Tips tegen bibberstok?

Discussie in 'Viool' gestart door Mar10e, 25 mrt 2016.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nu ja, ik was zelf verbaasd toen het gebeurde hoor. Ik bibberde echt de pan uit toen, parkinson-idee, en ik zette gewoon mijn vingers neer op de snaren, maar mijn hand bibberde door, ik had er geen controle over. Kon er alleen een richting aan geven, zeg maar. Volgens mij heb ik daarna nooit meer zo'n mooi vibrato gehad!
    Alleen had ik op dat moment dus rechts ook een geweldig spiccato en die twee tegelijk samen, tsja.......
     
    zapling en Deanone vinden dit leuk.
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Foutjes & complimenten van Casals.
    Ik zou op een voorspeelavond de allemande spelen, 1e cellosuite JS Bach. In een eeuwenoude zaal van het stadhuis. De juf leidde in 'Casals vond deze stukken in een boekwinkeltje en studeerde 10 jaren voordat hij het uitvoerde'. Ik mompelde 'hij zou er op tegen zijn dat ik het nu al speel ...'.
    Ik speelde (toch) met overtuiging deze prachtige muziek. Hier en daar foutjes (waarvan de lerares zei 'er is toch niemand die dit stuk echt kent!').
    Lerares vond het heel mooi en riep na het applaus 'met de complimenten van Casals!!
     
    zapling en Mar10e vinden dit leuk.
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.442
    Volgens publiek klonk het & trilde ik niet!
    De oude Ricercare speelde ik voor publiek, vele jaren na #22. Jammer, jammer, dat de klank er niet was en het trillen wel. 'Door het getril komt de klank niet uit de verf' zei ik tegen de cellist die toehoorder was. 'Dat (trillen) vond ik juist niet in jouw spel'. Mijn 'jammer' smolt weg. Wat kunnen wij als strijkers onszelf toch naar beneden halen .... .
     
    Mar10e vindt dit leuk.
  4. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Owja, da's ook zo'n dingetje. En ik denk dat we steeds kritischer worden ook nog eens over ons eigen spel. Wat goed is om het goed te leren hoor, maar wat je tijdens voorspelen eigenlijk gewoon achterwege zou moeten laten...
     
    Mar10e vindt dit leuk.
  5. Mar10e

    Mar10e

    Lid geworden:
    25 mrt 2016
    Berichten:
    5
    Prachtig, al die peptalk! Zaterdag heb ik in een kerk o.a. 'apres un reve' van Faure gespeeld (op verzoek, anders had ik misschien niet zo'n breekbaar stuk gekozen). Ik heb 'gebluft' en me geconcentreerd op de dynamiek en de lange frases. Ik vind het prachtig om het extra langzaam en spannend te spelen en kon genieten van de enorme akoestiek. Hier heb ik me (dankzij veel van jullie reacties) op gericht. De laatste noot bibberde weer, maar niet zo erg als ik gewend ben, en ik heb er zelf geen zwaar item van gemaakt.
    Ik ben tevreden Loop alleen met een enorme verstopping vanwege de drie bananen die ik heb gehad :p
     
    zapling, Marcelita, marloes s en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Daar is ook wel weer wat tegen te doen toch?
     
  7. Mar10e

    Mar10e

    Lid geworden:
    25 mrt 2016
    Berichten:
    5
    Moet ik een nieuw topic aanmaken hiervoor? ;)
     
    Oosterhof Vioolbouw en Muzirene vinden dit leuk.
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.982
    Homepage:
    Dat mag, maar liever niet op het strijkersforum:rolleyes:
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Nee, doe dat maar niet. ;)
    Het lost zich wel op.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Dit lijkt ook wel een beetje een bibberstok.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    'k Heb het hele filmpje uitgekeken, maar kon geen 'bibberstok' ontdekken noch waarnemen.
     
  12. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Nee hoor, geen bibberstok te ontdekken. Deze violist heeft de volledige beheersing over zijn strijkstok.
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Zat ik zeker zelf te bibberen, want mijn verwarming is vandaag voor de zoveelste keer uitgevallen.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Misschien dat bij jou spiccato ook onder bibberstok...?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Hier ontbreekt een werkwoord! :(
     
  16. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    O.K., nogmaals:
    Misschien dat bij jou spiccato ook onder bibberstok valt.
     
  17. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Misschien dacht Tobias dat de violist eigenlijk een legato stuk speelt, met veel lange noten maar dat het door de zenuwen een spiccato-uitvoering wordt.
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Of een sautillé-uitvoering.
     
  19. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Marcelita,

    Vanaf het moment dat onze dochters gingen puberen, gewerd mij de opvatting dat ik zo nu en dan de frik uithang. Maar dat biedt 'dus' gelukkig de ruimte voor het volgende. Iets als een bibberstok doet zich alleen voor bij langzame legato streken. Bij werp- of springstreken loop je dat risico niet, tenzij je de stok niet goed vasthoudt. Bij sautillé wordt door veel violisten wel eens 'gesmokkeld' door de pink te laten zweven.
    Tenslotte nog de opmerking dat bibberen vaak het gevolg is van het feit dat de stok (dus niet het haar) teveel kantelt in de richting van de toets.
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Bibberstok-verhogend: tot de ontdekking komen vlak voor je optreden dat je je bananen bent vergeten....
     

Deel Deze Pagina