The way they play

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door Elman, 8 apr 2010.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    In de boekenplank heb ik 5 delen staan van de 14-delige (?) serie ‘The way they play’ van Samuel Applebaum. Amerikaase serie met interviews met beroemde (alt)violisten, cellisten en contrabassisten, vioolbouwers en pedagogen. Van Mischa Elman tot Anne Sophie Mutter. Er staan heel veel foto’s in en ook afdrukken van bladmuziek met daarop de aantekeningen van de betreffende musicus.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik zat van de week te googelen op deze boeken en kwam een antiquariaat tegen waar ze 95,- euro per deel vroegen. De prijzen lopen ongeveer van 35,- tot 150,- euro per deel! Toen ik via een andere boekenverkoper dan ook de delen 1 en 2 kon kopen voor 35 euro inclusief verzendkosten heb ik dat meteen gedaan!
     
  2. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Weinig reacties hoor op deze mooie een leerzame serie :/

    Gisteren bij een particulier 10 delen kunnen ophalen voor 3,50 euro per stuk :lol: (ze stonden op marktplaats). Nog in absolute nieuwstaat ook nog eens. Eén deel kraakte helemaal toen ik het openmaakte omdat het al die 30 jaar blijkbaar nog niet was ingezien.

    [​IMG]

    Vijf van de tien had ik al, nu moet ik alleen de delen 4 en 5 nog hebben en dan is de serie compleet.

    [​IMG]

    Wat staat er zoal in? Interviews met violisten, altviolisten, cellisten en contrabassisten, pedagogen en vioolbouwers.

    Kyung Wha Chung vertelt dat ze begon met pianolessen. Als ze een nieuw stuk moest spelen vroeg ze haar leraar het even voor te spelen. Na een tijd had ze het boek uit en liet de trotse leraar haar een stukje voorspelen voor haar ouders. Hij sloeg het boek ergens open en zette het voor de neus van Kyung. Wat bleek... ze kon geen noot lezen. De leraar moest eerst even de eerste paar maten spelen, dan wist ze welk stuk het was en speelde ze het zo weg, uit dr hoofd, op dr gehoor (n.a.v. haar leraar die het één keer had voorgespeeld). De leraar was enorm teleurgesteld maar de ouders van Kyung waren trotst en blij. Dit was een bewijs dat ze muzikaal was en een goed gehoor had. Ze is toen overgestapt op viool en dat klikte heel goed. Kon ze tenminste oefend achter haar moeder aanlopen.....

    Verder verteld een violist dat zijn opa burgemeester was van een plaats in Rusland. De zoon van deze burgemeester speelde viool. Stiekem, als zijn vader niet thuis was, de viool verstopte hij onzer zn bed. Want vaderlief wilde niet dat zijn zoon in de muziek ging maar dat hij wat bereikte in het leven, bijv. burgemeester worden. Op een dag vond de vader de verstopte viool onder het bed en sloeg het in stukken. De 16-jarige zoon liep het huis uit met als enige bezit de kleren die hij aanhad en is nooit meer teruggekomen en heeft zijn vader nooit meer gezien. Hij is van Rusland naar Israel (toen nog Engels bezit) gelopen, onderweg de kost verdienend met her en der allerlei werkzaamheden verrichten. Enfin, toen hij trouwde en een kind kreeg was het eerste wat hij zijn pas geboren zoontje gaf: een viool. Dat klikte want het zoontje werd een goed violist.

    Fantastisch is het interview met de Russische bassist Rodion Azarkhin. Let eens op zijn handen en op zijn strijkstok. Wat een handen! Op de strijkstok zitten in het midden en bij de slof gewichten getaped. Dit om de caprices van Paganini op de contrabas te kunnen spelen..................

    [​IMG]

    Er komen ook violisten in voor waarvan je denkt 'wie is dan nou weer?'. Vaak winnaars van concoursen, veelbelovend maar dus nooit echt doorgebroken tot de top. (ooit gehoord van Mihaela Martin bijvoorbeeld?). Maar je komt ook juweeltjes tegen zoals vioolpedagoge Ilona Fehér. De docente van o.a. Pinchas Zukerman en Shlomo Mintz. http://en.wikipedia.org/wiki/Ilona_Fehér

    Een schattige kleine Pinchas:

    [​IMG]
     
  3. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Mischa,

    Ik ken een paar delen uit die serie en ik vond ze wel aardig, maar niet aardig genoeg. Veel biografische gegevens maar er wordt zelden 'de diepte' ingegaan. En dan bedoel ik niet dat het wel erg op Amerika is afgestemd of hoe mevrouw A of meneer B vindt dat je chromatische tertsentoonladders moet spelen (want daar zijn al de nodige boeken over volgepend), maar bijvoorbeeld hoe men komt tot iets als een interpretatie. Om die reden (en niet minder door de blaartrekkend slechte vertalingen in het Engels) is ook de reeks over violisten, uitgegeven door Paganinia, bij mij de deur uitgegaan. Behalve het deel dat gaat gaat over Karol Lipinski: het enige standaardwerk over Lipinski is mij namelijk veel te duur, dus behelp ik me maar met dit oorspronkelijk Poolse verhaal.

    En hoe leesbaar verder ook, het bovenstaande geldt in bepaalde mate ook voor 'Great Masters of the Violin' van Boris Schwarz. Een soort Wikipedia voor de viool :p Ik krijg de (ongemakkelijke) indruk dat een aantal dirigenten en pianisten op een wat intellectueler wijze met hun vak om gaat dan strijkers. Laat staan blazers :D

    Hopf
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Helemaal vatten doe ik het niet. De uitgave over Lipinksi is weer een andere uitgave van Paganinia dan 'the way they play' neem ik aan?
    Ander snap ik niet waarom de vertaling in het engels slecht is omdat the way they play in het engels is geschreven.
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Volgens mij schreef ik dat OOK de serie uitgegeven door 'Paganinia' bij mij het huis is uitgegaan. Ook, dus naast de door jou genoemde serie boeken.

    Een flink aantal delen uitgegeven door Paganinia, stamt oorspronkelijk uit het Russisch of Pools taalgebied en is vervolgens in het Engels vertaald. Op een zodanige manier dat de indruk ontstaat dat een of andere ongeletterde dat met behulp van een Russisch/Pools-Engels woordenboek zelf heeft gedaan, dan wel dat er een vertaalprogramma is gebruikt. That's all.

    Hopf
     
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ah, op die fiets. Dank voor de toelichting.
     
  7. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik heb eens even zitten inventariseren en de volgende solisten ontbreken in de serie terwijl ze er wil in hadden kunnen staan (qua jaartallen dan):

    Arthur Grumiaux
    Herman Krebbers
    Gidon Kremer
    Ida Haendel
    Ivry Gitlis
    Josef Suk
    Nigel Kennedy
    Yuri Bashmet
    Mischa Maisky
    Jacqueline du Pré
    Paul Tortelier
    Maurice Gendron
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik heb alle musici die in de serie staan eens in youtube gegooid. Een aantal vind je uberhaupt niks van op youtube. Van anderen, waar ik soms nog nooit van gehoord heb, staat er heel veel van op youtube!
    Onderstaande lijst met links kan voor veel bezoekers hier enorm leuke ontdekkingen opleveren:

    Beste Mischa, deze lange lijst heb ik verwijderd! Dit zijn YouTube-fragmenten terwijl dit forum gaat over literatuur. Ik zal je de lijst per email toezenden, zodat die niet verloren is. Daarbij het verzoek deze onder te brengen in de rubriek die is gereserveerd voor YouTube, als daar behoefte aan bestaat.

    Frits - Administrator
     

Deel Deze Pagina