violen repareren

Discussie in 'Viool' gestart door Beethoven, 10 apr 2006.

  1. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Ik heb de plaatjes hier voor me liggen en ik zal ze gaan nummeren en nog eens bekijken en ik hoop van harte dat hier meer forumleden op gaan reageren.

    Vol verwachting klopt mijn hart .


    Rob..
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    ..Ik hoop toch niet dat het zo lang duurt tot het 5 december is.... :)
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Deze Japanse dame heeft als h o b b y / t i j d v e r d r i j f het maken van o.a. muziek instrumenten (als je het zo mag noemen). Voor de viool gebruikt Katty Matushita het boekwerkje van Bruce Ossman, “Violin making A guide for the Amateur”, verkrijgbaar bij FOX-books. ’t Kost c.a. 19.95 euro en je hebt er NIET veel aan.

    [​IMG]

    Mijn linktip was meer bedoeld om je een idee te geven (reportage van een A M A T E U R ) hoe een viool (O N G E V E E R gemaakt wordt. Leuk, plaatjes kijken en volgen hoe je “zo al een beetje een viool bouwt. NIET bedoeld als studie materiaal”, NIET om te analyseren, NIET om uit te benen, NIET, als… “kijk zo hoor je het te doen”.
    Al eerder plaatste ik en link naar de site van een Amerikaan, de redactie daarop was… kijk eens hoe goed ik het kan, kijk eens hoe goed ik ben, typisch Amerikaans.

    Ik heb op zich niets tegen mensen die op internet heel enthousiast laten zien dat ze een viool hebben gebouwd, een piano of harp. Soms kan het mooier, soms heb je bedenkingen bij een dergelijk foto verslag, maar ze doen het wel, die a m a t e u r s.
    Gewoon lekker rondneuzen en kijken, plaatjes kijken hoe het “O N G E V E E R ” gaat. De profs laten namelijk niet veel zien op hun sites en wij mogen blij zijn dat we een amateur hebben die eigenlijk geen amateur is. F.R.I.T.S.

    Gewoon niks analyseren en kijken wat er nou nog beter, perfecter gedaan kan worden.

    Indien een amateur een slordigheid bij de bouw van een viool maakt hoeft hij.zij er niet per direct op afrekent te worden en vergruist. Mocht de grote Del Gesu een millimetertje hoger of lager zitten met de FF gaten en mocht zijne grootheid een millimeter verschil hebben in de linker en de rechterhelft zijner bovenbladen dan is dat zijn “bijna nonchalante genialiteit.

    Mocht dit de a m a t e u r overkomen dan …kan het zijn dat de klank van zijn kudt violen die er niet uit zien zo mooi is dat men er na 350 jaar enkele tonnen in eurotje voor over heeft.

    Kijk ik naar de “perfect” uit-gefreeste viooltjes uit Korea en China, mooie symmetrie, welving perfect, inleg, prachtig ge-dremmeld, denk ik, FF gaten ge-CNC freest, lak is afhankelijk van wat je wilt hebben, cellulosenitraat of spiritus, voor een paar centen meer krijg je zelfs olie lak.. Neen, een mensch moet de fiool bouwen so dezens is fastgelegt in den ouden patronen, den tegnik gebruyken die hy ten besgikking heeft. Enig afwyken van dezen is uit den bozen.


    Commentaar is helemaal niet erg, maar waarom altijd op zo’n schoolmeester manier, niet aanvullend maar altijd terechtwijzend.

    Remi.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Remi,

    Hmmm, ja. Ik denk dat ik je commentaar begrijp. Je verwijt mij een beetje dat ik die plaatjes gebruik –of, zo je wilt- misbruik, om aan te geven waar mevrouw Kathy Matsushita de fout in ging. En daarmee zeg je eigenlijk ook meteen, dat alle lol en enthousiasme er als amateur-bouwer wel afgaat en zelfs de grond in wordt geboord, wanneer er alleen maar op wordt gelet wat verkeerd ging of beter moet. Waarom altijd maar bekritiseren en een foutje trachten te vinden? En dan lanceer ik (Frits) ook nog een soort cursus in het vinden van fouten op een werkstuk van iemand die vol trots haar eerste zelf gebouwde viool op het web presenteert. En wanneer jij, Remi, je dan als amateur-bouwer vereenzelvigt met Kathy ja, dan heb je ’t wel weer gehad met die Frits die altijd maar kritiek levert en nooit eens zegt: “voor een amateur ziet dat er best aardig uit, knap gedaan”.
    Is dit een beetje de weergave van je gedachtegang en hoe je aankijkt tegen zo’n ‘fault-finding mission’?

    Misschien dat ik je uit kan leggen wat mij beweegt deze benadering erop los te laten. Laat ik de volgende twee waar gebeurde verhalen vertellen:

    1)
    in de pauze van een orkestrepetitie kwam iemand met zijn viool op mij af. Hij vroeg mij of ik zijn viool eens wilde ‘uitproberen’ om hem te laten weten wat ik er van vond. Hij vond dat ik nogal goed kon spelen (was ook zo :) ) en hij niet. Ik deed dat dus en testte zo het een en ander uit. Daarna gaf ik onomwonden mijn commentaar, wat er op neer kwam dat ik “de G-snaar slecht” vond en de “rest van de snaren te mat”. Toen zei ik ook nog zoiets van: “’k ben blij dat het mijn viool niet is”. Ik gaf de viool aan hem terug waarna hij zei, dat ‘ie ‘em zelf gebouwd had en dat hij erg blij was met mijn commentaar. Dat heeft mij later tot nadenken gedreven, want wanneer ik had geweten dat het instrument zijn eerste zelf gebouwde was, zou ik mogelijkerwijs kritiek geleverd hebben in veel mildere bewoordingen. Later werd deze man mijn grote collega-bouwer en hebben we veel wetenswaardigheden uitgewisseld. Maar hij zei ook, dat hij me dankbaar was dat ik er toen niet omheen draaide!


    2)
    Een andere amateur-bouwer (‘ k weet niet meer waar) liet mij zijn eerste zelfgebouwde instrument zien en zei direct al, dat hij hem zèlf gebouwd had. Dus ik was op m’n hoede. De top (bovenblad) zag er best aardig uit, maar toen ik de viool omkeerde, bleek dat de middellijn absoluut niet een centrale lijn meer was. De ‘button’ was volledig asymmetrisch en daarmee het hele achterblad. Dat viel onmiddellijk op. Ik zei: “Jammer, dat er hier nogal wat is misgegaan, dat maakt het hele instrument gelijk kreupel”. Hij pakte daarna de viool weer uit m’n handen, zonder dat ik er maar een noot op gespeeld had of liever op had kunnen spelen. Was een beetje gepikeerd, dat mij dat direct opviel, denk ik.

    Nu even terug naar mijn ‘zoek-de-fouten’ plaatjes. Ik heb ze alleen maar bedoeld als een soort leren zien waar de schoonheid van het lijnenspel en vormen niet gehaald wordt. Want dat is net zo als bij het snijden van een krul. Ik gebruik bijna nooit een mal waarin alles identiek wordt aan de vorige krul, neen ik heb de contouren vastgelegd en dan kijk ik ernaar. Eerst op een bepaalde afstand en dan van een grotere afstand, soms zie ik iets wat niet klopt aan de voortgang van de lijnen, corrigeer deze en kijk weer. Na lang kijken zeg ik dan, “ja, veel beter”. [dat is niet hetzelfde als: ja, nu is het goed"!!] Draai de krul nog eens om, tracht te vinden waar het nog niet klopt, want iets doet mij ‘zien’ en ‘voelen’, dat het nog niet goed is. En dan, vind je het, voert de correctie uit en opeens is het een pracht krul. En dan kan het een week later zijn, dat je weer iets ziet wat niet klopt. Maar hoe zie je dat nou? Waar moet je dan naar kijken en op letten? Dat is nu de essentiele vraag!

    Dat hele proces, van steeds weer proberen te zoeken naar en vinden van die meest ideale lijn, dat wilde ik proberen te trainen met een vijftal van die plaatjes. Wanneer je daar oog voor krijgt, is je eerste zelfgebouwde viool niet alleen maar het resultaat van in elkaar gelijmde onderdelen, maar maak je een kunstwerk en wordt je, neen ben je: kunstenaar.


    Ten slotte:
    Ik hoop met deze reactie vooral Remi ‘bereikt’ te hebben. Daarbij hoop ik ook dat het duidelijk is geworden, dat het me echt niet gaat om iemand af te kraken en zijn/haar enthousiasme voor het zelfbouwen te ontnemen. Maar wanneer je altijd hoort dat alles wat je gemaakt hebt goed is, lijkt me dat je jezelf voor het lapje houdt. Dat doe je ook wanneer je je creatie altijd laat beoordelen door iemand van wie je weet dat hij mild en vol lof zal zijn. Die keuze kun je zelf bepalen.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Hey Frits, en anderen natuurlijk.

    Ik heb je post goed doorgelezen. Zo als je weet was mijn bedoeling om eigenlijk de link te leggen naar een fotoverslag van het bouwen van een viool (of wat daar op mag lijken). Deze lieve mevrouw doe het echter als tijdverdrijf/hobby. Het boekje waaruit zij wekt heb ik in mijn bezit. Niet echt een aanrader als je wilt gaan bouwen.

    Ja, Frits jouw opvatting om natuurlijk weer eens (heel) kritisch te gaan zitten kijken hoe zij een instrument bouwt en waar het hier een daar eigenlijk fout gaat schoot mij een beetje in het verkeerde keelgat. Vandaar mijn reactie van: ik zie het wel…
    Helaas ontbreekt bij mij een groot deel praktijk ervaring, en dat is juist van essentieel belang als het om instrumentbouw gaat. Ik zal mijn best doen om een stuk kritischer te zijn en mijn best doen om hetgeen ik post eerst te staven aan de praktijk.

    Het op maat maken van een stapel en het afstellen er van is heel wat anders als het verplaatsen van de stapel (in de hoop dat er verbetering van de klank op treed). Maar het is zo heerlijk om met een instrument bezig te zijn, en te horen dat het inderdaad een verandering in klank heeft te weeg gebracht.
    Het op maat maken van een kam en het afstellen er van is heel wat anders als het verplaatsen van de kam (in de hoop dat er verbetering van de klank op treed). Maar het is zo heerlijk om met een instrument bezig te zijn, en te horen dat het inderdaad een verandering in klank heeft te weeg gebracht. Het op maat maken van een toets en het afstellen er van is …

    In theorie een viool bouwen is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, ’t is een kwestie van lezen, denken en in gedachten “doen”. De praktijk is echter geheel anders, in de praktijk gaat er natuurlijk van alles mis en dan begint het echte werk, het leren bouwen.

    Zoals ik al aan heb gegeven behoor jij (Frits dus) niet tot de categorie huis tuin en keuken vioolbouwers (Kathy Matsushita), gelukkig niet en ben jij voor ons een steun en toeverlaat.
    Voor mij hoef je niet op je hoede te zijn hoor. Natuurlijk laat je me af en toe met je super kritische blik uit mijn vel springen maar kom telkens weer in mijn velletje terug. Ik moet (nog steeds) er gewoonweg aan wennen dat je super kritisch bent.
    Zonder de kritische vioolbouwers a la Frits en dergelijke zou de vioolbouw op het nivo van Kathy Matsushita en zo liggen. En daar bouw je geen violen mee.

    De reactie van het trainen van de ogen, het kijken naar details, het zoeken naar net die kleine vaak minuscule verschillen, veranderingen die - nou net juist dat - uitmaken tussen een rommelig vioolachtig object en een viool. Ja ik begin je te begrijpen.
    De voorbeelden waar je naar verwijst spreken voor zich. Maar wie ziet waar het net even beter kan, waar het juist net even beter hoort te gaan.

    O.k. Ik doe aan de uitdaging mee en kijk waar ik de –onvolkomenheden- kan ontdekken.
    Ik hoop echter wel dat ook dat meerdere forumleden nu eens reageren.

    m.a.w. Frits je hebt me bereikt

    Remi
     
  6. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ik weet niet wat jullie allemaal voor de kost doen, maar voor mij is het maken van een viool geen hobby, het is/ was een manier om een bepaald type instrument te krijgen, in mijn geval een barokviool. Ik speel graag, maar ik heb gemerkt dat als je zelf speelt, dat je dan ook gewend bent aan een bepaald afwerkings- niveau van je instrument. En dat is ook bij een bouwpakket heel moeilijk te evenaren! En juist door routine/ervaring ga je beter bouwen. Maar wat doe je dan met de instrumenten die je maakt als je in je eigen behoefte hebt voorzien? Ik zag een aantal weken terug die meneer bij Paul de Leeuw die al meer dan veertig instrumenten had gemaakt en daarvan had hij drie verkocht! Wat doet een mens met al die instrumenten? Kun je vioolbouw dan als echte hobby hebben? Of maak je er dan een paar en ga je dan over op het maken van vedels, klavecimbels of poppen-huizen op schaal 1:25? Je hebt toch behoorlijke kosten wat betreft gereedschap en materialen!
    Of is het meer een soort drang om iets te presteren wat toch altijd een bepaalde bewondering wekt, een drang om een bepaalde vaardigheid te beheersen? Want het maken van een viool vergt nog al wat van je handvaardigheid! Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie met al die vaardigheden doen. En wat je met die zelfgemaakte instrumenten doet. Ik ben me er goed bewust van dat een amateur op het gebied van vioolbouw fantastische dingen kan doen, het werk van een "beroepsbouwer" kan evenaren, maar wat dan? Of snijd ik nu iets aan wat geen hout snijdt in deze discussiegroep?
     
  7. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Remi.

    Blij dat je er weer bent, het was wel wat stil deze week. En ja ik wil ook meedoen.

    PS. Ik had bij het uitprinten van de plaatjes mijzelf ook even afgevraagd of dit wel kon want deze dame heeft tenslotte niet gevraagt om commentaar. Ik ben dus ook blij met de uitleg van Frits.
    Nogmaals hoop ik van harte dat er meer leden of zelfs nieuwe leden bijkomen om een reactie te geven. Naar mijn idee lopen er heel wat meer mensen rond die deze hobby ( vioolbouw dus ) uitoefenen en of willen gaan doen.

    Rob...
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Wilt u mij mijn vorig stukje vergeven? Het was laat, drukke dag gehad en zo. De inhoud heeft niet het niveau dat in deze discussiegroep gewoon is. Vioolbouwen is, net als het maken van klavecimbels, orgels en andere toetsinstrumenten, een soort passie. Kijk maar wat er bij Bouwerscontact wordt gemaakt. Je verdiept je in alle aspecten van het instrument, je wilt er alles over weten, je leest alle beschikbare literatuur, je weet er tenslotte alles over, je bouwt, je verbetert en dan is het resultaat klaar. Maar wat dan? En daar brak ik me het hoofd over met mijn vorige dieptreurige stukje als resultaat. Want je moet hier helemaal niet over nadenken! Je moet gewoon zo nu en dan iets bouwen, daar plezier aan beleven, er op spelen. niks meer en niks minder. Nogmaals sorry.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Liuwe schreef:
    ………“Ik zag een aantal weken terug die meneer bij Paul de Leeuw die al meer dan veertig instrumenten had gemaakt en daarvan had hij drie verkocht! Wat doet een mens met al die instrumenten?”……..

    en een dag later:
    .…” Vioolbouwen is, net als het maken van klavecimbels, orgels en andere toetsinstrumenten, een soort passie. (……) Want je moet hier helemaal niet over nadenken! Je moet gewoon zo nu en dan iets bouwen, daar plezier aan beleven, er op spelen. niks meer en niks minder”….


    Wel Liuwe, ik kijk in principe niet naar een uitzending van Paul de Leeuw, zodat ik dat niet heb gezien. Op zich vind ik je vraag zo gek nog niet en vind het wel een logische, waarop je zelf ook al een beetje een antwoord hebt gegeven (zie boven).

    In mijn geval heb ik nog steeds een ½ viool hier thuis, die ik eens in 1989 voor mijn zoontje van 6 jaar (toen) heb gebouwd. Hij heeft er twee streken op ‘gespeeld’ en daarna nooit meer. Dat zou dus nooit wat worden. Maar daar kan ik toch maar moeilijk afstand van doen. En natuurlijk mijn eerste instrument, die ik zelf bespeel en ook niet kwijt wil. Een instrument waaraan ik nu veel dingen zie die niet kloppen, maar die wel klinkt als een klok!

    En omdat hout kennelijk op mij een speciale aantrekkingskracht heeft heb ik eind vorig jaar een model van een BM16m² gemaakt, gewoon omdat ik dat leuk vond om te doen. Is weliswaar geen clavecimbel, maar wel een creatie en dat zal het wel zijn: iets gemaakt hebben, scheppend bezig zijn geweest.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2018
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dan zet ik hieronder de te bespreken plaatjes even op een rij, mede omdat dat -denk ik- ook beter werkt dan steeds de link te moeten openen.
    Ik heb bij het plaatje van de C-bout, het bubbeltjes plastic weggemoffeld, omdat dat naar mijn mening een storende invloed had op de aanblik. Ziet er nu wat beter uit!

    #1: [​IMG]

    #2: [​IMG]

    #3: [​IMG]

    #4: [​IMG]

    #5: [​IMG]

    Succes!
     
  11. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Ik wil graag reageren maar wil je niet wachten zoals je zei om op z'n minst vijf mensen bij elkaar te krijgen ?

    Rob .
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Rob,

    klopt heb ik ook gezegd. Je moet die reeks geplaatste plaatjes ook niet zien als het startsein om te beginnen, maar meer als hulp om de gedachten te ordenen.
    Ik tel er nu zo'n drie personen, vrees daarbij dat het nog wel even kan duren voordat we de vijf hebben bereikt.

    [Dat komt omdat dit forum* met een zekere regelmaat met uitsterven wordt bedreigd ;)].

    Maar we zien wel.

    Misschien is het handig wanneer je je kanttekeningen in de nummerieke volgorde even 'saved' in bijvoorbeeld Word, zodat je ze zo kunt 'pasten' als het moment daar is?

    Dan hebben we natuurlijk ook nog het probleempje dat niet alle vijf tegelijk kunnen reageren. Maar goed, het is ook geen wedstrijd o.i.d. Komen we wel uit.


    * bedoeld wordt: Violistenweb.nl wat is overgegaan in dit forum.
    Administrator
     
  13. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Frits,

    Okee, dan kan ik de plaatjes nog even bekijken.

    Rob..


    PS. Ik had nog een vraagje over het Foster- model. Jij zei dat je de contouren had vastgelegd en dat je de rest kan afleiden behalve de welving. Ik beginnertje heb een werktekening nodig om aan de gang te kunnen met in dit geval ( de Stainer ) viool. Kun en wil je mij duidelijk maken hoe je dan omgaat met de welving als je er geen gegevens van hebt. Is dat dan de ervaring of is het je eigen inbreng en jou idee die je er hebt ?

    Rob...
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    De moeilijkheid in jouw geval is, dat je een Stainer wilt nabouwen. Dat houdt in, dat wanneer je instrument straks gereed is, een ieder direct moet kunnen zien en zeggen: “Hé, da’s een Stainer”. Wanneer je de contouren wèl hebt van een Stainer, maar de gegevens van de welving niet, en je ontwerpt je eigen welving, dan wordt het al gauw geen Stainer meer.

    Bij een Foster ging het mij in eerste instantie om de contouren, want die contouren hadden mijn ogen gestreeld en een ander plaatje had ik niet gezien. Ik had en heb geen enkel idee over het verloop van de welving van de Foster. Wanneer ik dan zo’n Foster model ga nabouwen betreft het enkel en allleen de vorm met uitzondering van de welving. Uiteindelijk zal het resultaat dan geen Foster meer mogen heten, maar dat maakt me niet uit.

    Dat betekent, dat mijn ‘Foster’ een welving zal krijgen die ik zèlf zal moeten samenstellen en ontwerpen. Maar er staat wel iets vast: de omtrek waarbinnen die welving dient te verlopen. En zoveel keuze heb je nu ook weer niet, want een bovenblad zal toch echt niet hoger zijn dan zo’n 15 tot maximaal 17 mm, voor een Stainer misschien 18 mm. En er zijn vast wel ergens plaatjes te vinden van de typische Stainer F-gaten: kort en breed met die typische ligging die een Stainer zo kenmerkt.

    Ik hoop dat je hiermee weer verder kunt, zo niet: gewoon vragen.
     
  15. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits,

    Bedankt voor je antwoord ik vind het leuk om te horen dat het jou model gaat worden. Ik ben zoals je al begreep gek op het model van Stainer maar ik vind de Foster ook heel mooi en het heeft wel iets bij me losgemaakt en vroeg me af of zoiets ook is weggelegd voor een beginner die niet beschikt over een werktekening. Tevens wil ik graag even kwijt dat ik door dit forum opnieuw op het idee ben gekomen om toch een eigen model te gaan maken zoals tien / twaalf jaar geleden en daar ben ik zeer blij mee wat het ook brengen zal . Remi , Bert en Frits bedankt tot zover. Dit is voor mij ook een beetje een sociaal contact wat ook een hele steun is. Wilde ik toch even kwijt aan jullie.

    Rob....
     
  16. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Heey,

    Ik wil ook graag mee doen met het kijken naar de viool. Ik zie het niet als aanval op wat deze mevrouw gemaakt heeft, maar als steun bij het bouwen van mijn eigen viool. Iemand anders heeft fouten/onvolkomenheden in de viool en ik weet nu al dat dat bij mijn (eerste!) viool ook zo gaat zijn. Desalniettemin vind ik het fijn als ik kan leren van "fouten" (opmerkelijke zaken) die ik niet zelf gemaakt heb. Ik zal dus ook naar de plaatjes kijken en ze (toch) analyseren (maar dat mogen anderen ook met de plaatjes van mijn viool, als ik die op internet zou zetten), om zodoende mijn oog te trainen.

    Daphne
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    He, he… rennen, vliegen en druk, druk,druk.

    Het valt niet mee, maar desalniettemin, daar zijn we weer.

    Allereerst @Iiuwe,

    Als ik je reactie lees (die je geplaatst hebt na een dag je zwoegen) lees ik dat er iets in zit van… hoe kom je er aan toe om een dergelijk kostbare manier van instrumentbouw als een hobby te kunnen hebben.
    Ik weet niet wat jullie allemaal voor de kost doen – spreekt voor zich na een dag zwoegen en het is duidelijk dat het op het werk goed tegen zat.

    Ik zelf (sprak de gek) ben werkzaam als procesoperator van een digitaal druksysteem, vroeger heette dat gewoon drukker, daarna digitaal drukker en nu heet het procesoperator. De naamgeving staat heel interessant maar je verdient er geen cent m eer door. Drukker op een digitaal druksysteem dus.

    Voor het bouwen van een viool moet je zo wie zo (mijns inzien) een beetje viool gek zijn. Je gaat het niet voor je lol doen. Je moet dus op de een of andere manier verkocht/verknocht zijn aan dit instrument.
    Ik spreek natuurlijk geheel voor mijzelf en kan je openhartig melden dat het bouwen, het bezig zijn met een muziek instrument gewoon (voor mij) heel veel frustraties geeft als het mislukt, maar nog veel meer vreugde als het wel lukt, als er iets “goeds”uit je handen komt.

    Hobby’s kosten geld, kosten bakken geld.
    Mocht je de kosten en leergang van het vioolbouw afwegen tegen het kopen van een instrument. Een behoorlijk instrument kost… c.a. 10.000 euro (sorry andere forum leden even een beetje ruimte geven). Een erg goed instrument kost al snel meer dan 10.000 eurie.

    Het gereedschap, het hout, de tijd, en zo kosten een fractie.
    Niet dat je een paar honderd neertelt voor wat gereedschap, wat hout een boekje en een viool kan bouwen en een tweede Stradivarius kan worden.
    Vioolbouw leer je tijdens een opleiding en, jaren lange ervaring.

    Gereedschap:
    In een van mijn posts (stapel zetten) verwees ik naar een apparaatje om de hoogte van de stapel – ongeveer – mee te bepalen, het kan echter ook met een saté stokje of een rattenstaartje.En kun je dus kosten besparen.
    Zelf heb ik nog al lopen klooien met het zagen van de hals. Met het handje uitzagen van de vorm van de krul was voor mij een hell. Totdat ik via Marktplaats een motor figuurzaag wist te bemachtigen, kosten 50 euro en een ritje naar Oss.

    Ik moet wel heel eerlijk zijn en heb tot nu toe alleen een aantal delen, onderdelen en zo van een viool gemaakt, een hals, een toets, een kam, nog een hals, een krans (als ik het goed omschrijf, de zijkant van een viool) om vervolgens het originele boven en achterblad er op te kunnen passen. Viooltje zonder hoekklosjes, dat geheel uit elkaar ligt.
    En viool gekocht (Marktplaats voor 15 euro, een ritje naar Capelle a.d. IJssel en terug), helaas is de sleutelkast gescheurd (topick) en was het bovenblad ontdaan van alle spirituslak.

    Ervaring in het bouwen is er niet veel als je het vergelijkt met Frits maar…..ik laat me door niemand tegen houden. ’t Kost alleen zo veel tijd (die ik nu nog niet heb) en het kost een paar centen voor wat gereedschap.

    Gelukkig hebben we violistenweb en een grote steun aan Frits, helaas zijn er weinig vioolbouwers actief in Olanda die hun kennis en ervaring met ons willen delen, ik begin weer af te dwalen (eigenschap)
    .
    Maak je geen zorgen, een hobby kost altijd meer als dat je eigenlijk zou willen, het kost altijd handen (klauwen) geld. Of het nou modelbouw, auto’s, motoren of zo is. Je loopt er op leeg.

    Het bouwen van een viool, de kosten van het gereedschap, het hout, de tijd, en zo staan niet in verhouding tot het kopen van een viool/barokviool.
    Maar je moet gewoon een heel klein beetje viool/fiool gek zijn.

    Welkom bij de club.

    Remi
     
  18. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Ducky,

    Welkom bij het forum en hoop dat je er ook veel plezier en wetenswaardigheden aan overhoud.

    Rob...
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Beste enthousiastelingen en bouwers,

    ik denk dat we maar niet langer moeten wachten tot er zich nog een vijfde kandidaat aanmeldt, anders ben ik straks met vakantie en mogelijk een van jullie ook.

    Dus mijn voorstel is, we gaan beginnen:

    ventileer dat waarvan je denkt dat anders had gemoeten, maar ook en vooral waaròm. Heb je geen enkele opmerking over een plaatje en weet je er niets over te melden, dan schrijf je bijvoorbeeld: geen idee.
    Houd s.v.p. de numerieke volgorde aan, zodat een ieder weet welk commentaar bij welk plaatje hoort.

    Ik denk dat het verstandig is te wachten met wat ik ervan vind, tot alle vier deelnemers hun antwoord hebben gegeven. Daarna zal ik mijn visie geven, die alleen bedoeld is als discussiepunt. Een ieder is vrij om er een andere mening op na te houden. Maar we zien wel hoe het gaat.

    Ik ben benieuwd!

    Aan het eind van deze sessie heb ik nog een 'aestheticatraining' bedacht voor degene die dat thuis in allle rust achter zijn/haar PC wil uitproberen.
     
  20. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Frits ( SB ),




    Foto 1 :

    Inleg : Als ik het goed zie loopt de inleg ( de zwarte binnenste rand) door tot het eind en dat hoort niet . De aansluiting hoort wit te zijn in het midden in aansluiting naar de volgende inlegstrook waar het zelfde voor geldt.


    Foto 2 : Het bovenblad en inleg loopt niet gelijk.

    Foto 3 : geen idee

    Foto 4 : geen idee

    Foto 5 : ronding van het achterblad loopt niet gelijk


    Ik denk dat ik hoog nodig toe ben aan een training.


    Rob....
     

Deel Deze Pagina