citaat Rob: "PS. Hoe kan je trouwens de spanning voelen van een blad wat al bijna in tweeen ligt , of kan je dat pas beoordelen als het blad weer een geheel is geworden ? Het is trouwens mijn lievelingsviool die al tien jaar werkeloos aan de muur hangt, zou dat er mee te maken kunnen hebben ? Ik heb er een lichte spanning op laten staan al die tijd maar ik heb die er nu helemaal afgehaald natuurlijk. Rob.... " Ik had hier nog niet op gereageerd. Welke spanning wil je in dit geval voelen of onderzoeken? In een eerdere post had ik het over de spanning van de zangbalk. Bij het erin zetten van een nieuwe balk is het bovenblad van de krans af. En alleen dan heb je de mogelijkheid tot het testen van de spanning en flexibilitiet van het bovenblad als functie van de vorm en dikte, hoogte van de zangbalk. Dat kan niet met een bovenblad dat is vastgelijmd met een gedeeltelijke scheur erin. Dus daar niet op duwen of zo! Sorry dat ik even begreep dat de losse lijmnaad er al een jaar of tien in zat. Maar een verse verwijdering (scheur) maakt dat er nauwelijks vuil in zit met grote kans op goede hechting.
Hoe groot is de kier tussen de naad? Wordt die nog steeds groter of blijft die constant? Is er veel kracht voor nodig om de kier weer bijelkaar te krijgen? Staat de krans nog recht dwz parallel aan elkaar? (kijken vanaf knopgat en vergelijken) Dit soort vragen bedoelde ik om er achter te komen of er veel spanning op staat en wat de mogelijke oorzaak kan zijn. Misschien kun je een fotootje maken?
Het is net wat Bert al aangeeft je kunt een hoop maken met wat draad-end een aantal stukjes hout of messing. Ik ben ook begonnen aan een dergelijk toestel, gemaakt van draadeind en het is zelfs misschien niet goedkoper als er een aantal te kopen maar eenmaal bezig ligt de wereld (metaalbewerking) voor je open. Natuurlijk heb je een aantal (basis) gereedschappen nodig en moet je inventief zijn. Wat je in ieder geval nodig hebt is een kolom boormachine met klemhouder een aantal boortjes een aantal tapjes een kleine reeks vijlen, het draadeind (rvs) en een aantal stelschroefjes. Vervolgens plaatjes downloaden, kijken hoe het in elkaar zit, en waarom en bouwen maar. Wel volgt er natuurlijk een aantal rondes van fouten herstellen en verbeteringen aanbrangen.. Eenmaal de kunst onder de knie van het bouwen van clamps en je bouwt/maakt iedere clamp die je nodig hebt. Ben je bang dat de Messing, Brons, RVS, Alumini(mum)um het hout tijdens het verlijmen aantast, dan kun je natuurlijk coaten met kurk of zo. Remi
Hoi Frits, Ik begrijp nu dat we het over een ander soort spanning hebben dan over de lijmviool. De kier is vanaf het onderblad 1 mm ongeveer ( 13 cm ) lang en naarmate die meer naar de kam loopt word het smaller en is hij eigenlijk alleen maar los ( 10 cm ) Er is niet veel kracht voor nodig om hem weer terug te krijgen. Het is wel steeds de linker helft van het blad die omhoog springt. De krans loopt parallel dus daar zit het hem niet in. Zoals ik in een eerder topic al had aangegeven zit er ook een scheur van 10 cm beginnende bovenaan het linkerblad ongeveer 1 cm naast de toets van het linkerblad. Mijn leraar heeft tien jaar geleden al eens aangegeven dat de bouwer op een bijna overdreven manier heeft geprobeerd een Stainer na te bouwen. Ik zou het liefst het blad eraf halen en vanaf de binnenkant gaan verstevigen.met stukjes hout. Ik heb ook wel eens een blad gezien waarvan een scheur was gerepareerd met een soort gaas ( ik ben de naam even kwijt ) Wat zijn de voor en nadelen ? Ondanks het feit dat hij wat overdreven gebouwd is komt er een mooi barokachtig en warm geluid uit . Ik heb helaas niet de beschikking over een digitale camera maar ik zal aan een vriend vragen of hij er een paar foto’s van wil maken. In ieder geval iedereen alvast bedankt voor alle info. Rob.
@Frits Overigens mooie methode hoe je de reparatie hebt opgelost, ’t kost niet veel en ... Opm. Administrator: rest van deze reactie is verloren gegaan bij overheveling van Violistenweb naar dit Forum.
Op dit moment zit ik die plaatjes van de diverse clamps nog eens door te nemen, samen met de informatie van de scheur in de pseudo Stainer van Rob. Die scheur bevindt zich ook onder de toets en dat maakt, dat mijn zelfbouwclamps in dit bijzondere geval niet werkbaar zijn. Je kunt ze namelijk niet onder de toets door krijgen, daar is geen ruimte voor. Met die kant en klare zoals Remi dat liet zien, kan dat vermoedelijk wel omdat ze vrij plat zijn. Alhoewel dat bij deze Stainer misschien toch ook nog wel weer een probleem kan gaan vormen, gezien de extreem hoge welving. Moet ik toch nog eens een keer aan de slag met een verbeterde versie. Maar zoiets doe je pas als er zich weer een reparatie aandient.
Frits, Ja die clamps hadden we ook nog. Helemaal vergeten. Nu ja het blad is eraf en repareren in een mal van purschuim gaat wel super makkelijk. Rob.
Geen titebond dus, mooi dat ik dat tijdig verneem. Welke lijm is geschikt voor het vastlijmen van de hals en welke voor het in elkaar lijmen van de klankkast? Groet, Peter.
In alle genoemde gevallen: huidenlijm, vers aangemaakt en in de juiste consistentie. Neem voor het verlijmen van het bovenblad aan de krans een iets minder sterke lijm. (Verhouding lijm/water kleiner maken, dus iets meer water er bij). Dit om een toekomstige verwijdering van het bovenblad te vergemakkelijken.