Violin making - Juliet Barker

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door ducky, 28 apr 2011.

  1. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Kent iemand het boek Violin making van Juliet Barker. IK heb interesse in het boek, maar vraag me af of mensen er al ervaring mee hebben. In reviews heb ik al wel gelezen dat het soms wat moeilijk is voor een beginnende vioolbouwer, vanwege vele onbekende termen. Maar ik denk dat ik daar wel uit kom.

    Zelf heb ik de boeken van Möckel en Millant wel, en een bouwwijzer met veel tekeningen in het Engels (kopie). Maar ik zou het prettig vinden meer achtergrond in het Engels te hebben, omdat Duits niet echt mijn taal is, lezen (en begrijpen) kost gewoon heel veel tijd.

    Dus kent iemand dit boek toevallig, ik ben het namelijk nog niet op dit forum tegen gekomen.

    Daphne
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik ken het niet, maar is niet eens zo duur!
    Zie: http://www.amazon.com/Violin-Making-Practical-Juliet-Barker/dp/1861264364

    Komt nog US$ 3,99 bij voor verzending.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Barker geeft al sinds mensenheugenis vioolbouwcursussen in de zomervakantie in Cambridge (UK)
     
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik ga het boek ook bestellen... het is er alleen nog niet van gekomen. Ik zal laten weten wat ik er van vind!

    En inmiddels heb ik me aangemeld voor de vioolbouwcursus van P. Brandt en B. Straatemeier, waar ik een hoop vragen hoop te kunnen stellen. (Uiteindelijk heb ik gekozen voor een langer lopende cursus, zodat ik tussendoor thuis verder kan werken en meer stadia van de bouw in de lessen kan doorlopen).

    Daphne
     
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Het boek ik nu wel degelijk in bestelling. Hoop het na mijn vakantie, dus half augustus te ontvangen!

    Daphne
     
  6. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik blijf antwoorden op mezelf, maar tot mijn eigen verbazing vond ik het boek vandaag al in mijn brievenbus.

    Het ziet er mooi uit, met veel foto's van het bouwproces. Sommige handelingen lijken alleen wat summier beschreven (maar ik heb nog lang niet alles gelezen). En ik moet weer wat wennen aan de terminologie, na veel duits.

    Na mijn vakantie vast een update, hoewel ik denk dat ik in mijn vakantie geen tijd heb om te lezen (zeilkamp organiseren...).

    Daphne
     
  7. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Nu dan toch een update over het boek.

    Ik vind het best een mooi boek. Er staan veel handige tips in, maar het is geen boek om je eerste viool mee te bouwen. Het leest opzich wel lekker weg. Je kan veel plaatsen nadat je al wat ervaring hebt. Maar volgens mij mist er te veel informatie om aan de hand van het boek een viool te bouwen. Wel fijn is dat de meeste maten die gegeven worden ook in de tekst voor zowel viool, altviool en cello genoemd worden.

    De foto's zijn wel behulpzaam, maar jammer dat er niet echt eenheid in de kleding van de bouwer is. In foto's die volgens het proces op dezelfde dag genomen zijn, heeft de bouwer drie verschillende outfits. En er worden verschillende instrumenten gebruikt in de fotoserie. Behulpzaam, maar esthetisch minder mooi.

    Daphne
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Je kunt soms pech hebben. Zo heb ik eens een keer het boek van Johnson & Courtnal "The Art of Violin Making" aangeschaft, omdat daarover zo veel geroemd werd op Maestronet (Amerikaans vioolmakersforum). Ik heb het in 2008 aangeschaft en was er zo doorheen. Er staat -voor mij althans- niets nieuws in. Ik vond het behoorlijk tegen vallen eerlijk gezegd. Jammer van het geld. Het heeft me €119,95 gekost, ik heb er eigenlijk niets aan. Möckel vind ik vele malen beter!! Is nog steeds mijn uitverkoren naslagwerk!
    Als je het Duits niet zo goed beheerst kan het van doorslag gevende betekenis zijn om een boek in het Engels aan te schaffen. Of het dan J & C zou moeten zijn weet ik zo net nog niet! Er zijn er vast meer en betere.

    Frits
     
  9. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik moet zeggen dat ik niet negatief ben over het boek. Ik vind het erg prettig om een boek in het Engels te hebben, het leest goed weg en geeft mij op dit moment handige tips. Heerlijk boek om te lezen op dit moment. Eigenlijk een fijne aanvulling naast mijn stap voor stap bouwboek. (Möckel is echt mooi, maar lees ik niet even door, daarin zoek ik op wat ik op dat moment nodig heb...).

    Wat ik aangeef is dat iemand die een eerste viool wil gaan maken waarschijnlijk nog problemen zal tegenkomen wanneer dit boek gevolgd wordt. En ook zijn de foto's wel behulpzaam, maar niet extreem fotogeniek.

    Daphne
     

Deel Deze Pagina