Nee, dat gaat niet. Als dat wél zou kunnen zou er een universele schoudersteun in de handel zijn voor violen van 4/4 tot 1/2 en die zijn er niet.
Vanmiddag ga ik met Nele bij Irene langs. Samen bekijken we of een 3/4 viool Nele al past en proberen we een andere schoudersteun uit. Ik ben echt benieuwd!
Ik wilde een foto maken. Maar uiteindelijk toch vergeten. Nele haar arm was netjes gestrekt langs de viool en kon met haar hand de krul omvatten. Naar mijn inziens kan ze naar 3/4 viool. Maar misschien heeft onze juf er een redenen voor om haar nog even op een halve viool te laten spelen? Ik heb sinds kort een Bon Musica schoudersteun. Dus Irene heeft wat verbogen enzo aan mijn Wolf steun (voor 3/4-4/4 viool) en op Nele haar halve gezet. Dan is Nele haar houding beter. Maar... aan het eind van de middag hadden we een afspraak bij de Cesartherapeute-voor musici in Tilburg. Zij heeft ook gekeken wat het beste is voor Nele. Zij vond Nele haar Kuhn-schoudersteun goed aansluiten en beter icm een andere kinsteun. Want deze kinsteun is idd erg laag. De vraag blijft dus; of naar de vioolbouwer voor een hogere kinsteun of ander model. Of een grotere viool? We zullen geduld moeten hebben tot we weer les hebben. Ik heb nu toch wel spijt dat ik die foto niet gemaakt heb. Maar toen Irene aan Nele vroeg alle vier de vingers op de G-snaar neer te zetten kon ze de pink net mooi krom neer zetten. Is net, genoeg? Of een kwestie van wennen en arm goed indraaien? Hoe kan Femke haar halve viool kleiner zijn dan die van Nele? Ik dacht dat die maten vast stonden?
Je zou'm zowat dubbel kunnen vouwen! Ik vraag me af hoelang zo'n steun dat volhoudt? (Metaalmoeheid) Welke schoudersteun vind jij zelf het fijnst Frits?
Ik gebruik al jaren de KUN. Die blijft op z'n plek en is in de lengterichting sterk en onvervormbaar. Bovendien in de breedte instelbaar. (Uiteraard ook in de hoogte middels de in- of uitdraaibare pootjes.)
Ik denk ook wel dat het persoons gebonden is. Nele gaf meteen aan de Kuhn het fijnst te vinden. Ik denk dat een kuhn bij mij niet prettig zit.