Turkse violen

Discussie in 'Viool' gestart door Arjo, 3 apr 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het feit dat er 'vioolbouwers' zijn, die in grote aantallen 'witte violen' bestellen bij een Chinese fabrikant, daar wat handwerk aan verrichten en er vervolgens hun etiket inplakken, vind ik ontoelaatbaar. Dit suggereert een ander product te zijn dan het in werkelijkheid is.
    Tenzij er een etiket in zit, wat duidelijk de herkomst aangeeft of -wat ook nog kan- de juiste toedracht.

    Elders is over dit soort praktijken al eerder melding gemaakt. Weet niet meer precies waar.*

    * edit (14:10u): heb de juiste 'thread' gevonden: https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=492
     
  2. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Hier ben ik het uiteraard mee eens (mocht dat nog niet duidelijk zijn).

    Daphne
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht om de herkomst van je product aan te tonen.

    Zo gaan Chinese violen maar net wat te vaak door voor zijn de van de hand van de bouwer. Witte violen zijn dan nog het minst erg, gebeurt ook bij kant-en-klaar instrumenten. Genoeg bij leerlingen gezien...
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik weet nog wel niet of witte violen dan “het minst erg” zijn. Die ‘witte Chineesjes’ zijn dan half-fabrikaten, die geen leerling nog onder de kin krijgt. De eindgebruiker heeft geen weet van de voorgeschiedenis van het instrument. Het wordt pas ernstig wanneer die instrumentjes naar de vioolbouwer gaan en hij/zij er wat hand- en spandiensten (lakwerk, sleutels, staartstuk, toets, kam en snaren e.d.) aan verricht, er een mooi etiket in plakt met een handgeschreven bouwjaar. Dat suggereert een volledig handgebouwd instrument te zijn en daar heb ik toch wel problemen mee.

    Anders wordt het natuurlijk wanneer de bouwer er geen etiket inplakt met zijn/haar naam, maar duidelijk aangeeft en uitlegt hoe het eindproduct tot stand gekomen is.
    Een eerlijke deal dus!

    Kijk, ook aan het uitvoeren van lakwerk, pas snijden van de kamvoeten en kam en de andere zaken die ik noemde mag best een prijs hangen. De vraag is echter of je dan nog wel echt zo veel goedkoper uit bent. Je kunt het als bouwer dan zo duur maken als je wilt, maar wanneer er toch sprake is van gebruik van inferieur materiaal (en die kans is aanzienlijk bij materiaal uit China) maak je daarmee nooit een optimaal klinkend instrument, hoe duur de snaren, de strijkstok, de kam ook zijn.

    Ik treed in herhaling wanneer ik zeg: “wat er niet in zit, kan er ook niet uit komen!”
     

Deel Deze Pagina