Tijdens een masterclass in Amsterdam noemde Alban tussen alles door enkele malen het gebruik van oordopjes. Kennelijk wil hij studenten er bewust van maken. Een van de aspecten die hij noemde 'de concertzalen van tegenwoordig zijn veel te groot ...' (mbt fors volume). Er wordt dan zo fors gespeeld, dicht bij de kam, dat het dichtbij ook een naar geluid is, terwijl het in de zaal prachtig klinkt. Met dopjes in durft de solist het verantwoord aan.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar de concertzalen waar in de 17e-19e eeuw in Wenen werd gespeeld. Of zouden ze die intussen verpest hebben? Wenen begint toch al te stijgen als aantrekkelijke bestemming voor een citytrip. Gelijk combineren met een concert in een oude zaal.
Er is een nieuwe Facebook groep voor muzikanten met gehoorproblemen. Dacht dat het wellicht goed was om dat hier te delen: https://m.facebook.com/groups/2117929825146598/
Als ik het goed begrepen heb wordt met die heel grote zalen bedoeld de zalen na de barok- en vroeg klassieke periode. Dus de 19e eeuw, het concertgebouw en andere oude zalen, daar was al meer volume nodig dan in de 18e eeuw en daar voor.
Fluisterviool ~ violiste met overgevoelig gehoor ~ podium witteman: https://www.npo.nl/podium-witteman/06-05-2018/VPWON_1283730 Whisper violin, Monica Germino.
In mijn zoektocht volgt een nieuwe stap. Ik houd enorm van de muziek voor cello solo en daarop te studeren. Tegelijk is er de heimwee naar ensemblespel. Ik ga in januari af en toe weer aanschuiven bij het ensemble, lever een kleine bijdrage en pik een graantje mee. En zal zien hoe het zich verder ontwikkelt. (Achterste rij, doppie in, .... ).
Wat zou het fijn zijn voor je als dat gaat lukken! Hoop dat de acoustische kenmerken van de ruimte waar geoefend wordt, ook in je voordeel werken. De ene ruimte is de andere niet, de ene geeft een groots geluid en de andere dempt meer.
Wat toen toch niet lukte, #226 hier boven, gaat dit jaar een kans krijgen. Voor een jaar schuif ik nu en dan een uur aan bij de groep. Genieten, uitproberen en daarna zien we verder. Ter aanmoediging voor wie met een beperking in de muziek zit: soms is los laten sterk of is een nieuwe poging, met enige luchtigheid, de moeite waard! Ik schreef aan een muzikant: als het me op den duur toch niet gaat lukken: geeft niet, dat heb ik al een keer verwerkt.
Wie niet waagt, die niet wint! En: nee heb je, ja kun je krijgen. Met luchtigheid en wijsheid kom je een eind! Heel mooi te horen hoe jij je zoekt naar manieren om te musiceren zoals je dat graag zou willen binnen de mogelijkheden die je gehoor je biedt.
TV programma EenVandaag besteedde op 31/5 aandacht aan Tinnitus. Zie vanaf +/- 4.15 min.. Met een kind, volwassene, onderzoeker en arts en er komt ook nog een cello voorbij. https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-31-05-2021/
Hierboven al even genoemd: 2 persoonlijke verhalen over tinnitus, waaronder de mijne. Even is mijn cello erbij: https://www.npostart.nl/tinnitus-dr...tieve-behandeling/31-05-2021/POMS_AT_16537979
ja, als één van de'hoofdrolspelers'. Hier 'leuk' bij aanvinken, kan verkeerd begrepen worden, immers, tinnitus is allesbehalve leuk! Het zal een uitdaging blijven om manieren te vinden plezier in cellospel te blijven behouden, lijkt mij. Dus "leuk" nu in de context van interessant. Wel zorgelijk dat er steeds meer kinderen met gehoorbeschadiging zijn, en daaronder dus ook tinnitus ontwikkelen. Te hard aan staande koptelefoons op kinderoortjes tijdens autoritten en tijdens computerspelen lijken mij de grootste boosdoenders. Bij onze kinderen hadden we volumebegrenzers op de cassetterecordertjes aangebracht (kun je nagaan in welke tijd dat was: cassetterecordertjes). Ik weet niet hoe het nu met oudervoorlichting zit, of hier al bijvoorbeeld op consultatiebureaus voor gewaarschuwd wordt als ouders met hun peuters komen.
Preventie, ja nog te weinig. Vanuit Hoorzaken, KNO-artsen, Hoormij-NVVS en TinnitusFree wordt er aandacht voor gevraagd. Hans Troost (TroostMuziek) besteedde er jaren lang aandacht aan voor musici en bijvoorbeeld pianostemmers. Bij festivals staan de kraampjes met oordopjes. In hoeverre het op school bij gezondheidsvakken of biologie aan de orde komt weet ik niet. Dus allerlei initiatieven. Maar in onze maatschappij vol geluiden, machines en te harde muziek is meer nodig. (Zonder angstvallig vermijden). Waarin ook vanalles gaande is, is hoe de last te verminderen als je het hebt opgelopen. Om te bereiken 'het is er wel, maar ik hoor het niet (meer)'. Dat laatste kon ik ook voor een deel bereiken en nu (Hoormij-NVVS) gespreksgroepen begeleiden in het goede gesprek daarover. Naast veel stilte: de cello klinkt nog steeds met grote vreugde.
Aan stilte, zachte muziek en cello alleen heb ik toegevoegd: cello-ensemble-les. De kleine groep en lage klanken maken de kans groter dat het redelijk te doen is. Na mijn eerste keer schat ik in: 60 % kans dat het lukt.
Er is zo'n prachtig deel in de 4 jaargetijden van Vivaldi, het adagio molto (Vbriachi dormienti), eentje van de herfst, dat ik een beetje aan jou heb opgedragen toen ik het dit weekend repeteerde en speelde met het projectstrijkorkest in het kader van Barok aan de Rijn. Dit vanwege het zachte, met de sourdine gespeelde noten en het klavecimbel dat nu goed hoorbaar was. Hier dan weliswaar geen lage tonen, maar wel de verstilling die we trachtten weer te geven. Dat het heel goed lukte, merkten we aan de reactie van het publiek. https://www.t2muziek.nl/nieuws/heerlijk-concert-barok-aan-de-rijn
Violist met gehoorschade; stoppen was het advies en het plan. Tot er nieuwe mogelijkheden bleken. Met sordines en een speciaal geschreven 'Muted'. https://www.doof.nl/algemeen/9393/
Ik heb even gezocht naar het stuk 'Muted' van Andriessen. De viool heeft een zware demper op de kam. Verder zag ik aan de viool niets speciaals: De fluisterviool ziet er zo uit: