The Light Deep Down

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Joost van Dongen, 5 nov 2017.

  1. Joost van Dongen

    Joost van Dongen

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    40
    Homepage:
    Ik heb een nieuw liedje gemaakt! Het is een instrumentaal stuk met een boel cello, in combinatie met stem en digital instrumenten.



    Deze track bevat meer cello dan je in eerste instantie misschien zou denken: het enge krasgeluid aan het begin en einde is ook cello. :) Dit geluid kun je maken door traag te spelen op de losse G of C snaar, te dicht bij de kam en met te weinig druk. Normaal is dat een klank die je niet wilt, maar hier maakt het subtiel sfeer. :)

    Ik heb een distortion effect toegepast op de cello solo op 1:57. Hierdoor klinkt de cello daar wat meer naar een gitaar dan normaal.

    Ik heb er ook bladmuziek voor gemaakt, en een opname zonder de cello om mee mee te spelen. Deze track is best wel anders dan alle andere cello muziek die ik ken en daardoor leuk om mee mee te spelen. :) Hier zijn de bladmuziek en opname, voor het geval iemand het wil proberen:
     
    Geert vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ben benieuwd! Maar ik zit nu in een trein met veel vertraging. Hierdoor ben ik wel heel laat thuis en de dag is morgen goed gevuld. Er komt een moment dat ik kan gaan luisteren en kijken.:)
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Wel leuk om een distortion effect toe te passen op de cello. Maar het klinkt helaas in de verste verte nog niet naar een (electrische) gitaar ;) :p Probleem is het ontbreken van de attack van een gitaar. Heb je een microfoon op de distortion aangesloten? Of is het een “electrische” cello?
     
  4. Joost van Dongen

    Joost van Dongen

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    40
    Homepage:
    Het is ook niet de bedoeling dat het klinkt als een elektrisch gitaar. Als ik dat wilde had ik wel een gitarist gevraagd het in te spelen. ;) Ik vind het juist tof hoe een cello klinkt als je er distortion op los laat. :)

    Het is overigens gewoon een normale cello met een microfoon er voor. De distortion komt uit een plugin op de computer, dus is niet een fysiek distortion apparaat zoals live gitaristen dat gebruiken.
     
    Geert vindt dit leuk.
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    gaaf stuk, heb het meteen twee keer geluisterd! Veel mooier en eigenzinniger dan de meeste "play along" stukken voor cello! Ik denk dat ik een leerling ga tippen, hij zal het meeste al kunnen, maar nog wel wat werk hebben aan maten 41-48. Ben benieuwd of het tellen meevalt of niet...
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dít is leuk! Inderdaad weer eens heel wat anders, maar wel echt een sfeerstuk! Yes, die bladmuziek is intussen geprint. Inderdaad, er zit ook nog wel wat maattechnische uitdaging aan vast.:D
     
  7. Joost van Dongen

    Joost van Dongen

    Lid geworden:
    22 okt 2017
    Berichten:
    40
    Homepage:
    Het grappige is dat toen ik het schreef, ik het allemaal heel logische en simpele ritmes vond. Maar nu ik nog eens terugkijk naar de bladmuziek zie ik dat ik allemaal noten die over de maat heen gaan en zo er in heb zitten, dus waarschijnlijk is dit qua ritme alleen logisch en eenvoudig voor mezelf. ;)
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Het zijn ook zeker geen onoverkomelijke ritmes. Als je bijvoorbeeld ragtimes van Scott Joplin op je lessenaar hebt gehad en bijvoorbeeld werk van Kodály, dan zijn jouw ritmes ook goed te doen.
    Ik moet overigens nog eens rustig die muziek van jou opzetten en dan meespelen.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Goed gedaan Joost!
    Is muziek wat ik uitstekend kan beluisteren. Ik zou zeggen: doorgaan!
     

Deel Deze Pagina