Toon hier je nieuwste aanwinst

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 9 apr 2010.

  1. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Hè hè, jonge jonge, eindelijk! Nou nou, een Mazzotti, kijk, dan weten we dat ook weer. En hij staat ook op exhibities, met creaties, mooi. Nou, dat wou ik nu graag weten. Ik zal z'n site eens lezen. :)
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Maar dit zijn toch wel kostbare instrumenten, een Mazzotti kost al snel 6 a 7K.
    dat is niet echt een instrument om als postorder te bestellen. Als ik zoveel geld uit zou gaan geven aan een nieuwe viool dan zou ik wel wat meer betrokken willen zijn bij het eindresultaat en mijn wensen tav klank.
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Elke goede vioolbouwer kan een Strad maken. Strads worden zwaar overschat vanwege de financiële belangen. Maar was er geen bekwame vioolbouwer in Nederland? Op de website van de NGV komen toch heel bekwame lieden voor? Zie het boek "400 Jaar vioolbouwkunst in Nederland"! :|
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Heel persoonlijk werkt Jaap Bolink, met soms zeer gewaagde modellen en krullen. Ook Annelies Steinhauer, zijn vrouw, werkt met een heel persoonlijk model. Je moet er van houden. Ook aardig aan de prijs.. Woldring in Groningen maakt ook mooie instrumenten en laatst kreeg ik een erg mooi instrument van Ernst Meijer uit Workum in handen: verrassend mooi! Maar ja, hun achternamen gaan niet uit op een -i, dus.. :/
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Is de door jou betaalde som geld ook niet tegelijkertijd de verzekeringswaarde? Het is een nieuwe viool! Of verwacht je dat Stam het instrument hoger taxeert? Het is voor jou te hopen dat hij het instrument niet lager taxeert, want ook dat kan! Vioolbouwers vinden het in het algemeen niet leuk om een instrument van een vakbroeder te moeten taxeren, want echte objectiviteit is dan ver te zoeken (als die er al is bij viooltaxaties!). Stam dus niet vertellen wat je ervoor hebt betaald en dan eens kijken welke waarde hij eraan geeft. Spannend!
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    mooie foto's van een mooie viool. Ga je em houden?
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Dus meneer Mazzotti levert een nieuwe viool met een scheur bij de nek? Dat had meneer Mazzotti niet opgemerkt? Ik heb de violen van Mazzotti eens even bekeken en het viel me op dat zijn lak altijd spiegelglad is, een beetje zijdeglans-achtig, maar zeer goed gepolijst. Bij violen in dit prijssegment is dat ook normaal. Het valt me op dat de lak van jouw viool helemaal niet glad is, sterker, er zit op de krans duidelijk zichtbaar een hanger in de lak (kan ook een haartje zijn)vlak bij de hoek, op de foto zo'n beetje naast de fijnstemmer. Ook zijn de kwaststrepen in de lak nog zichtbaar. De krans is bij een Mazzotti-viool spiegelglad gepolijst. Is dit een kwestie van belichting? Is dit een haastproduct van Mazzotti of is jouw viool eigenlijk een Mah ZotHy?
     
  13. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Het spijt me te moeten zeggen, maar de afwerking is maar zozo. Zie bijvoorbeeld de overgang van krans naar hals: niet glad. En zie de rand van het achterblad bij het eindknopje: slordig, niet glad afgewerkt. Je gaat op mijn vorige suggestie (#74) niet in, maar is dit ècht een Mazzotti-viool? Ik heb zelf een Bolinkviool en ik weet dus hoe een echte professional zijn werk afwerkt. Laat ik het zo zeggen: daar zitten geen lakfouten op. Ik heb ook enkele Chinese violen: die heb ik dus zelf gepolijst om foutjes weg te werken. Maar ja, ze klinken prachtig en spreken prima aan. Daar is dus niks mis mee! :|
     
  15. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Hieruit zou je dan kunnen concluderen dat Besseling "duur" zou zijn vergeleken bij andere bouwers, want aan eerder genoemde prijzen hierboven kom ik 6 à 7K tegen; ik weet niet waar die "K" voor staat, maar het zal waarschijnlijk gaan om iets van een duizendtal neem ik aan. En Besseling zou dan het dubbele daarvan vragen ? Misschien voor een bepaald instrument waar hij bijzondere aandacht, tijd en vernuft aan heeft geschonken, maar je kunt ook een instrument door hem laten bouwen vanaf zo'n 8.500 à 9.000 euro's. Dus vergeleken met wat sommige andere bouwers durven te vragen, valt dat nog wel mee.
     
  16. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  17. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Kan ik hier uit concluderen dat je de viool niet rechtstreeks van Matteo Mazzotti zelf hebt verkregen?
    Als ik vragen mag, wat was de vraagprijs voor deze viool?
     
  18. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
  19. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Hij zal je echt geen Chinees verkocht hebben, maar hij moet de lak wel beter afwerken, want dit soort zichtbare slordigheden (je gaat er ook wijslijk niet op in, maar dat doe je met heel veel opmerkingen die over je viool worden gemaakt) horen niet bij een professioneel instrument. Grote namen in de vioolbouwwereld zeggen me totaal niks; er zijn duizenden vioolbouwers die prachtig werk kunnen leveren en als er iemand is die extra bekend wordt, heeft dat meestal niks met de kwaliteit te maken, maar meer met "marketing": wie speelt er op en wie komt ermee in de publiciteit. Bekijk de lijst met vioolbouwers maar eens die David Van Zandt als link op zijn site heeft staan. In die lijst komt Massimo Negroni niet voor, dus die naam zegt ook niks. Als jij dus een viool krijgt toegestuurd, moet je ook maar afwachten of de klank je aanstaat! Ik ben benieuwd hoe dit avontuur afloopt. :)
     
  20. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik ben het met Liuwe eens. De viool die jij hebt gekregen is zo te zien tamelijk slordig gelakt vermoedelijk met spirituslak?

    Maar op de website van deze Matteo staat:

    ... masterly polishing (using oil or mixed paints) developed and prepared by himself personally, all this makes each instrument of his a “unique” one, characterized by careful manufacture, very good sound and valuable beauty.
     

Deel Deze Pagina