Vakjargon?

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 3 jun 2013.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Volgens nieuwe inzichten zou het acroniem VSO staan voor: Violin Sounding Object!
    Dat werpt wel een geheel ander licht op de 'zaak'.

    Nu we elders toch bezig zijn met het opbouwen van een soort woordenlijst voor bepaalde soorten instrumenten, zou ik deze betekenis ter overweging en ter discussie willen meegeven.
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Violin Shaped Object: een object inde vorm van een viool. Op dit forum is aan dit acroniem consequent door velen (behalve door mij) steeds een verkeerde inhoud toegekend, dus nu we toch bezig zijn:
    VSO: nederlandstalig acroniem: VVV (vioolvormig voorwerp)
    Voor al die klokken met snaren, poezen met vioolkrul, bezemstelen met snarenhouder etc,. die hier de revue passeerden, mag Frits dan een andere term c.q. een ander acroniem verzinnen. Wat jij Liuwe?

    @ Frits, mijn spellingscontrole stelt acroniem voor, niet acronym. Zullen we dat dan in ieder geval vastleggen?
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ja, klopt! Ik heb het inmiddels veranderd. Het leek me niet nodig dit vast te (laten) leggen.

    Moet ik er nu nóg meer tijd instoppen? En heb je daar ook nog de steun van Liuwe bij nodig?
    Het is toch intriest! En dat terwijl ik weer een paar hele mooie uitdrukkingen van jouw (=Bert) hand zie voorbij komen? Waarom start je niet eens zelf dit onderwerp op?
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Vroeg ik om een onderwerp dan? Als ik behoefte heb een onderwerp te beginnen weet ik de knop te vinden. Ik heb helemaal geen steun van Liuwe nodig, maar ik stel zijn commentaren altijd zeer op prijs al ben ik het regelmatig niet met hem eens. Het gaat mij hier om het feit dat Het begrip Violin Shaped Object, ooit door een Amerikaan bedacht en op internetfora gemeengoed geworden, maar hier al jaren in een verkeerde zin gebruikt is, Een VSO is een houten voorwerp dat de indruk moet wekken dat erop gespeeld kan worden: zo'n prul van een paar tientjes dus en NIET een van de al dan niet grappig bedoelde prullaria die onder de betreffende rubriek werden opgevoerd, want die hadden gemeen dat het meestal niet op een viool leek, behalve dan dat er snaren op zaten of bij waren getekend, heel komisch vaak, dat wel, maar toch iets anders.
    Het opvoeren van eigen terminologie, afwijkend van de gangbare, leidt buiten de subcultuur tot misverstanden en problemen: wanneer je besluit dat je een fiets voortaan uit eigen beweging "vis" gaat noemen, moet je niet vreemd opkijken wanneer de visboer je lekke band niet wil plakken.
    Dus: als je er dan toch over begint, dan maak ik hierbij graag van de gelegenheid gebruik om het even recht te zetten. Maar er zijn erger dingen in de wereld.
    :cool:
     
  5. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    VVV= Vreemd Vormige Vioolachtige, Viool Verwant Voorwerp.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Nee Jos, een VSO (Nederlandse vertaling stel ik voor VVV) is nu juist een voorwerp dat de indruk wil wekken een viool te zijn, maar dat NIET is vanwege de slechte kwaliteit, slechte uitvoering, belabberde materialen en een geluid met risco van gehoorbeschadiging. Al die zooi van violenstunters.eu en dergelijke.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Schitterend wat een beeldspraak! :lol: :p

    Maar zou die visboer, de analogie voortzettend, dan niet gewoon fietsenboer gaan heten?
    Dus kun je daar vis halen.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Dank voor je complimenten Frits, maar heeft de beeldspraak mijn punt duidelijk gemaakt? Want daar ging het om.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ja, het is me duidelijk. Alleen wat jij voorstelt is naar mijn mening niet uitvoerbaar en al helemaal niet op een forum. Want je wilt de rubriek VSO vervangen door VVV (vioolvormig voorwerp) dus zal het dan moeten gaan over een voorwerp met de vorm van een viool. Van deze categorie zijn inmiddels al wel een aantal afgebeeld onder ‘VSO’.
    Wanneer je strikt de hand houdt aan de nieuwe definitie, zullen er niet veel afbeeldingen zijn die in aanmerking komen. Bovendien lijken ze dan allemaal op elkaar en zit er al gauw geen onderscheid meer tussen. Niet interessant meer om te plaatsen en niet goed voor dit forum.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Nee, dat lijkt me ook niet en daarom moet de naam van de rubriek maar worden gewijzigd in iets dat de lading dekt. Wanneer me iets invalt zal ik het melden. Het moet niet lijken op VSO in ieder geval. Wellicht een prijsvraag met als hoofdprijs een sourdine (model vioolvorm natuurlijk!) die ik hierbij namens de Firma volkomen belangeloos ter beschikking stel? Uiteraard stel ik wel eisen aan de samenstelling van de jury :cool:
     
  11. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Jammer Hout(en) Object

    Jammer van jammeren (huilen)

    of
    Screeching Wooden Object
     
  12. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Los van de creatieve taalconstructies van Bert Boon is er over de VioolVormige Vreselijkheden toch lang niet zoveel leuks te melden als over de Vreemdvormige Vioolachtigen.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Ja Jos, je hebt gelijk: dat hadden we ook al geconstateerd. Om al die aangeklede bezemstelen, spaarpotten met snaren, staartklokken met stemschroeven etc. valt veel meer te melden -en vooral te lachen- dan over en met de vioolvormige voorwerpen van violendump.nl: die zijn meer om te huilen.
    Een kwestie van adequate naamgeving van de bestaande rubriek, meer is niet nodig.
    "Vreemdvormige Vioolachtigen" is wel aardig gevonden trouwens.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Uit hoeveel leden dient de jury te bestaan?
    Eigenlijk zou dat een nieuw onderwerp moeten worden. Bijvoorbeeld: prijsvraag voor de naam van een nieuw onderwerp. Degene die de winnende benaming aanlevert, ontvangt een sourdine, welwillend beschikbaar gesteld door de Firma Bert Boon Vioolbouw!
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    De jury zal bestaan uit Frits, Willeke en mijzelve (mits onder bereidverklaring) en de prijsvraag is heden geopend. Eerder gedane voorstellen worden reeds beschouwd als ingezonden. De sluitingsdatum is 1 juli 2013
    De precieze vraag luidt:
    Verzin een passende andere naam voor de huidige categorie VSO: een naam die de inhoud recht doet.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ik neem aan dat de juryleden van deelname zijn uitgesloten?
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Tja, dat vergt zo langzamerhand een heel reglement!
    Juryleden zijn uiteraard uitgesloten. Je kunt er nu nog uitstappen Frits, mits je je conformeert aan de uitslag! :p
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Mag je als een bepaalde groep niet gewoonweg een dergelijke term bezigen.
    Ik ken wel een honderdtal afkortingen van anderen dingen die voor de ene groep iets totaal anders betekend dan voor de andere.

    Moet je nu werkelijk tot een alles overbruggende benaming komen zonder dat iemand anders op een ander idee zou kunnen komen.
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Ja Remi, alles mag (althans veel), maar het voelt niet goed en het belangrijkste: het klopt gewoon niet, terwijl het zo gemakkelijk oplosbaar is.
     
  20. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Leuke actie Bert.
    Voor de rubriek VSO speel ik voor:

    'de Winkel van Sinkel'

    groet,
    lein

    P.S. VSO heeft voor mij de associatie Speciaal Voortgezet Onderwijs, daar werk ik namelijk.
     

Deel Deze Pagina