Verdwenen Fabriekjes "Rosetti Cremona "

Discussie in 'Cello' gestart door RosaLinde, 15 dec 2011.

  1. RosaLinde

    RosaLinde

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    1
    In de loop der eeuwen zijn er vele viool/cello fabriekjes geweest, waar nog veel met de hand gewerkt werd. Mijn 3/4 Cello komt uit een Tsjechisch fabriekje dat al lang niet meer bestaat. Het is een oudje, 'by the looks of it' zou ik zeggen een jaartje of hondertvijftig. Beschadigd aan de rand. Alsof iemand er mee gegooid heeft. Vreemd is dat hij geen fabrieksmatige uitstraling heeft en er uit ziet alsof hij handgemaakt is. Hij is naar een Stradivarius model gemaakt, en heeft een diepe, warme klank! Ik zou enorm graag iets meer willen weten over de geschiedenis fabriekjes in het algemeen in die periode. Wanneer bijvoorbeeld begon men van atelier over te gaan naar fabriekjes? Waren dat nog familiebedrijfjes, trokken zij bekende vioolmakers aan?
    Welk electrisch tool kwam er het eerst aan te pas, e.d.?
    Het lijkt me leuk om een een lijst van dit soort verdwenen fabriekjes en hun geschiedenis aan te leggen, zoals Rossettie te Cremona, om daar maar mee te beginnen. Wie doet er mee? Of wie heeft leuke informatie?

    Een fijne, muzikale kerst gewens..en uiteraard een gezond nieuwjaar!
    Samenspel kan heel fijn zijn...niet alleen in de muziek!

    Groet,

    RosaLinde
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hoi RosaLinde,
    Rosetti en Tatra by Rosetti instrumenten kwamen uit de "Cremona" fabriek in Luby, Tsjecho-Slowakije. In de Duitse tijd (tot 1945) was dat de stad Schönbach, vlak bij het (oost)Duitse vioolbouwcentrum Markneukirchen.
    De naam "Cremona" is uiteraard afgeleid van de plaats in Italie waar Stradivarius leefde en werkte.

    In 1948 toen de communisten aan de macht waren gekomen werd de productie van muziekinstrumenten in Luby genationaliseerd en samengebracht in één bedrijf genaamd "Cremona". Alle fabrikanten en ook de kleine werkplaatsen en bouwers werden onderdeel van dit staatsbedrijf.

    In die tijd werd het Duitse deel van de bevolking verdreven. 1600 Schönbachers vestigden zich in Bubenreuth bij Erlangen, ook een centrum voor vioolbouw.

    "Cremona" in Luby was ook de grootste producent van akoestische gitaren in Tsjecho-Slowakije. "Cremona" is later omgevormd naar de huidige Tsjechische firma Strunal.

    Als jij een Cello hebt van Rosetti-Cremona dan zou je dus verwachten dat ie maximaal een jaar of 60 oud is en in deze fabriek is gemaakt:

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina