Vibrato

Discussie in 'Viool' gestart door Karlot, 7 mei 2005.

  1. Corne

    Corne

    Lid geworden:
    30 dec 2006
    Berichten:
    22
    Dat is nou wat ik bedoel met "gegons"
    Hebben mijn oren het toch niet mis.

    Hetzelfde effect hoor je ook als je aan het stemmen bent.
    Dus stem je dus ook de zweving uit de kwinten om ze rein te krijgen.

    Over zweving:
    klopt het dat als je een dubbelgreep pakt (dus 2 tonen tegelijk speelt) je ook intoneert mbv de zweving?
    Ik tenminste wel.
    Laat ik zo zeggen, dat ik de dubbelgreep net zo lang corrigeer totdat ik de de zweving eruit heb, althans ik hoor dan een 2 strakke tonen en niet meer dat ge-woow woow effect.
    Je kunt de 2 tonen, ongeacht welke combinatie even strak laten klinken als de reine kwinten van je open snalen, tenminste, dat is dus mijn bewering.

    mij is alleen opgevallen dat als je dan 1 v/d 2 tonen bv loslaat en die 2 tonen apart gaat vergelijken met de toon op een gelijkzwevend gestemd instrument, dan verschilen deze iets.
    Dit verloopt meer naarmate de toon hoger wordt.

    Houdt dit vals spelen in of is dit natuurlijk? (in ogenschouw nement de intonatie gebruikend hierboven beschreven)


    Intoneer je zo op de juiste manier?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Corné,

    Ik denk dat je gezegend bent met een uitstekend ontwikkeld muzikaal gehoor. Ja, het klopt dat bij dubbelgrepen, ook wel een tweeklank genoemd, er een derde toon hoorbaar wordt. De voorwaarde voor het ontstaan ervan is, dat je ze zodanig op elkaar ‘afstemt’, intoneert, dat er interferentie ontstaat: een nieuwe toon als gevolg van de verschillende frequenties van de andere twee. De nieuwe toon moet precies passen in de fase van de andere twee. Hier kun je de nieuwe toon geen zweving meer noemen, omdat hij een frequentie heeft die ver van de twee vandaan ligt. Bij zwevingen gaat het om een aantal Herz, je kunt bij goed luisteren het aantal zwevingen per seconde tellen: dat is dan precies de nieuwe frequentie. Wanneer het om hogere frequenties gaat, zoals bij een tweeklank, kun je dat niet meer tellen in een seconde: het zijn er te veel, maar gelukkig nog wel te horen.

    Wanneer je dat kunt horen, ben je één van de weinigen! Daarom is het juist, te stellen dat wanneer je de tonen afzonderlijk speelt er geen interferentie meer optreedt en ‘klinkt’ de afzonderlijke toon geheel anders.

    Vals spelen? Integendeel: maak gebruik van deze natuurkundige eigenschap in het leren steeds zuiverder te intoneren! Het is de beste manier om te intoneren.
     
  3. Corne

    Corne

    Lid geworden:
    30 dec 2006
    Berichten:
    22
    Ach Frits,
    Leuk dat ik dat dan heb, maar ik ben waarschijnlijk ook 1 van de weinigen die violiert met een linkeroor dat 100% doof is. Zo is het voor mij o.a. weer moeilijk om samen te spelen, aangehoord ik mijn eigen viool bij te luide input van rechts t.o.v het volume van mijn eigen viool voor mijn rechteroor dan weer niet meer hoor...
    Laat staan dat ik hoor waar geluid vandaan komt! kan nog gevaarlijk zijn ook...

    Heb je het 1 weer wel, dan heb je het ander wel weer niet, zo is 't altijd wel wat...,

    ...Maar dat neemt niet weg dat ik enorm veel plezier heb in het vioolspelen.

    Dat dove oor heeft ook nog een bijdrage voor verschiltonen.
    Het "voelt" als het ware de geluidstrillingen , waaronder in het bijzonder die verschiltonen bij tweeklanken.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik zou zeggen:

    "Wees blij met wat je nog wèl hebt en focus niet op wat je niet meer hebt!"

    Er zijn er die er veel slechter aan toe zijn.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Corné schreef:

    “Leuk dat ik dat dan heb, maar ik ben waarschijnlijk ook 1 van de weinigen die violiert met een linkeroor dat 100% doof is.”

    en:

    “Dat is nou wat ik bedoel met "gegons"
    Hebben mijn oren het toch niet mis.”



    Wanneer ik beide uitspraken met elkaar combineer, mag het een wonder heten dat je die zwevingen nog hoort. Alleen moet de uitspraak zijn: “heeft mijn oor het toch niet mis”.

    Slechts één goed functionerend oor, lijkt me heel moeilijk voor het bepalen van de richting waar het geluid vandaan komt. En, wanneer je in een orkest zou zitten, hoor je alleen je rechter buurman. Ik zou in zo’n geval dus kiezen voor een positie aan de linkerkant van de lessenaar, om niet alles te missen.

    Doet me denken aan een of andere documentaire een tijd geleden al weer, over een lid van het Concertgebouworkest, dat ook aan gehoorverlies leed en wel zodanig dat hij –het was een cellist- z’n beroep eraan moest geven. Dat lijkt me vreselijk, temeer daar je bij zo’n beroep zo afhankelijk bent van je oren. Die cellist zat precies voor de batterij blazers en ja, als je dat jaren volhoudt en ongemerkt steeds luider speelt, dan gaat het een keer mis en kun je niet goed meer functioneren als cellist.

    De oplossing was, of zou zijn geweest: met gehoorbescherming spelen, maar ja, of dat wel wil vraag ik me af omdat je jezelf dan niet of nauwelijks meer hoort spelen. Zeker bij pianissimo passages.
     
  6. Corne

    Corne

    Lid geworden:
    30 dec 2006
    Berichten:
    22
    Ha Frits,

    Corne schreef ook:

    "Dat dove oor heeft ook nog een bijdrage voor verschiltonen.
    Het "voelt" als het ware de geluidstrillingen , waaronder in het bijzonder die verschiltonen bij tweeklanken. "

    klankkast's rectificatie kan worden geannuleerd...

    'k Ben er hoogstwaarschijnlijk mee geboren.
    Ik weet gelukkig niet wat het is om met 2 oren te horen.
    Als het net zo'n verschil als tussen 1 oog en 2 ogen, dan is het wel een dimensie erbij, tja dat dan weer wel....
    Ik hoor 2D en jullie 3D.

    Gelukkig ben ik geen musicus, zoals uw voorbeeld beschreven van die cellist.

    Bestaan er geen aangemeten oordoppen waarvan je de filtering zelf kunt bepalen?
     
  7. Mewtje

    Mewtje

    Lid geworden:
    21 jan 2008
    Berichten:
    1
    om weer even on topic te gaan ;)

    een vibrato oefening:
    speel met de tweede vinger een f op de a snaar. ( 4e positie)
    laat je vinger naar achter hellen, zodat je met het achterste deel van je vinger de snaar nog lichtjes raakt. er moet zo een flagolet te horen zijn (je draait als het ware terug naar een e (op de a snaar) die je lichtjes aanraakt). Dit is volgens mij de tweede boventoon. Als je dit steeds oefent, kun je het steeds sneller en zo komt er dan een vibrato.
     
  8. LaMarthe

    LaMarthe

    Lid geworden:
    29 feb 2008
    Berichten:
    3
    de enige tip die ik je kan geven is gewoon heel heel veel erop oefenen. Het is iets wat veel oefening vergt. Ik weet alleen niet hoeveel je het geoefend hebt en het zal per persoon ook wel verschillen. Maar bij mij duurde het ook wel een poosje, evenals bij mensen in mijn omgeving. Maar als je het eenmaal kunt is het al dat oefenen helemaal waard geweest. Vioolspel is zoveel mooier en leuker met vibrato :)
     
  9. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Ik merk dat dit sowieso met alles is wat je je met vioolspelen eigen hebt gemaakt!

    hartelijke groet,

    Annemieke
     

Deel Deze Pagina