Vingertrainer

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 24 apr 2020.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Dit is een hulpmiddel bedoeld om je vingers sterker te maken. Ik vraag mij af of het niet eerder voor toetsenisten bestemd is:


    [​IMG]

    De tegendruk is per vinger in te stellen. Ik vraag me dan af waarom je bij het (alt)vioolspel de vingers krachtig moet kunnen neerzetten. Is toch nergens voor nodig?
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Misschien train je wel met dit hulpmiddel onwenselijke spierspanningen in voor tijdens het spelen.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Bedoel je daarmee dat je dit apparaat maar beter niet kunt gebruiken? :(
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een trompet heeft toch slechts drie ventielen? Wat moet je dan met die vierde?
     
  5. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Het ding is bedoeld voor gitaristen.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dus eigenlijk hoort deze post in het geheel niet op dit forum thuis. Tijd om in te grijpen Frits!;)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    en

    staat bij een groot Duitse webshop ondergebracht bij de cello!
    Dus niks 'ingrijpen Frits'. Bovendien maak ik dat zelf wel uit.
     
  8. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Beschrijving
    Aroma AHF-03 Gitaar Hand Finger Oefening Grip Trainer Voor Volwassen

    Beschrijving:
    Aroma finger exerciser versterker
    Elke vingerknop is volledig verstelbaar van 4lb- 7lb
    Handuitoefening grip
    Spanningsbereik: 4Lb - 7Lb
    Afmeting: 85 * 69 * 21mm
    Kleur:Zwart
    Gewicht: 74g

    Pakket Inbegrepen:
    1 x Zwart Aroma AHF-03 Gitaar Hand Finger Oefening Grip Trainer Voor Volwassen

    Misschien iets aan je Duits doen?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Mijn Duits is 'ausgezeignet', dus daar ligt het niet aan. Het ligt aan welke bron je laat zien.
    Als ik de site laat zien is dit trainingsapparaat ondergebracht onder 'cello'. Gelukkig is er een oplettende lezer die ook goed is in het Duits en die laat zien dat het hier om een gitaartrainer gaat. Waarom dat dan niet zou kunnen werken voor een cellist is mij een raadsel, maar goed ik ga enkel af op de informatie die ik aantrof. Het verhaal van Boon heeft daarom geen bestaansrecht want die fantaseert er gewoon op los gebaseerd op niks.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Of iets aan het Nederlands: "Het licht aan welke..." (het ligt aan welke knop je bedoelt voor het licht)

    Dit soort serieus bedoelde "hulpmiddelen" uit de categorie "Streichbogenkorrektor" (strijkstokcorrector) is in mijn ogen meestal onzinnig en werkt op mijn lachspieren en die van vele anderen.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Heel flauw, maar inmiddels gecorrigeerd.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Gelukkig zijn er oplettende lezers!:rolleyes:
     
  13. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Wellicht tijd voor een nieuwe topic "overbodige maar lachwekkende hulpmiddelen"? De vibratotrainer, de vingerkrachtttrainer, de opzetstukken om recht te leren strijken... De vingerkrachttrainer zou eigenlijk gratis bijgeleverd moeten worden bij de slecht afgestelde cello's uit dubieuze landen...
     
    Marcelita en Muzirene vinden dit leuk.
  14. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Op zich een goed idee, want er wordt (soms) wat afgeprutst in dit land. ‘En niet alleen in dit land’, sprak hij geruststellend.

    Maar als ik mij beperk tot de onderhavige vingerkrachtversterker begrijp ik de ratio er achter niet. Vingerkracht, waar die tenminste tekort schiet, verhelp je met gerichte oefeningen en etudes op je instrument. Het staat ieder vrij sportscholen en krachthonken te bezoeken (laat staan leuk te vinden), maar ik vermag niet in te zien dat je vingers, polsen en armen hiervan profiteren. Het trainen van hand- en polsspieren met het oog op het spelen van (de verschillende vormen van) vibrato houdt bij mijn weten geen verband met de omvang van de bi- en triceps. Of iets als een 'six-pack'.

    Wat wel van belang is betreft ten eerste de lenigheid van de vingers. Die is met name gebaat bij oefenen en nog meer oefenen. Late instromers zullen dit zeker herkennen. Althans de beperkingen die zich hierbij (kunnen) aandienen. Handen vooraf in het warme water houden wil, althans bij mij, nog wel werken.

    Ten tweede is er de onafhankelijkheid van de vingers. Bijvoorbeeld in de cadens van Léonard bij het vioolconcert van van Beethoven waarbij een triller wordt ‘begeleid’ door de overige vingers die een melodie of motief spelen. Eerlijk gezegd een, zowel letterlijk als figuurlijk, wat lastiger onderwerp, al kom je het zelfs al bij de etudes van Fiorillo tegen. En alle geoefen ten spijt, is het talent tot onafhankelijkheid van de vingers niet gelijkelijk over de musicerende mensheid verdeeld. Ook iets dat bij het ouder worden dan wel later beginnen op pregnante wijze blijkt.

    Overigens is het verwachten van wonderen bij het gebruik van mechanische hulpmiddelen iets dat met name thuishoort in de 19e eeuw. Ik weet niet of het ooit werkte, maar wel dat het slecht kon aflopen. Zoals bij de pianistische loopbaan van Robert Schumann. Die ontijdig eindigde.
     
    Laatst bewerkt: 26 apr 2020
    BertBoonVioolbouw vindt dit leuk.
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja!
     

Deel Deze Pagina