uitzoeken van liederen voor een beginnend cellist

Discussie in 'Cello' gestart door caithlynn, 14 jan 2011.

  1. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    Ik ben nu reeds drie weken aan het strijken begonnen, goed letten op wat mijn leraar me bijbracht, mijn leraar staat aan het begin van zijn lesgeven , ik heb wel heel wat vertrouwen in hem dat hij me kan leren cello spelen, vandaag kocht ik twee boeken van Dotzauer om op een goede basis cello te leren spelen.
    Het is blijkbaar wel moeilijker om liederen te vinden voor een beginnend cellist ( geen kinderboekjes; meer tekening dan lied) die toch mooi zijn om naar te luisteren.
    Kunnen jullie ons helpen?

    ik ben nu begonnen met de eerste oefeningen, alvast een goede opfrissing van de fa sleutel. ik kijk alvast uit naar jullie werkjes.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb wat moeite met de term: 'liederen voor een beginnend cellist'. Ik mag toch aannemen dat het je niet gaat om er zelf bij te zingen? Bestaan er dan 'liederen' voor cello?

    Frits
     
  3. NoName#1

    NoName#1

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    100
    Nou lieve Frits, je snapt toch wel waar ze het over heeft ? Niet zo streng hoor, haha. ;)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee, echt niet! :(
    Maar jij blijkbaar wel? Leg eens uit dan.
     
  5. NoName#1

    NoName#1

    Lid geworden:
    28 mei 2010
    Berichten:
    100
    Nou gewoon Frits, mooie muziek !!! ik denk dat ze dat zoekt, al noemt ze het liederen.
    Maar misschien begrijp ik het ook wel verkeerd, dat zou kunnen, dan zou dat een grote grap zijn haha, geef ik jou op je "donder" en dan heb ik het zelf mis.
    Maar we horen het wel weer van haar, denk ik.
     
  6. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    ja; ik zoek inderdaad hele mooie muziekwerkjes om te spelen op een cello,die ik als een beginneling zou kunnen spelen, ik ben een west-vlaams , ik ga proberen zo duidelijk mogelijk te zijn.

    Nu werkjes met zang erbij mogen gerust ook hoor, ik hou ook van zingen en volg al heel wat langer zangles dan cello. :lol:
     
  7. caithlynn

    caithlynn

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    29
    Solvejg's lied (Grieg), Droevig lied (Tjaichowski), Lascia mi pianga (laat me wenen) Händel enz...

    dit komt uit een andere vraag, ben ik toch niet de enige die het over een lied heeft als werstuk voor op een cello :lol:
     
  8. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Liedvorm is een gebruikelijke term in de muziektheorie (AABA bijvoorbeeld). Kijk in muziektheorie van Sem Dresden e.v.a. Dans is een andere vorm.

    Kan me voorstellen dat met lied een lyrisch stuk bedoeld wordt. De term 'lied ohne worte' - als ik het goed spel - komt in me op. Kodaly heeft misschien leuke stukjes voor beginners. ?? Er is zo veel voor cello.

    Zelf werk ik met een beginnersmethode (voor viola da gamba). Wanneer ik zelf stukken uit de winkel of bibliotheek haal passen ze vaak niet goed bij mijn vaardigheden.
     
  9. Tamar

    Tamar

    Lid geworden:
    21 feb 2011
    Berichten:
    4
    Hoi Caithlynn, ik ben zelf ook een beginnend celliste (ik ben in september vorig jaar begonnen) en ik heb mooie stukken te over, allemaal door mijn docente aangeschreven.
    Zoals ik al zei ben ik ook nog maar een beginner en kan ik niet goed oordelen over niveau of moeilijkheidsgraad, maar ik zal wat namen noemen waar ik veel plezier aan heb (gehad).
    Ik ben begonnen met "The second-year violoncello method" van Benoy. Daar staan allemaal korte stukjes in van bekende en onbekende componisten, bewerkt voor cello, eenstemmig en tweestemmig, en opbouwend in moeilijkheid (geen plaatjes).
    Daarna heb ik verschillende stukken van Kummer (duetten), Romberg (duet voor cello en piano), Breval (idem), Offenbach (duet) en Vivaldi (concert) gespeeld.
    Ik ben momenteel bezig met de suites van Bach, waar ik erg van ben gaan houden.

    Heb je jouw vraag ook al aan je docent gesteld? Hij zal je vast nog veel meer kunnen vertellen.

    Ik hoop dat je nog veel mooie "liederen" vindt! :)

    Tamar
     

Deel Deze Pagina