Het 2e vioolconcert van de Zweedse componist Tor AULIN (1866-1914) die er 3 schreef. Na 7.55 minuten in het 1e deel zit een leuk stukje dat ik altijd harder zet Deel1 Deel2 Deel3
Ofschoon ik bij Alban Berg (gestorven 1935) al vraagtekens zette, wil ik dat dubbel doen bij Tor Aulin (gestorven 1914). U categoriseert vioolconcerten van beide componisten onder "Hedendaagse werken", waar noch tijd van leven, noch idioom van schrijven enigermate 'hedendaags' zijn. Beide werken zouden veeleer thuis horen onder "Vergeten juweeltjes", dunkt mij.
Ha, Suijkerbuijk, je/u mag wel tutoyeren hoor. Frits had het verplaatst, want ik had het eerst bij (vergeten) juweeltjes gezet.
Ja, dat is waar! Ik ben degene die het verplaatst heeft. De gedachte was dat een componist uit de vorige eeuw geschaard diende te worden onder 'hedendaagse werken'. Doe je dat niet, dan kan eigenlijk ieder werk vallen onder -al of niet vergeten- juweeltjes, ongeacht van welk jaar de compositie is. Het probleem is vergroot, door een eerdere aanpassing t.a.v. 'juweeltjes', waarbij de toevoeging tussen haakjes ('vergeten') gewenst werd. Aan die wens heb ik toen gehoor gegeven. Een ander aspect is dat bij de beschrijving van '(vergeten) juweeltjes' staat vermeld dat het gaat om: "unieke of bijzondere uitvoeringen binnen 'de Klassieken' "en dan met nadruk op 'Klassieken'. Dat sluit naar mijn mening een compositie van heden uit. Het wordt er niet gemakkelijker op om een goede indeling te maken, met dien verstande dat ook de kreet 'goede', onderhevig kan zijn aan kritiek. Zo kun je zelfs stellen, dat een compositie van 'eigen werk' zou kunnen vallen onder: 'vergeten juweeltjes' en dat gaat mij dan te ver. Wie een eenduidige indeling weet om dit soort problemen op te lossen mag het zeggen!
Een kwestie van terminologie, dus. Wel eentje waaraan ik nogal zal moeten wennen … Toch blijf ik nieuwsgierig naar de diverse definities. De zinsnede: intrigeert mij in het bijzonder. Geen van de definities die ik voor "klassiek" paraat had voldoet meer. Ik kan me één rubriek voorstellen voor uitvoeringen en één voor composities, ongeacht jaar van uitvoering of jaar waarin het werk geschreven is. Maar goed, het is uw forum - het staat u dus vrij om een indeling te maken naar eigen goeddunken.
Wat mij dan weer intrigeert is de reactie op: waarin u zegt, het spoor bijster te zijn. En een andere opmerking: Dat is natuurlijk wel waar, maar waar het hier omgaat is, dat er duidelijkheid is over wáár iemand zijn bijdrage het beste kan onder brengen. Met uw voorstel krijg je alles door elkaar, dat wil zeggen er is wel enige logica in te ontdekken, want composities in de ene groep en uitvoeringen in de andere, maar dan heb je alle tijden, stijlen etc. door elkaar staan. Dat is juist niet wat ik zou willen. Misschien dat er nog andere voorstellen komen? Ik wacht wel af. Frits
Hier z'n 3e vioolconcert: AULIN, Tor 3 (1866-1914) Deel 1(begin) Deel 1(eind)+2 Deel 3(begin) Deel3 (eind)
De eveneens Zweedse componist Berwald schreef een vioolconcert BERWALD, Franz (1796-1868) mvt1+2+3 en de Zweed Stenhammer schreef 2 Romances voor viool en orkest, net als Beethoven, die wat bekender zijn: STENHAMMER, Wilhelm (1871-1927) 2 Romances op.28