbarstig materiaal, hoor!

    Frits, alles komt weer goed. ;)
     
  3. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Dag Frits,

    zonder slappe tijden zouden er geen drukke tijden bestaan. Net als Liuwe kom ik hier ook geregeld om te lezen, en te denken, en nog wat te lezen. Maar lang niet altijd om te schrijven omdat ik vind dat je pas wat moet schrijven als je wat te vertellen hebt.

    Dank voor de verwijzing naar de intrigerende video met Joshua Bell. Maar als je het bijbehorende Washington Post-artikel leest (lang!) dan zul je merken dat ook de mensen die ogenschijnlijk 'langslopen' toch waardering hebben voor het gebodene, er van opkijken, opmonteren enz.

    Dat is eigenlijk een veel leukere les om te leren van dit experiment dan de parels-voor-de-zwijnen-insteek. Dus ook in slappere tijden: weet dat het forum gelezen en genoten wordt.

    Groet,

    Hannes
     
  4. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Ik zie ook dat er zich steeds weer nieuwe forumleden aanmelden. Daaruit concludeer ik dat het SF toch relevant wordt geacht. We hebben nu bijna 1800 leden.
    Frits, dat is een hele prestatie.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @Liuwe:

    mijn bewering dat het buitengewoon 'stil' is op dit forum is niet gebaseerd op het feit dat er nauwelijks nieuwe onderwerpen worden aangevoerd. Ook niet op het feit dat er geen reacties plaats vinden. Neen, het gaat om de totale activiteit die dagelijks wordt bijgehouden door Google Analytics. Die activiteit bestaat uit het vastleggen van het aantal unieke bezoekers en het aantal bezoeken per dag. Dat houdt in dat mensen die dit forum bezoeken ook worden opgemerkt en bijdragen aan het totaal van bezoekers en bezoeken. Beide waarden zijn nu beland op het zelfde niveau als het eerste jaar StrijkersForum. Dat is een afname van meer dan 60% ten opzichte van een jaar geleden. Aangezien ik niet een dialoog met mezelf wil voeren en ook niet steeds weer een nieuw onderwerp wil bedenken, doe ik daarom een dringend beroep op leden die zich hebben geregistreerd. Daarmee kom ik op de reactie van koffienee1:

    @koffienee1:
    er melden zich regelmatig nieuwe leden aan dat klopt. Maar de vraag is dan, of het bijdraagt, want je kunt heel veel leden hebben en toch géén activiteit. Vandaar ook dat de beheerder gemachtigd is leden die zich wél hebben geregistreerd maar gedurende twee maanden nog niets van zich hebben laten horen, weer als lid te verwijderen. Je zou eens moeten weten hoeveel van die bijna 1800 geregistreerde leden nog nooit een reactie hebben geplaatst! Ik heb liever 1000 leden waarvan ze allemaal eens een keer meedoen, dan 1800 waarvan er een vijftal -of nóg minder- meedoet en meedenkt. En dan te bedenken dat de zomer nog moet beginnen. :(

    Ik krijg met een zekere regelmaat e-mailtjes van mensen die het forum best interessant vinden maar zich niet willen registreren, omdat er op het forum één iemand is, die ze niet kunnen uitstaan. Dat wekt irritatie op. Bij zo'n club willen ze niet horen. Dan wordt mij gevraagd of ik daar wat aan kan doen en dat kan ik natuurlijk niet zo lang degene zich aan de Regels houdt. Ik probeer dan uit te leggen dat een ieder zijn eigen stijl en manier van schrijven heeft.

    Moet er iets veranderen aan het forum?
    Zijn de onderwerpen niet interessant genoeg?
    Moeten er andere categorieën komen?
    U zegt het maar!

    Frits
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik denk dat er via andere social media heel wat meer bediscussieerd en uitgewisseld wordt dan via fora. Dat zijn meestal geen openbare groepen. Een forum op een gebied waar weinig nieuws gebeurt en waarover (bijna) alles al is gezegd, heeft wellicht uiteindelijk onvoldoende bestaansgrond in een klein taalgebied met een beperkte potentiële gebruikersgroep. Toch moet je mate waarin mensen informatie van het forum plukken en daarvan nuttig gebruik maken niet onderschatten; ik krijg toch vrij regelmatig mondeling of schriftelijk respons van klanten naar aanleiding van forumberichten. De paar "idioten" die het forum gaande houden doen in die zin goed en maatschappelijk verantwoord werk en moeten zich daar dan maar mee troosten. Het zou verder ook jammer zijn wanneer het forum zou stoppen, want er ligt een geweldige bron van informatie opgeslagen in de database die niet zomaar verloren zou mogen gaan. Gewoon doormodderen dus!
     
  7. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Het lijkt me verstandig als er rond dit forum een portaal wordt gebouwd over strijkinstrumenten. Iets in de trend als http://www.maestronet.com

    Mocht de admin geen zin meer hebben dan wil ik het stokje wel overnemen, ik ben zelf web/applicatie developer
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er is op dit forum toch het een en ander te vermelden aangaande strijkinstrumenten? Wat is de meerwaarde dan?

    Dat is hier niet aan de orde.
     
  9. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Meerwaarde is dat je een breder publiek benaderd. Neem gewoon eens kijkje op het maestronet forum, hoop leden van hier zijn daar flink actief.

    Pagina met info over bouw van een instrument of het beharen van een stok enz.. lijkt mij zeer educatief. Ook zou een blog met wekelijks nieuwtjes vanuit de strijkers wereld leuk zijn.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik zal je uit de brand helpen: ik ben al geregistreerd in 2004 en heb meer dan 880 berichten gepost.

    Pagina met info over bouw van een instrument: zie StrijkersForum > Bouw
    Pagina met info over het beharen van een stok: kan ook op StrijkersForum > Bouw
    Wekelijkse nieuwtjes? Kan ook op StrijkersForum > Varia.
     
  11. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Voor viooltechnische zaken is dit forum inderdaad een rijke bron, maar heel veel is ook al gezegd.
    En ik mis de wat meer persoonlijke verhalen, zoals voorheen bv Jaap had. Te openbaar?
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja dat klopt, die mis ik ook al geruime tijd. Soms zijn bepaalde mensen niet meer onder ons en is dat de reden dat er niets meer gepost wordt. Of dat bij Jaap ook het geval is weet ik niet. Of het té persoonlijk was? Iemand bepaalt zelf wat er op het forum komt, wetende dat een ieder het dan kan lezen.
     
  13. Aster

    Aster

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    32
    Veel vragen, zeker van beginnende strijkers, zijn hier al behandeld en nieuwe forummers worden dan ook doorverwezen naar oude onderwerpen. Daar staat wellicht wel alles wat ze willen weten, maar het sluit wel meteen een nieuwe discussie uit. Nieuwe leden voelen daarom denk ik ook niet de behoefte om snel terug te komen en weer iets te vragen.

    Verder vind ik de sfeer op het forum lang niet altijd aangenaam, maar dat is al vaker door meerdere mensen gezegd. Dat schrikt nieuwe leden misschien ook af, of oudere leden durven niets (meer) te posten.

    Daarnaast bestaat het forum nu uit een klein clubje vaste forummers, voor mijn gevoel vooral uit mannen van middelbare leeftijd (voor mijn gevoel, dus of het klopt weet ik dus niet). Doordringen in een kleine vaste club is altijd moeilijk, en misschien ook niet al te aantrekkelijk voor jongere mensen. Wanneer een beginnende poster een antwoord krijgt dat hij of zij als ontmoedigend of vervelend ervaart, hebben ze het hier snel gezien en zijn ze weg.
     
  14. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    @ Aster, dat we jonge nieuwe mensen niet altijd zo prettig te woord staan herken ik zeer (als middelbare man trouwens, ;) ) . Met name de reacties naar mensen die met weinig geld een beetje willen aanklooien op een gewone of elektrische viool, als bij-instrument of in een bandje, vind ik vaak veel te streng en inhoudelijk ook vaak niet correct. De adviezen zijn vast altijd goed bedoeld, maar komen niet altijd zo lekker uit de pen. En als je dan ook nog mannen met een winkel in dure violen elke keer hoort roepen dat je nooit een goedkope moet kopen, dan haak je inderdaad wel af ... Ik krijg daarover ook privé mails van mensen die niet kunnen kiezen voor een dure oplossing, en vaak erg blij zijn met mijn goedkope alternatieven, ook al weten ze heel goed dat minder duur vaak minder goed is.
    Een ander punt is dat heel veel posts te snel ontaarden in een hanengevecht tussen de bekende mannen. Ik heb me daar aan het begin ook schuldig aan gemaakt, maar laat nu heel veel lopen. Mijn stelregel is dat ik altijd eerst weer even naar de oorspronkelijke post kijk, en alleen reageer als de starter van de discussie daar iets aan heeft.

    Ten slotte heb ik zelf wel eens mijn twijfels over het muzikantendom van de deelnemers. Ik heb verschillende oproepen gedaan om eens te jammen, naar elkaar te komen luisteren etc. Daar krijg ik geen reacties op. Ik zie het ook bij anderen die een oproep doen die net even buiten het 'violisten gezocht voor symfonie-orkest genre' vallen. Ook het bekijken van elkaars filmpjes en geluidsfragmenten gebeurt maar beperkt. Het is toch de toon die de muziek maakt, en dit forum is wel erg 'stil'.

    Maar ik ben het met Bert eens, dit forum is zeker zeer nuttig, dus als we ons allemaal een beetje warmer opstellen naar de nieuwkomers (of gewoon een keer niet meediscussiëren als een onderwerp ons tegenstaat) dan heeft het best toekomst.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    @ GDAE
    De meeste "hanengevechten" gaan over bouwen en bouwtechnisch gerelateerde zaken en zijn wellicht een competentiekwestie.
    De meeste strijkers zijn daarin vast wat minder geïnteresseerd. Dat deel van het forum of onderwerp zou je ook kunnen afsplitsen maar dat fragmenteert het bezoekersbestand alweer.
    Het beginnen op goedkope instrumenten is een onderwerp dat al gauw in een spanningsveld komt, wanneer deelnemers aan het forum ook belangen hebben als vioolbouwer, handelaar of lesgever; in de dagelijkse praktijk hebben die allemaal last van slechte (en vaak spotgoedkope) instrumenten. Ik weet niet wat je daaraan zou kunnen doen.
     
  16. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Ik wel: eerlijk zijn over het feit dat goedkope instrumenten meestal slechter zijn dan dure (meestal, omdat ik ook dure instrumenten ken die belabberd klinken), maar dat je er desondanks veel lol mee kan hebben en dat je als je het leuk vindt later altijd nog voor een duurder instrument kan sparen.
    En verder veel naar youtube verwijzen of aanraden om eens in jouw winkel of die van andere forumleden te gaan kijken.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Over het circuit muziekschool-viooljuf/meester privéleraar vioolbouwer/verhuurder maak ik me niet zoveel zorgen; dat komt op zijn pootjes terecht (of niet, maar dan is het tenminste goed geprobeerd). Wel over de kring CheapViolinStore - beetje zelfstudie. Ik zie natuurlijk niet alles, maar wat ik ervan zie is over het algemeen geen fijn resultaat voor de beginner en de "viool" belandt op zolder naast het roeiapparaat en de chocoladefondue , die ook al geen blijvertjes waren. Daar mag je op een forum als dit toch wel voor waarschuwen?
     
  18. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    @ Bert: Sterker nog, daar moet je voor waarschuwen! Een slecht instrument bederft gewoon het spelplezier en dan wordt de viool aan de kant gelegd, niet omdat viool spelen niks is, maar omdat het materiaal niet voldoet en de bespeler ervan nooit heeft kunnen genieten van de viool en nu denkt dat alle violen zo zijn. Daar zijn zelfs doorzetters niet tegen bestand. Dan kan je inderdaad beter tijdelijk een viool huren en als je het wat vindt (en dan kan je een weloverwogen keuze maken) kan je altijd nog op zoek naar een mooie viool. Bij een vioolbouwer, want die heeft er nu eenmaal het meeste verstand van. (En ik zie een bepaalde nostalgie achter het beroep die mij heel erg aanspreekt :)).

    En het forum, graag blijven, ik lees mee en post zo nu en dan wat. Helaas staat voor mij het vioolbouw op een wat lager pitje, maar cello spelen doe ik iedere dag na werken even. En tips en ervaringen wissel ik nog wel graag uit, helaas heb ik niet altijd wat te vertellen.

    Daphne
     
  19. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Lieve allemaal,

    En met allemaal bedoel ik dus echt allemaal, groot klein, actief, bouwer, strijker, lurker, bezoeker, allemaal.

    (Spot)Goedkope instrumenten, er blijft een doelgroep voor bestaan, ander was de handel vanuit China er nooit geweest. Lieverds welke denken wel even viool te gaan spelen of even een Cello onder de knie krijgen... ;), het zelf wel even leren, ach het zal altijd zo blijven.

    De "hanengevechten", zelf ben ik niet meer zo actief op dit forum, maar herken de "hanengevechten" als geen ander en ze gaan idd telkens over bouw, krijg de indruk dat "we" het wel allemaal weten, graag een ander corrigeren (het beter weten), maar soms/vaak de geheimen niet prijs willen geven. De geheimen van Stradivarius...


    @ Frits,
    Het is overal verschrikkelijk rustig, ook bij sheila, http://www.sheilascorner.com/. Het is wat stilletjes@overall.
    Frits, ouwe mopperpot, ouwe miere..., pietje precies. We zijn de ouwe knarren, maar laten we het bijltje er a.u.b. niet bij neer gooien. Zelf ben ik ook niet meer zo actief, door omstandigheden. Maar dat komt wel weer goed.

    Violistenweb, Strijkerforum, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Persoonlijk mis ik wel de frontpage met nieuwtjes over ons instrument. ff een kijkje terug, even kijken hoe ... http://web.archive.org/web/20070207125532/http://www.violistenweb.nl/

    Frits, het is overal heel stil.

    Remi
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Remi, kom er maar gauw weer bij!
    Ja, het schijnt dat we al 'ouwe knarren' zijn. Hoe dat nou weer kan weet ik ook zo niet. :(
     

Deel Deze Pagina