Vieuxtemps concours met 4e vc 23-10-2010 Verviers

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door Henri Vieuxtemps, 22 apr 2010.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    In 2006 was ik met m'n ouders in Verviers, Belgie, onder Liege en zo'n 20 km onder Maastricht voor het 4-jaarlijkse Vieuxtemps concours. Verplicht moesten de 8 kandidaten het 2e vioolconcert spelen met pianobegeleiding in de kleine zaal vanaf 10 uur 's ochtends. M'n ouders hadden in Verviers een hotel genomen, maar ik had in Groningen de avond daarvoor nog een orkestrepetitie, dus na een nachtelijke rit richting Gouda, moest ik de volgende ochtend vanuit regio Gouda weer vroeg uit de veren en was net op tijd voordat de 1e kandidaat begon om 10 uur in de kliene zaal.
    VIEUXTEMPS, Henry 2 (1820-1881) Orkestbezetting:2fluit, 2hobo, 2klarinet, 2fagot/ 4hoorn, 2trompet, percussie, strijkers
    mvt1
    mvt2+3
    Ik vrees dat ik dit 2e vioolconcert in de concertzaal 8 keer voor de eerste keer en ook de laatste keer zal hebben gehoord in mijn leven.
    In de finale 's avonds in de grote zaal moesten de overgebleven 4 kandidaten nog een stuk spelen van Vieuxtemps (de latere nummer 2 speelde op.35 fantasia appassionata
    VIEUXTEMPS, Henry Fantasia Appassionata op.35 (violin+orchestra) (1820-1881) Orkestbezetting : 2fluit, 3hobo, 3klarinet, 3fagot/ 3hoorn, 3trompet, pauken, strijkers (in de FASO-bieb) Begin
    end
    ) en 2 delen van een vioolconcert. Dat betekende dus 3 keer weer Tsjaikovsky moeten aanhoren, wat zelfs m'n ouders ging irriteren.
    Iemand die net niet de finale haalde, had een discussie met de jury, waarom hij niet door was, maar moest toch wel even lachen toen ik hem een biertje van het merk Vieux Temps gaf (zie mijn profielplaatje) en de opmerking: "Prix Vieuxtemps".
    [​IMG]
    standbeeld van Vieuxtemps op een plein in Verviers, waar ik al mijn Vieux Temps-bierdoppen dumpte na een vrijgezellenfeest van een vriend in Maastricht, zie dit filmpje:

    De website van het concours stond bij m'n favorieten, maar tot mijn schrik bleek het niet meer te bestaan en vreesde voor het voortbestaan van het concours.
    Gelukkig ontdekte ik een paar dagen geleden dat er een nieuwe website was en dat zaterdag 23 oktober 2010 in het Grand Theatre in Verviers, er een nieuwe editie komt van het Vieuxtempsconcours. Het Grand Theatre is een mooi oud theater, dat een beetje krap zit met te weinig beenruimte in de grote zaal en dat een beetje lijkt op de 1e ronde en halve finaleConservatoriumzaal in Brussel van het Elisabethconcours, ook zo'n geweldige zaal vlak bij Nederland.
    [​IMG]
    Het 4e vioolconcert van Vieuxtemps staat dan op het programma.
    VIEUXTEMPS, Henry 4 (1820-1881) Orkestbezetting:2fluit, 2hobo, 2klarinet, 2fagot/ 4hoorn, 2trompet, 3trombone, pauken, harp, strijkers (in de FASO-bieb)
    mvt1
    mvt2
    mvt3+4
    Eigenlijk zou dat begeleid moeten worden door een orkest.

    Hier DE NIEUWE WEBSITE VAN HET CONCOURS: http://www.prixvieuxtemps.be/index.htm

    [​IMG]
    In Verviers is uiteraard ook de Rue de Vieuxtemps, waar ik deze foto nam:
    [​IMG]
    en z'n graf met deze koperen viool erop:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    :( Ging niet door en is uitgesteld tot volgend jaar. Hopelijk komt van uitstel geen afstel. http://www.prixvieuxtemps.be/index.htm
    L’édition 2011 aura lieu le samedi 22 octobre au Grand-Théâtre de Verviers.
    Concerto imposé en 2011 : le 4è concerto de Henry Vieuxtemps.

    Zo werd een mailtje de week voor het concours beantwoord: De volgende dag was de nieuwe datum aangepast op de site.

    Bonsoir

    Le Concours Vieuxtemps a été annulé cette année et reporté au 22 octobre 2011.
    Désolée pour cette nouvelle

    Christiane Rutten
     
  3. jmsuijkerbuijk

    jmsuijkerbuijk J.M. Suijkerbuijk

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    74
    Homepage:
    Overigens, de violiste die in 2006 tweede werd op het Vieuxtemps concours, de Belgische Caroline Poncelet, speelt eerste viool tijdens de concertenreeks "Klinkend Changement", zoals aangekondigd in dit bericht:
    http://www.strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=1828
     

Deel Deze Pagina