Vibrato

Discussie in 'Viool' gestart door Karlot, 7 mei 2005.

  1. Karlot

    Karlot

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    1
    Ik speel nu zo'n 8/9 jaar viool en ik wil nu al tijden vibrato leren. Ik ben ongeveer 1.5 jaar geleden begonnen met het te leren..en het lukt maar niet! ik heb al hulp gehad van verschillende mensen, maar het lukt me dus nog steeds niet. Wie heeft er tips?!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik weet natuurlijk niet wat je al geprobeerd hebt. Ik kan alleen vertellen wat ik ervan weet en hoe ik het heel lang geleden heb geleerd:

    Disclaimer:
    Ik ben geen viooldocent dus indien iemand het niet eens is met mijn bewoordingen laat ie zich dan horen en corrigeren. Er bestaan twee soorten vibrato: vigervibrato en polsvibrato.

    Uitgaande van de vingervibrato:
    ga met de viool onder de kin tegen een muur staan, zodat de krul net genoeg houvast krijgt om niet weg te glijden. [bij een kostbaar instrument eventueel een doekje oid er tussen doen!]. Kijk uit dat je hier niet het volle gewicht op zet, want dat is niet nodig en zou er een breuk kunnen plaats vinden. Met de linker hand in positie III en met de middelvinger op de A-snaar de toon E strijken. Nu de hand laten scharnieren om de duim die op z'n plaats moet blijven evenals de middelvinger. De vingertop (korte nagels) moet om de ronde top draaien. Met dikkere vingertop gaat het beter dan met 'weinig vlees'. De hand naar achteren draaien en daarna weer naar voren, langzaam beginnen en niet te gauw te snel willen. Eerst die beweging onder de knie zien te krijgen. Als dat lukt gaat het na een zekere tijd vanzelf sneller. De beweging moet er ahw worden 'ingeslepen'.

    suc6
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage: