Verzekering huur Cello

Discussie in 'Overig' gestart door Mouchart, 14 sep 2011.

  1. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Hallo iedereen!

    Ik wist niet goed in welke categorie dit onderwerp zou horen, dus ik heb het maar bij de varia gezet!

    Op het moment denk ik eraan om een Cello te huren!
    Dit om toch op kwaliteit te oefenen en niet op speelgoed wat zou gebeuren als ik binnen mijn budget tweedehands ga kijken.

    Nu had ik aan jullie de vraag waar je zo goedkoop mogelijk je gehuurde Cello kon verzekeren?
    Dit zat bij de verhuurder niet inbegrepen en deze moest je zelf afsluiten. Ze had verder ook geen suggesties, dus leek het me handig eens na te vragen bij de mensen die er hoogstwaarschijnlijk wel een aantal weten!
    Ik heb namelijk op internet gezocht, maar de meeste verzekeringen geven geen prijs van tevoren aan.

    Ik wil toch weten waar ik aan toe ben qua bedrag, voordat ik de knoop doorhak.

    Dus als jullie een inschatting kunnen geven voor het verzekeren van een gehuurde Cello 4/4 in niet de duurste klassen, zou dat erg fijn zijn!
    Ik heb namelijk geen idee wat ik kan verwachten, maar huren lijkt me toch de beste optie voor een arme student:p
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    http://www.roblo.com/
     
  3. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Bedankt voor je reactie!
    Deze had ik inderdaad gevonden, maar heeft u ook een schatting van de kosten?
    Waar ik namelijk mee zit is dat ik me afvraag rond welke prijs ik zal moeten denken.
    Het huren van een instrument is voor mij al duur, dus wanneer er ook nog eens veel verzekeringskosten bovenop komen ben ik bang dat ik het niet door kan laten gaan.

    Je krijgt bij veel verzekeringen pas een indicatie na een taxatie, en de taxatie krijg ik bij veel verhuurders pas na een overeenkomst van het werkelijke huren.
    Waardoor ik dus misschien ga huren terwijl de kosten voor mij te hoog zijn opgelopen.
    Vandaar dat ik hier van te voren een inschatting van probeer te maken.
    Maar ik kan altijd proberen om de verzekeringsfirma op te bellen. Vaak krijg je dan echter geen duidelijke antwoorden.

    Mijn insteek was dat veel mensen hier vast ook een verzekering hebben moeten afsluiten en kunnen vertellen hoeveel het bij hun ongeveer gekost heeft.

    Wanneer ik dit doe en het bij die verzekeraar niet te duur zou zijn denk ik inderdaad dat ik daar graag iets afsluit. (Aangezien deze ook verstand heeft van strijkinstrumenten, naar horen zeggen en ik bij het zoeken naar verzekeren op dit forum, steeds diezelfde naam tegenkwam!:)).
     
  4. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Ligt aan de waarde van het instrument... ik neem aan dat je geen top cello mee zult krijgen. Zal zo rond de 1% liggen per jaar. Dus 3000 taxatie €35 per jaar (met belasting)
     
  5. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Waarom zou je eigenlijk een instrument onder de 10.000 laten verzekeren?
     
  6. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Ze geven meteen aan bij het huren van een Cello dat je dit het beste kunt doen.
    Gebeurd er iets mee waar je zelf niets aan kunt doen, moet je wel voor de kosten opdraaien. Waar je het huurt is niet verantwoordleijk voor dergelijke zaken, daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
    Het lijkt standaard dat dit gedaan word bij het huren van een instrument als cello, waar je toch al snel rond de €1000,- zit.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    De premie kunt u bij Robert M. Blom gewoon opvragen: wordt berekend aan de hand van de waarde van het instrument met een minimum premiebedrag per jaar. Blom is een goede en beslist niet dure verzekeraar. Veel verzekeringsmaatschappijen weigeren overigens om gehuurde instrumenten te verzekeren (in het kader van de winstoptimalisatie?)
    Ik geef mijn huurders bij het afsluiten van het contract, maar ook bij wisseling van instrument, gratis een verzekeringstaxatie; dat kost weinig moeite aangezien de waarden van alle huurinstrumenten al in de database staan en de tekstverwerker er vrij snel een taxatierapport van maakt. Het is voor mij als verhuurder een welbegrepen eigenbelang dat mijn huurders het gehuurde instrument verzekeren, want in een grote verhuurpraktijk als de mijne gaat er helaas af en toe een viool, alt of cello total-loss; onverzekerd is dat heel zuur voor de huurder die dan voor de schade opdraait, maar ook voor mij als verhuurder; het zijn altijd pijnlijke kwesties.
     
  8. Mouchart

    Mouchart

    Lid geworden:
    6 jul 2011
    Berichten:
    24
    Klopt. Dit vind ik ook heel erg begrijpelijk! Schade kan voor beide partijen erg zuur zijn, aangezien de kosten ervan erg hoog kunnen oplopen.

    Weet u toevallig uit ervaring rond welk bedrag dit kan liggen?
    Klopt het dat het rond de 1% kan liggen?
    Dit zou namelijk veel goedkoper zijn dan ik had verwacht!
     
  9. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ja, Het zal waarschijnlijk rond de 1% van de waarde liggen; Een instrument van 10.000euro kost rond de 120euro dacht ik om te verzekeren; per jaar.
     
  10. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Is die 1% van de taxatiewaarde als verzekeringspremie nog steeds actueel?
     
  11. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik weet het niet.

    Ik heb mijn aansprakelijkheidsverzekering gebeld en tot € 12500 viel het er vanzelf al onder. Dat bedrag kon helaas niet opgehoogd worden, maar als dat bij jou ook zo is, is dat ruim genoeg voor de huurcello.

    De verhuurder van de cello die jij onlangs gehuurd hebt, adviseert om je cello niet te verzekeren. Hij heeft wel een of andere regeling die je bij hem kunt afsluiten, waarmee hij het risico overneemt of iets dergelijks. Je kunt hem daar het beste zelf even over appen of mailen (gegevens op zijn website).

    Hij is behoorlijk negatief over van die instrumentverzekeringen. Hij heeft ze jaren gehad, maar zijn ervaring is dat er best moeilijk gedaan wordt als er schade is en omdat het bij hem om heel veel instrumenten gaat, bleek dat hij veel minder schade had dan hij aan premies betaalde, dus heeft hij berekend dat hij beter zelf het risico kon dragen en heeft hij (uiteraard in overleg met juridisch deskundigen) een eigen regeling opgezet voor mensen die bij hem huren en hun huurinstrument willen verzekeren. Maar hij kan je dat beter uitleggen dan ik.
     
    jis77 vindt dit leuk.
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik heb het voor je uitgerekend bij mijn muziekinstumentenverzekering.
    En ik betaal 1% van de taxatie waarde per jaar aan premie.
     
  13. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    A, dank je, Marloes. Stel ik ga toch verzekeren is dat dus prima te betalen :)
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Maar ik zou toch echt eerst contact met de verhuurder opnemen, ik vermoed dat zijn voorstel voordeliger is en jou minstens hetzelfde aan zekerheid oplevert.
     
  15. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    In Nederland zijn we nogal eens oververzekerd. Vaak wordt als advies gegeven dat je je moet verzekeren tegen risico's die je zelf niet kunt dragen.

    De kans op een total loss is natuurlijk maar klein en als je, als dat onverhoopt toch gebeurt, zonder problemen dan 1000 van je (spaar)rekening kan halen om de cello te vergoeden, dan kan je je de verzekeringspremie gerust besparen.

    Inderdaad je neemt een risico, maar het risico is het overwegen waard.

    Zelf heb ik er destijds voor gekozen om mijn huurcello niet te verzekeren, maar mijn eigen cello is wèl verzekerd. Want als ik die moet vervangen, wordt er toch wel een forse deuk in mijn financiële buffer geslagen.

    Of de grens tussen wel en niet verzekeren op 1.000, 3.000 of op 10.000 euro ligt, is heel persoonlijk en moet iedereen voor zichzelf afwegen.
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @Mouchart Ik keek laatst eens bij een leraar/verkoper en zag dat zij daar een eigen regeling hebben: risico voor schade is af te kopen, tegen kleine vergoeding. Zie onderaan http://vofdoesburg.nl/verhuur/
    Ik weet niet of er andere verkopers-verhuurders-vioolbouwers zij die ook zo'n regeling hebben.
     
  17. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
  18. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Omdat ik momenteel erg vaak onderweg ben met de cello heb ik deze vandaag verzekerd. Voor € 52 per jaar ben ik klaar, zonder eigen risico.
    Geeft toch wat rust. Blij mee
     
    JanHut vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina