Vijfsnarige Viool.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 1 feb 2018.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    5-violin3c.jpg 5-violin3f.jpg
     
    Saffier vindt dit leuk.
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Rare kleur. Rare vorm.
    Heeft die rare vorm met de 5 snaren te maken?
    Je zou maar moeten kiezen welke kant 3 stemsleutels krijgt...
    Een inleg zie ik ook niet.
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik denk niet dat het met de vorm te maken heeft. Is gewoon een grappig nieuw model.
    De viool heeft witte randjes, dus een inleg is niet nodig denk ik.
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik vind het geen echte viool.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Een vijfsnarige (mislukte) gitaar.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Er worden in de categorie electrische violen wel vijfsnarige exemplaren verkocht. Dan krijg je er de lage C-snaar bij en is je viool zo'n beetje (of misschien nog ietsies meer) een altviool en viool samen. En dat voor één prijs. Bijvoorbeeld zoals deze:
    [​IMG]

    Bridge 5 string dragon viool ( http://www.bridgeinstruments.co.uk/5-String-Dragon-Violin.html )
     
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wel een electrisch geluid en daar moet je van houden
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, alhoewel er dan nog wel verschillen zijn in kwaliteiten binnen het hele aanbod aan electrische violen.
    Je ontkomt toch niet aan het verschil tussen acoustisch en electrisch.
    http://www.bridgeinstruments.co.uk/Lyra-5-String-Electric.html
    en dan naar : artist video clips
    en dan rechtsonder bijvoorbeeld: Steve Bingham live violin looping Pachelbel canon

    Een electrisch strijkinstrument is gewoon een ander instrument met haar/zijn bekoringen. Bepaalde dingen zijn daar gewoon heel leuk mee te doen en er is ook muziek die je toch echt op je acoustische wil spelen.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Mee eens!
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Het is wel: hoe beter het (piëzo)element in de e-viool (of e-cello) en de versterker, des te dichter het op het acoustische zit. Op dat gebied zijn al behoorlijke vorderingen gemaakt en wordt er vast ook nu nog aan de weg getimmerd.

    Ik sluit mijn e-cello aan op een acoustische gitaarversterker, één met buizen binnenin. Loodzware versterker, ook wel iets kwetsbaarder dan een digitale versterker, maar de combinatie geeft wel een fijn geluid.

    Ik vind groene violen wel leuk voor een folkband ofzo. Vrolijke carnavalsmuziek die je erop speelt met een pruik op in een leuk pakje. Het heeft wel charme en je kunt er je publiek mee opvrolijken. Het hoeft allemaal niet zo zwaar serieus!
     
  11. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Whaha!
    Ik zie opeens een flowerpower viool voor me! Ook leuk voor carnaval!
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Op de website van Bridge violins staan ook gouden violen, voor mocht je teveel geld hebben:D:p
    [​IMG]

    Je kunt daar onder de tab van 'custom paint finish' allerlei afwerkingen bekijken, dus diverse kleurtjes enzo.
    't Is dat ik weet dat ze dat bij Bridge doen, daarom kom ik nogal eens op hun website (en dat ik zelf een instrument van dat merk heb). Verder heb ik er niet speciaal reclame-doeleinden mee. Ik krijg ook geen bonus als ik hun site weer vertoon op het SF. Maar eerlijk is eerlijk, hun draco bridge cello is een fijne e-cello!

    http://www.bridgeinstruments.co.uk/Handpainted-Cropredy-Violin.html
     
  13. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Psies, ook nog wat bloempjes erop verven. Of een oetel.....
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Kijk, zo'n soort gitaar heeft mijn man dus. Voor in zijn mancave.......
     
  15. Saffier

    Saffier

    Lid geworden:
    15 mrt 2012
    Berichten:
    26
    Is dit er één van Tim Philips? Hij bouwt meer violen in uiteenlopende modellen en kleuren.
    Sommige daarvan vind ik erg mooi.
     
  16. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Lijkt me lastig spelen. Of je moet per regel aangeven of het in de C sleutel of G sleutel gespeeld moet worden. Dan ben je snel fouten aan het maken
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dat is dan maar voor één snaar. Valt nog wel mee.
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik zie het probleem niet zo. Je kunt toch alles in de g-sleutel lezen?
    Voor mij is een toonhoogte iets dat je met alle denkbare sleutels kunt weergeven. Of aangepast aan in f of bes transponerende instrumenten.
    Het kan zijn dat je dan erg veel hulplijntjes naar beneden of naar boven krijgt als je toch een g-sleutel wilt noteren aan het begin van de notenbalk, terwijl je een wel erg lage toon wil aangeven.

    Zo ook heb je de keuze om de altvioolsleutel te plaatsen en dan de laagste toon van de altviool aan te geven met maar één hulplijntje of met de g-sleutel met vier hulplijntjes. In dat geval ben je makkelijker uit met de f-(bas-)sleutel zónder hulplijntjes! (in feite loopt de g-sleutel naar onderen door in de f-sleutel, maar dan moet je er nog wel een elfde lijntje tussen plaatsen).

    Kortom: ik zou voor die viool met vijf snaren die dus ook een beetje een alt is, lekker de g-sleutel gebruiken.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2018
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Precies!

    Je hebt dan vier hulplijntjes nodig om in de G-sleutel de laagste toon van de vijfde snaar, de C in dit geval, weer te geven. Wel te doen, maar erg overzichtelijk is het niet. Ik zou dan toch de altsleutel gaan leren. En het hoeft dan ook alleen maar voor de C-snaar.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Zo erg zijn die hulplijntjes nou ook weer niet.:D Pianisten hebben ze ook! Die spelen toch ook vrolijk door!?
    En als je verder vooral viool wil spelen en die C-snaar alleen nog als extraatje op je viool wil hebben, neem je die paar hulplijntjes op de koop toe. Trouwens, bij de hogere tonen van de viool heb je toch ook extra hulplijntjes? Dat is dan toch ook geen bezwaar?

    Ik ben het wel met je eens dat die altsleutel leren wel handig is. Er zijn genoeg oefenprogramma's gratis beschikbaar om die sleutel te automatiseren.

    Ik weet wel dat ik makkelijk praten heb; mensen met een zekere mate van dyslexie (die ongetwijfeld ook op het forum zitten) lopen ook nogal eens tegen problemen met 'automatiseren' aan. Je hebt dan eigenlijk al meer energie moeten stoppen in dat notenleren-gedoe, en dan moet je voor zo'n sleutel weer opnieuw beginnen. Dit heeft wel iets weerzinwekkends waar je dan overheen moet. Voor de tijd en energie die je daarin moet stoppen, weet je ineens genoeg urgentere klussen om aan te pakken...
     

Deel Deze Pagina