Henri Vieuxtemps zei:
Ha, Suijkerbuijk, je/u mag wel tutoyeren hoor. Frits had het verplaatst, want ik had het eerst bij (vergeten) juweeltjes gezet.
Ja, dat is waar! Ik ben degene die het verplaatst heeft.
De gedachte was dat een componist uit de vorige eeuw geschaard diende te worden onder 'hedendaagse werken'. Doe je dat niet, dan kan eigenlijk ieder werk vallen onder -al of niet vergeten- juweeltjes,
ongeacht van welk jaar de compositie is. Het probleem is vergroot, door een eerdere aanpassing t.a.v. 'juweeltjes', waarbij de toevoeging tussen haakjes ('vergeten') gewenst werd. Aan die wens heb ik toen gehoor gegeven.
Een ander aspect is dat bij de beschrijving van '(vergeten) juweeltjes' staat vermeld dat het gaat om: "unieke of bijzondere uitvoeringen binnen
'de Klassieken' "en dan met nadruk op 'Klassieken'. Dat sluit naar mijn mening een compositie van heden uit.
Het wordt er niet gemakkelijker op om een goede indeling te maken, met dien verstande dat ook de kreet
'goede', onderhevig kan zijn aan kritiek.
Zo kun je zelfs stellen, dat een compositie van 'eigen werk' zou kunnen vallen onder: 'vergeten juweeltjes' en dat gaat mij dan te ver.
Wie een eenduidige indeling weet om dit soort problemen op te lossen mag het zeggen!