vibrato.

Discussie in 'Viool' gestart door viooltje-s, 5 mei 2012.

1. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Frits,

Laat ik volstaan met de opmerking dat mijn, niet digitale, woordenboek, de van Dale om precies te zijn, dit woord wel degelijk bevat. Daarenboven is dit begrip ook nog eens goedgekeurd door de Taalunie. Zo zie je maar dat zelfs anno nu 'papier' soms nog altijd de voorkeur verdient boven 'digitaal' :p

Ter duiding van het begrip 'zelve', in het onderstaande enige aanzetten daartoe.

Hopf

monomanie
    1. persoonlijkheidsstoornis waarbij iemand uitsluitend belangstelling heeft voor één bepaald waandenkbeeld of een onbedwingbare neiging heeft om één bepaalde handeling te verrichten 2. bezeten zijn van slechts één enkele activiteit of gedachte
    Gevonden op http://zoeken.dokterdokter.nl/woord/monomanie

2.
    Monomanie
    Let op: Spelling van 1858 eene soort van waanzinnigheid, die zich slechts aan een enkel voorwerp houdt en daaruit voedsel put
    Gevonden op http://www.encyclo.nl/lokaal/10608

3.
    MONOMANIE
    1) Geestesziekte 2) Idee-fixe 3) Waanzin 4) Ziekelijke zucht tot steeds hetzelfde
    Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/MONOMANIE/1

4.
    Monomanie
    Monomanie is een waanzin die zich fixeert op één neiging en resulteert in abnormaal gedrag. Het begrip monomanie werd in de 18e eeuw ingevoerd door de Franse arts Jean Etienne Dominique Esquirol (1772-1840). Hij omschreef monomanie als een soort ziekte die slechts één gedragsfunctie aantast. Zo...
    Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Monomanie

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Vreemd eigenlijk dat de initiator van dit onderwerp niets meer van zich laat horen.

3. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    In aanmerking nemend dat de initiator een onderwerp startte over vibrato dat vervolgens (door mij, mea maxima culpa) werd omgetoverd in monomanie, kan ik me daar wel iets bij voorstellen :lol:

Hopf

4. marjet

marjet

Lid geworden:
    5 feb 2011
    :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

In ieder geval weet ik nu voor altijd wat monomanie betekent.

En....als je nu 's ' monomanisch' met vibrato bezig gaat...zou het helpen?

5. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Zolang het maar niet monotoon gaat klinken ........................... :p

Hopf

6. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Viooltje-s,

Om mogelijk toch nog iets zinnigs op te merken, ik trof enige tijd geleden bij het Nederlands Muziekinstituut in Den Haag een boek aan dat uitsluitend gaat over vibrato. Het betreft hier:

'Das Vibrato, seine Bedeutung und seine Lehrbarkeit' van de hand van Bela Szigeti. Een uitgave van Helbling in Zürich. Omtrent de verkrijgbaarheid heb ik geen idee. En ken je dit al?

http://www.sdmaus.com/geigenblog/das-vibrato.html

Hopf

7. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Ik ben nog iets vergeten. En dat houdt in dat je zo weinig mogelijk druk moet gebruiken. Net genoeg om de snaar op de toets te houden. En ik sluit voorts niet uit dat je min of meer in de hals 'knijpt'. Zowel de duim als de hand moeten echter (nagenoeg) vrij zijn van de hals. Je vingers moeten vibreren en niet je viool :)

Hopf

8. Maurien Bart

Maurien Bart Maurien Bart

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Homepage:
    na 7 maanden heeft persoon nog geen antwoord naar mijn idee...

Laat bijvoorbeeld zien hoe je die vibrato uit de pols of elleboog moet oefenen, mijn vibrato lijkt meer op het indrukken en minder indrukken van de snaar als het kantelen van mijn vinger (klinkt dus ook niet helemaal ok).
    Ook inzetten met een "vibrato" vind enorm moeilijk.
    Vanuit een alreeds bespeelde noot een vibrato is enigszins te doen.
    Jammer dat de G niet vibrato kan :p

9. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Jawel hoor, dat kan voor alle 'losse' snaren!
    Voor de G bijvoorbeeld gaat dat als volgt: zet de derde vinger op de D-snaar (Pos. I) en voer een vibrato uit, maar strijk de 'losse' G-snaar aan. Luister wat er gebeurt!
    Hetzelfde geldt voor de D-snaar: ga in Pos.III en zet de tweede vinger op de G-snaar en voer vibrato uit. Strijk nu de 'losse' D aan en luister wat er gebeurt.
    Het gaat erom een frequentie op te wekken die dezelfde of een boventoon is van de 'losse' snaar, ook wel resonantie genoemd.

Frits

Poemie vindt dit leuk.
  10. Maurien Bart

Maurien Bart Maurien Bart

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Homepage:
    Gaaf, zo klinkt inderdaad de open G- snaar als een lichte vibrato, maar een te bespelen snaar zelf in vibrato bespelen klinkt toch echt beter ;)

Als ik her en der video's bekijk van vioolspelers bewegen ze hun pols in de noord oost richting voor een vibrato, dat is echt een moeilijke beweging vind ik, hoe kan je dat (preventief) zonder de buren tot last te zijn redelijk oefenen?

Grappig als je de druk van de stok verhoog en verminderd in een vibrato ritme en dan de stok net niet laat dansen op de snaar dan hoor je ook een vibrato, een weliswaar minder mooie, maar het is er weer wel 1 :D

11. marjet

marjet

Lid geworden:
    5 feb 2011
    Een andere vraag over vibrato.
    Stèl (...) dat je de techniek beheerst, zijn er vibrato-regels?

Het lijkt een vrijblijvende beweging, maar misschien berekenen de profs in solostukken wel het aantal pulsen per noot??
    Moet je in een stuk steeds in hetzelfde tempo vibreren?
    Als je in orkest/ensemble speelt, moet je vibrato-frequentie op elkaar afstemmen?

Deel Deze Pagina