Violen uit China

Discussie in 'Viool' gestart door Viola, 30 jul 2008.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik wil toch even reageren op een gedeelte van Brouwers post (post #18), waarin zij stelt dat ik de volgende kromme bewering(?) gedaan zou hebben:

    “omdat China veel violen maakt, nemen ze er blijkbaar niet genoeg tijd voor”.

    Onderstaand is wat ik werkelijk heb neergeschreven:
    “Wanneer men weet dat er per jaar in China zo’n 30000 tot 40000 violen gefabriceerd worden voor zowel eigen land als ook de export, is het duidelijk dat een bepaalde productie gehaald moet worden. De beperkende factor is hier dus: tijd!”

    Een duidelijk verschil in interpretatie en wat er werkelijk is geschreven!

    Wanneer het aantal mensen dat zich in China bezig houdt met de vioolbouwindustrie niet de beperkende factor is, maar de fabricage zèlf, zie ik niet wat er krom aan de bewering zou moeten zijn.

    Een krul uitfrezen kost nu eenmaal een bepaalde tijd, die op een bepaald moment niet nòg korter gemaakt kan worden. Die tijd is de beperkende factor, niet het aantal mensen.
    Zo zijn er toch ook nog droogtijden in acht te nemen voor de lak, waarbij opgemerkt dient te worden dat de nitro-lakken bijna geen droogtijd meer kennen. Als tweede wachttijd: de droogtijd van de lijm. Droogtijden hebben geen enkele interactie met aantallen personen, maar juist wel met een proces!

    Bij dergelijke grote aantallen instrumenten heb je ook te maken met een grote vermenigvuldigingsfactor in wachttijden.


    Frits
     
  2. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Wat volgens mij ook vergeten wordt, is dat men in China een heel andere mentaliteit heeft wat betreft de werktijden. Werknemers maken daar gewoon veel meer uren per week (voor een veel lager loon) dan in Europa.
     
  3. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Hoeveel (zeer) goede violisten kent een land met 1,4 miljard mensen eigenlijk. Misschien kennen wij ze niet maar als 1,4 miljard mensen ze kennen hebben ze toch zeker beroemde violisten. Mensen zijn ook standplaatsgebonden.
     
  4. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik denk dat je echt een aardige fabrieksviool uit China kan kopen voor zo'n €550 tot €850.
    Een viool van een leerlingvioolbouwer zou zo'n €1250 tot €1650 kunnen kosten. Er zijn echter ook Chinese meestervioolbouwers als Scott Cao.
    Aan hun instrumenten hangt net zo'n prijskaartje als aan violen van Europese meesterbouwers. :)
     
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de gehele discussie gelezen heb, maar toch wil ik wel mededelen dat ik een chinees instrument heb en dat ik er zeer tevreden mee ben.

    Mijn cello komt dan wel eens waar uit china, maar is geïmporteerd door een vioolbouwer uit Nederland en die heeft 'm afgewerkt en eventueel dingen vervangen (ik dacht in ieder geval de toets, de kam en het staartstuk). De instrumenten die uit china geleverd worden zijn niet slecht, alleen behoeven nog wel wat afwerking.
    Het instrument dat ik heb is een goede studiecello (de cellisten van de band Apocalyptica spelen op hun tour op vergelijkbare instrumenten), maar geen meester instrument. Bij het uitkiezen van mijn cello heb ik ook op Franse en Duitse cello's in dezelfde prijsklasse gespeeld en die vond ik minder, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak.

    Wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat chinese instrumenten helemaal niet slecht meer hoeven te zijn, maar kies dan inderdaad niet de "el cheapo" en speel er op voor je een instrument kiest!

    Daphne
    (weer even terug van vakantie)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb de website bekeken en zag, dat deze 'jongens ' hun producten over geheel de wereld distribueren, zoals bijvoorbeeld GEWA een bekende Duitse groothandel in nagenoeg alles waar maar muziek uit komt.
    Ik heb echter geen prijskaartjes kunnen vinden van de Scot Cao instrumenten.

    Ze zijn in ieder geval eerlijk in hun aanduiding waar het gaat om een kopie naar Stradivarius ("Soil") of Guarnerius (altviool). Maar ook dan weet je niet helemaal in hoeverre het allemaal door één bouwer is gemaakt. Nu kan men (Liuwe) zeggen: "wat doet het er toe, het instrument klinkt fantastisch!"


    Frits
     
  7. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Een Australisch cellomaatje van mij heeft een Scott Cao geprobeerd en was er zeer over te spreken. Als hij het geld had gehad, had hij hem waarschijnlijk gekocht. En dit is iemand die al heel wat instrumenten, waaronder de Guarneri van zijn leraar, in handen heeft gehad.
     
  8. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Inderdaad is deze Scott Cao een meesterbouwer. Volgens mijn informatie zijn er drie klassen in de Cao instrumenten te onderscheiden. Er zijn de fabrieksviolen. Deze worden in China gebouwd. Deze zijn het laagst geprijsd. Hierboven is een middenklasse prijs. Deze violen worden in de Verenigde Staten gebouwd door medewerkers, die jaren door hem zijn opgeleid.
    En dan zijn er nog de violen in het topsegment, die door Scott Cao zelf gebouwd worden. Prijzen omgerekend naar de Euro zijn als volgt. De middenklasse prijzen liggen zo tussen de €5100,- en €7030,-. De instrumenten eigenhandig door Scott Cao gebouwd, worden voor rond €14600,- verkocht. :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Alexander, kun je de bron vermelden waar deze bedragen vandaan komen?
    Ik kan ze op de site van Cao namelijk niet vinden!

    Frits
     
  10. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Deze informatie heb ik van een Amerikaanse vrouw, die ik een paar jaar geleden op een congres tegenkwam en die zelf op een Stradivarius kopie van Cao speelt. :)
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Daar heb ik een heel mooi plaatje bij, die de bewering op een andere manier belicht:

    [​IMG]

    Wil je zo'n berg violen allemaal echt handwerk laten zijn, dan moet je inderdaad nogal wat uren per dag besteden om dat voor elkaar te krijgen!

    Frits
     
  12. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    hallo

    graag uw reactie op de volgende verkoper.........

    http://shop.ebay.com/yitamusic/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p4340

    u kunt rechts ending soonest kiezen.

    er gaan er violen weg voor 1 dollar(+EUR 45.99) , ik snap er werkelijk niets van , zeker omdat de houtsoorten er goed uit zien (ik kan niets zeggen over de klank uiteraard)

    neem nou bijvoorbeeld deze:
    http://cgi.ebay.com/Strad-1715-Model-T19-GEIGE-Violin-Advanced-/200470352573?cmd=ViewItem&pt=Streich_und_Zupfinstrumente&hash=item2eacf6d2bd#ht_8091wt_1702

    hij loop wel morgen af, maar staat nu op 1 (ja u leest het goed) 1 euro +50 verzend en later 14 % en 19 % belastingen


    maar ja , 14 en 19 5 van weinig is nog steeds weinig.
    er zit zelf een koffer bij en een strijkstok, dit riekt naar uitbuiterij van mensen , of doe je er juist goed aan , bij de maker te kopen?!

    dit omdat al het geld naar de fabriek gaat en niet naar een tussen handelaar

    want er zijn ook mensen die ze daar kopen en vervolgens in europa aan bieden voor 300.

    dit is de eigen websuite van deze verkoper
    http://www.yitamusicshop.com/ProductView.aspx?ProductID=185

    hier zijn ze ongeveer 300 dollar +verzendkosten ....en belastingen , EXACT dezelfde dus.

    ze hopen dat er een bied oorlog komt en dat gebeurt niet altijd en dat vind ik erg sneu voor de mensen daar,,die dit maken , want ze verdienen als weinig, en dit hout ziet er werkelijk goed uit,

    1 euro is een beetje aan de lage kant voor een viool
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste luthier,

    ik zie de laatste tijd heel wat reacties 'langs' komen en dat is prima. Waar ik echter mee zit is de leesbaarheid. Ik denk dat het tijd wordt om er eens een spellingcontrole op te zetten voordat ieder bericht hier het forum bereikt. Is dat een idee?
     
  14. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    ik ben dislectisch, maar als een spelling controle mogelijk is vind ik het prima...

    hoe kan dat?
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Heb een emailtje gestuurd.
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Is dat echt zo? Feit dat de biedingen zo laag staan zegt namelijk niet zo veel. Ik kan bijv. een hoogste bod invoeren, bijv. 300 euro. Als er niet hoger geboden wordt dan 300 euro heb ik de viool. Echter kan het maar zo zijn dat iemand als hoogste bod 350 euro ingevoerd heeft.
    Bovendien is het zo dat de laatste 5 minuten de biedingen (automatisch via programmaatjes) omhoog vliegen. Dus je zou zo'n viool eens moeten volgen en kijken voor welk bedrag die uiteindelijk verkocht is.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het bod op instrument: http://cgi.ebay.com/Strad-1715-Model-T19-GEIGE-Violin-Advanced-/200470352573?cmd=ViewItem&pt=Streich_und_Zupfinstrumente&hash=item2eacf6d2bd#ht_8091wt_1702 staat al op €76, dus het kan nog van alles worden.

    Het is een beetje tricky: je weet niet precies wat je krijgt. Aan een mooi verhaal van de verkopende partij heb je ook niet al te veel. Maar, soms heb je een redelijke aankoop.

    Frits
     
  18. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    #36

    het klopt dat de prijs pas echt wat zegt als de aanbieding is afgelopen......
    ik heb ebay ook al gesproken over die programma`s waar u het over heeft (sniper software) dit is volgens hun illegaal en als dit gebeurt moet je de koper aangeven bij ebay....

    wel heeft ebay nu zelf een optie erbij gedaan dat je een bod doet, en een maximum bod instelt.
    Als ik 10 euro heb geboden en mijn max is 20, wanneer iemand nu 11 bied, dan biedt ebay voor mij automatisch 12...en dat gaat zo door totdat mijn limiet bereikt is.
    dit is op zich wel handig, maar drijft de prijs ook omhoog.....(en je weet niet wat iemand zijn maximale bod is).
     
  19. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Naar mijn stellige indruk is de e-bay winkel van Yitamusic een soort outlet waar men de spullen slijt die men niet in het normale handelscircuit kwijtraakt. Ik heb van de zelfde handelaar een paar instrumenten rechtstreeks uit de normale voorraad geleverd gekregen en die waren aanzienlijk beter en mooier (en uiteraard duurder) om te zien. Je kunt met zo'n e-bay koopje soms geluk hebben, maar verwacht in geen geval een instrument dat zonder meer bespeelbaar is. Verwacht zeker ook de nodige kosten om het instrument fatsoenlijk speelklaar te laten maken en te laten optuigen. Maar het belangrijkste is dat je niet weet wat je krijgt.
     
  20. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    #39

    aha, bedankt!
    Dat is erg waardevolle informatie!

    Dan kan ik mij voorstellen dat deze instrumenten bijvoorbeeld jaren in een winkel hebben gehangen, of misschien vanwege de geluidskwaliteit per direct na de bouw op ebay gezet worden.

    Ik vond het al vreemd, dat de instrumenten op de eigen website van deze verkoper een stuk duurder waren.

    In ieder geval bedank voor de informatie.... :)
     

Deel Deze Pagina