trompetviool (strohviool)

Discussie in 'Aangeboden' gestart door hannahs, 12 nov 2009.

  1. hannahs

    hannahs

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    3
    Dag medestrijkers.

    Ik wil graag wat meer weten over het bespelen van een trompetviool. En ook, waar kun je terecht als je op zoek bent naar een goed klinkende trompetviool?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.285
    Homepage:
    Welkom op dit forum Hannahs,

    Ik moet eerst eens het web op om erachter te komen wat dat precies is voor instrument. Ik ken het niet. :(

    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een trompetviool is een viool waarbij de klankkast is vervangen door een element (vgl een ouderwets membraanelement van een koffergrammofoon) en een trompetvormige hoorn. Heeft een wat scherp blikkerig geluid met flinke richtkarakteristiek.

    Werd voor WO2 gebruikt als:
    - instrument voor (volks)dansbegeleiding
    - vervangende viool bij grammofoonopnamen uit de tijd van de koolstofmicrofoon
    - in de "tropen", waar een gewone klankkast regelmatig uit elkaar valt vanwege de vochtigheid

    Ik zal binnenkort een plaatje opzoeken.
     
  4. hannahs

    hannahs

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    3
    Juist, BB.
    Ik ga meespelen met een groep muzikanten en clowns: komende zomer naar Bosnie, spelen voor mensen die nog steeds in de vluchtelingenkampen zitten.
    Het lijkt me leuk naast mijn gewone viool een strohviool mee te nemen.

    Ik weet een adres in Amsterdam waar ze te koop zijn maar die zijn erg groot, met 2 alluminium toeters. Ik zoek een compactere met een smalle trompet, zeg maar.
    Ik zoek een goede klankkwalitiet. Ik heb er welleens een gehoord, een mooie ietwat hese klank.

    Als je strohviool googled, zoekt naar afbeeldingen, dan zie je wat ik zoek.

    Jij bent toch heel bekend in de vioolwereld? ik bestel welleens spulletjes bij jou.
    Zou jij aan een goede strohviool kunnen komen?

    Groet, Hannah
     
  5. Oldy

    Oldy

    Lid geworden:
    21 jun 2009
    Berichten:
    3
    Bert,

    Ik heb een roemeense trompetviool (vioara cu goarna) te koop; smalle beker.
    En een prachtige authentieke Bulgaarse Gadulka. Wegens artrose kan ik er niet meer op spelen.
    Wat zou ik daar voor kunnen vragen?
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.285
    Homepage:
    Ik heb eens even gezocht hoe zo'n 'apparaat' nou klinkt en ik heb wat gevonden. Uiteraard op YouTube:
    Let vooral ook even op de percussie die de man na een halve minuut of zo, uitvoert!
    Opname gemaakt in Gent, dezelfde plek waar de laatste foto van Remi vandaan komt. Toeval?

    Nu nog even zoeken of er ergens op de wereld zo'n ding wordt aangeboden om eens te zien wat zoiets moet kosten. In Nederland tot nu toe geen verkooppunten gevonden ook niet op Marktplaats of 2eHands.
    Dan moet je naar een ander land waar ze 4MTHX0BsunE[/media]]replica's aanbieden van de 'Stroh Violin' voor
    € 427,75. Dat zijn dus splinter nieuwe uit, jawel....Thailand!! (Niet China deze keer. ;))

    Frits
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  8. fiddler2007

    fiddler2007 fiddler2007

    Lid geworden:
    6 okt 2007
    Berichten:
    57
    heb een oude in soort van bruikleen, Stroh, zonder hoge tonen toetertje. Is maf ding, was kapot, nu met gerepareerde aluminium toeter.
    Is nauwelijks op te spelen, en klinkt middelmatig.

    Nieuwe worden in Bangladesh gemaakt, het metaalwerk is OK, maar het houten gedeelte een ramp. Kosten daar zo rond de 100 euro schat ik, hier vragen ze in de kitschhandel er meestal veel te veel voor.

    NB je mag 'm wel eens komen bekijken .........

    groet, nout
     
  9. Oldy

    Oldy

    Lid geworden:
    21 jun 2009
    Berichten:
    3
    Hannah is inmiddels in het bezit van een mooie, authentieke Roemeense trompetviool (geen Stroh).
    Ik heb die van mij (24 jaar geleden in Budapest gekocht) aan haar overgedaan, omdat ik er wegens gezondheidsklachten niet veel meer mee speel.
    Ze heeft me al gemeld er erg blij mee te zijn.
    Ze worden in Roemenië nog steeds gemaakt. Dit zijn de echte:
    http://www.eliznik.org.uk/RomaniaMusic/images/stroh-2.htm
    http://horinca.blogspot.com/2006/10/vioar-cu-goarn-or-if-hendrix-played.html

    Groet van,

    Oldy
     

Deel Deze Pagina