Met de witte heb ik geen ervaring. Ik heb die Tite Bond Hide Glue zèlf zo af en toe in gebruik, maar niet voor de vioolbouw. Ik pas die Tite Bond voornamelijk toe bij reparaties op die plaatsen waar de lijm een afstand moet overbruggen. Even een voorbeeldje: aangezien ik ook een aantal (akoestische) gitaren heb gebouwd, komt er zo af en toe iemand bij mij langs met z’n instrument (niet die ìk heb gebouwd, hoor!!) om ‘even’ een losgeraakte ‘strud’ (soort zangbalk) te lijmen. Dat is niet altijd eenvoudig en het moet –als het enigszins kan- zonder het bovenblad te lichten. Wanneer ik dat met huidenlijm zou doen krijg ik dat niet op de plaats van bestemming, want dan is het al aan het geleren door afkoelen en loopt je leiding vast. Met TiteBond kan ik via een 'doseerlijn' deze lijm verspuiten op de juiste plaats, door het klankgat heen met behulp van inwendige verlichting en spiegel. Maar alleen in zulke gevallen, neem ik mijn toevlucht tot de TiteBond, die overigens maar beperkt houdbaar is. Dus: niet te veel in een keer aanschaffen en kijken op de productiedatum!
Liquid hideglue van Titebond moet absoluut worden AFGERADEN voor vioolbouw: de hechtkracht is onvoldoende. Huidenlijm kost bijna niets en een lijmkoker is een investering waar je jaren lang lol van hebt.
Helaas heb ik mijn viool al in elkaar gezet. Bij nr. 2 zal ik deze raadgeving in acht nemen; ik heb nog beenderlijm, dus dan maar au bain marie op een theestoofje! Of moet het toch huidenlijm worden? PS. Mijn viool zit nog wel in elkaar, maar ik houd haar in de gaten. De hals zit plat tegen de kast gelijmd en gespijkerd en er is daar tot nu toe geen enkele beweging te zien.
Hoi allemaal, Ik ben de laatste regenachtige dagen druk bezig geweest om toch de zangbalk eruit te halen. Het idee houtlijm onder een zangbalk sprak me toch niet aan en de hoeveelheid lijm ook niet ( het zat overal om de balk heen ) . Dat word dus een nieuwe balk als ik de restanten lijm weg heb gehaald. Het is trouwens ook meteen een leerproces om nu een goede te gaan maken. Iemand nog een idee waar ik op moet gaan letten ? Rob… PS , Frits ik kon het toch niet laten.
Robbedoes, Eventueel de grote delen van de zangbalk met een guts uitsteken en de rest met een schaafje en schaapstaal weghalen. Je kunt je lijm prima verwarmen met een flessenwarmer, staan er zat op marktplaats. Remi
Thanks Remi, Ik heb nog een elektrisch kookplaatje ( met temperatuurregelaar ) van mijn opa hier staan en daar gaat het prima mee. Rob.. PS, Hoe kom ik van robbedoesje af en dan gewoon Rob van maken ?
Eigenlijk is er niks mis mee Remi, Toen ik dit forum zag dacht ik dat iedereen een nickname had en nu het iets persoonlijker word vind ik die naam niet prettig om daar mee te beginnen of te antwoorden. Ik vind dit forum heel leuk en wil ook graag iets bijdragen ( als ik dat al kan ) om het te laten voortbestaan en er eigenlijk ook iets voor wil doen al weet ik nog niet precies hoe maar dat komt wel. Er zijn een aantal mensen die hier heel vaak mee bezig zijn en dan vind ik gewoon mijn eigen naam wel zo vriendelijk en of persoonlijk overkomen. Dus vandaar die vraag. Ik ben geboren met de naam Rob en niet met Robbedoesje . Die naam heb ik gekregen omdat mijn oom ook zo heet en ik dus omdat ik jonger ben de naam robbedoesje kreeg. Ik ben inmiddels al iets langer geworden dan mijn oom en nu heet ik rob 1 en mijn oom rob 2. Geef mij dus maar gewoon Rob. Als het niet kan geen probleem. Ik vroeg het alleen maar of ik het zelf kon veranderen, maar dat gaat dus niet.
Ach, Robbedoesje = Rob Hopf = Ronald Bettina = Bettina Remi = Remi We noemen je gewoon Rob van af nu en als je aan zee woont... Zeerob! Remi
Dag Rob, Als je met Rob ondertekent, dan heb je grote kans dat je ook met Rob wordt aangesproken, wat je nickname verder ook is. Groeten van Bettina (die ook wel eens anders heet als haar eigen naam al in gebruik is op een forum) p.s. succes met je zangbalk! Misschien overbodige tip, maar ik heb het iemand wel eens andersom zien doen: eerst pas maken op bovenblad, vastlijmen en dan pas bijsteken/schaven/snijden en zo nodig wat schuren. Grofweg pasmaken gaat met een ringetje en potlood rondom, zangbalk verticaal evenwijdig houden met krans. Het fijne paswerk doe je met krijt, waarbij je de te hoge gedeelten (waar krijt zit) gemakkelijk wegvijlt.
Bettina schreef: "Wegvijlt", Laat Frits het maar niet lezen, "Raspelvirtuosen". En nu komt het, ik zou hiervoor (Jan de Beterweter) juist een mes of schaafje gebruiken. Remi
Juist, en schuurpapier hoort in de..., je raadt het al. Aangezien de zangbalk aan de binnenzijde zit lijkt me dit nou juist de enige plek van een viool waar je een vijl c.q. schuurpapier zou kunnen gebruiken, mocht je daar wat vaardigheden/mogelijkheden betreft profijt van hebben natuurlijk. 't Valt niet mee om de krijtsporen, die vaak heel klein zijn en verspreid zitten, met een schaaf te verwijderen. Een mes verdient dan m.i. de voorkeur. De afronding van de 'vrije' kant gebeurt natuurlijk wel gemakkelijker met guts, schaafje en mes.
@ Remi: 'wegvijlt' ik heb niks gezien Bettina schreef: (.....) “Aangezien de zangbalk aan de binnenzijde zit lijkt me dit nou juist de enige plek van een viool waar je een vijl c.q. schuurpapier zou kunnen gebruiken”(.....) Dat is allemaal waar, maar het probleem van vijlen aan een met krijtdeeltjes gewitte zangbalk is, dat tijdens het vijlen of schuren, de deeltjes er weer af gaan door het trillen van de vijl, dat de deeltjes er als het ware weer afschudt. Op die manier heeft het krijten niet zo veel zin. Dat is dan ook tevens de reden dat ik na het krijten (ik gebruik talkpoederdeeltjes, omdat de deeltjesgrootte nòg kleiner is) een super scherp rond scalpelmesje gebruik en die delen die wit zijn voorzichtig weg snijd. De enige moeilijkheid is hier dat je overal evenveel, lees: even dik, materiaal dient weg te snijden, maar dat geldt ook voor vijlen als men dat al op die manier zou doen. Frits
Hoi Frits, Ben nog druk bezig met de lijm dus het is nog niet van toepassing maar heb er wel mijn gedachte over laten gaan. Ik bedoel dus onder enige spanning een balk inlijmen. Ik dacht zelf om een soort bak te maken iets groter dan je blad en dat op te vullen met misschien schuimrubber en dan zo zodat het bovenblad net iets uitsteekt boven de bak en dan door middel van een aantal verstelbare schroeven met daaraan plaatjes gemaakt die je als het blad in de bak ligt aan kan draaien zodat het blad dan onder druk komt te staan en ook zo blijft en dan je balk te gaan maken en in te lijmen. En eigenlijk dan ook meteen verstelbaar omdat elk blad weer anders is. Is dat een optie of kan het gelijk naar de prullenbak ? Het lijkt me makkelijk zelf te maken en het kost niet zoveel. Rob. Ik bedoel dit als werken met aangepast gereedschap zoals je het zelf zo mooi bracht een poosje geleden . Heb je daar trouwens een pictures van van een aluminium frame ? We hebben hier in Monnickendam een bedrijf dat schepen maakt ( voor alleen de hele rijke mensen ) maar hoe leg je zoiets dan uit wat je wilt en de bedoeling ervan ? Een viool uit elkaar dat gaat goed maar ik kom nu in het stadium van aangepast gereedschap om hem weer in elkaar te zetten. Ik weet dat ik daar zelf achter moet zien te komen en dat gaat ook wel lukken maar alles wat makkelijker kan is mooi meegenomen.
Hoi Rob, Het idee erachter is goed, echter in jouw ontwerp betekent het dat bij het plaatsen van het blad er al direct spanning op komt te staan en dat moet niet. Er moet voor worden gezorgd dat zodra er op het bovenblad (binnenzijde) druk wordt uitgeoefend, die moet worden opgevangen, zodat de evenwichtssituatie wordt gewaarborgd. Dus wanneer er geen enkele druk wordt uitgeoefend moet er een spanningsloze situatie zijn en die is in jouw voorbeeld niet aanwezig. Wat je zou kunnen doen –ik heb dit zelf voor een bepaald instrument zo gedaan- is het volgende: Uitgaande van je bestaande ‘bak’: plaats op je bovenblad een soort folie, spuit een ‘wormpje’ PUR-schuim in je bak, vooral aan de randen (afhankelijk van de dikte van je 'bak') en leg je bovenblad erin en zorg dat het blad een redelijke tegendruk geeft wanneer de schuim zich gaat ontwikkelen. De bedoeling is dat er een afdruk komt, maar wanneer je blad te vast zit komt er te veel druk op en kan er breukgevaar ontstaan. Eventueel met lichte elastiek werken zodat expansie mogelijk blijft! Na een tijdje heb je een perfect passende ‘wieg’. Het enige nadeel is dat de schuim na verloop van tijd (onder invloed van UV-licht uit het ‘normale’ licht) veroudert en daarmee bros wordt. Dat is de reden dat ik er weer vanaf gestapt ben. Bovendien werk ik vaak met verschillende welvingen voor ieder nieuw instrument, zodat deze optie voor mij niet zo geschikt is. Trouwens, zo’n ‘wieg’ zou je al gehad moeten hebben bij het op dikte brengen van je bladen, of heb je dat niet uitgevoerd? V.w.b. dat Alu-frame moet ik even aan het speuren. Misschien dat ik het snel vinden kan. Zodra ik het heb zet ik het wel op het forum.
Hoi Frits en Bettina, Dat is een goeie van je met pur-schuim. Houd wel in dat je steeds een nieuwe moet maken bij een ander blad maar dat geeft niet. Ik heb natuurlijk nog niks aan de dikte gedaan van de bladen omdat ik eerst naar een oplossing zocht daarvoor. Hij is nu bijna lijmvrij dus vandaar dat ik nu aan het aangepaste gereedschap moet gaan denken en dan uitproberen hoe lekker het werkt en daar neem ik dus geen viool voor. Als ik dat voor elkaar heb dan ga ik pas weer verder. Bettina bedankt voor je eerste plaatje ik ga zelf ook even googlen nu ik een klein beetje zie hoe het moet gaan werken. Rob...
Hoi Rob: Bettina is ook al bezig geweest en heeft -net zo als ik- de site van MD gevonden. Maar hier is er nog eentje: De maker (Andreas Sender) zegt er zelf het volgende over: Aluminum, appr. 3/16" thick. Volgens mij verkoopt 'ie ze ook nog. All over the world weet ik niet, maar zou dus goed te maken moeten zijn. En waarom doen we dit allemaal? Antwoord (in het Engels): "It's just to keep the top plate from flexing while you fit and glue the bassbar. Makes life easier". Hoop dat je er wat aan hebt. groet,
Hoi Frits, Makes life easier. En dat is nou precies de bedoeling. Bedankt voor je plaatje, ik denk dat ik volgende week even naar de scheepsbouwer loop met de plaatjes en het bovenblad en vraag of ze dat kunnen maken en ik denk dat dat wel gaat lukken. Mijn vrouw speelt harp ( een Sebastian Erard ) en daar moest een nieuwe stemsleutel voor komen die we meestal uit Engeland lieten komen en ben daarmee toen ook naar de scheepsbouwer gegaan en die had twee dagen later de keurig gedraaide sleutels klaar liggen. Kosten geen en als het weer gebeurde konden we zo langskomen. Waarschijnlijk al dik betaald door al die rijke mensen die hier hun bootje laten bouwen. Rob...