Verkramping strijkarm bij cellospelen: wat is de oorzaak/oplossing?

Discussie in 'Cello' gestart door Nadine, 27 jul 2011.

  1. Nadine

    Nadine

    Lid geworden:
    27 jul 2011
    Berichten:
    3
    Al een tijdje probeer ik Etude-Caprice van Goltermann te spelen, maar op één of andere manier krijg ik telkens zo'n pijn in mijn duim of elleboog (ook een beetje in mijn schouder). Waarschijnlijk verkramp ik teveel door het hoge tempo en speel ik in een soort spasme. Weet iemand goede oefeningen om dit af te leren? Ik speel overigens al 10 jaar met mijn duim de verkeerde kant op gebogen, ik vind het teveel moeite om dit af te leren (lui hè?). Maar als dat de enige oplossing is...

    Alvast bedankt! Dien.
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    veel sautillé spelen dan leer je pols/arm te ontspannen en de stok het werk te laten doen. Elke keer als je het stuk speelt eerst 10min sautillé
     
  3. Nadine

    Nadine

    Lid geworden:
    27 jul 2011
    Berichten:
    3
    Dank je wel voor de tip! Ik wist nog niet wat sautillé spelen was, ben het aan het oefenen nu.
     
  4. Nadine

    Nadine

    Lid geworden:
    27 jul 2011
    Berichten:
    3
    Het lukt nog niet echt. Ik moet steeds na een halve bladzijde stoppen :(.
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    774
    Iets wat aangeleerd is gaat moeilijk weg... ik weet zeker dat je de stok van verkeerd vasthoudt, duim moet gebogen zijn naar binnen toe dus niet strak. Heb je geen leraar die je kan helpen?
     
  6. jonaploe

    jonaploe

    Lid geworden:
    1 aug 2011
    Berichten:
    1
    Beste lezers,

    Ik ben drie jaar geleden, op 57 jarige leeftijd, begonnen met celloles. Geweldig. De eerste twee jaar pijn in de linkerduim door het knijpen. Afgeleerd. Nu heb ik last gekregen van mijn linkerschouder en -arm, met lichte tintelingen naar de vingers. Uiteraard fysiotherapie gehad. Grotendeels verholpen.
    Vraag: Zijn er specifieke oefeningen die je kunt doen voor de linkerarm?
    Dank voor iedere constructieve reactie.
     

Deel Deze Pagina