Viool afkomst vraag

Discussie in 'Viool' gestart door Pim, 2 sep 2019.

  1. Pim

    Pim

    Lid geworden:
    2 sep 2019
    Berichten:
    7
    Hallo,

    Ik zag op een rommelmarkt een vioolkoffer met daarin een oude en vieze viool, deze heb ik gekocht omdat een collega van mij een vioolkoffer zocht.

    Na het meenemen naar huis zag ik dat er in de binnenkant van de viool een label met daarop:

    "Antonius Stradivarius cremonensis faciebat anno 1724" stond, waar van de 24 met een pen geschreven is. Ik vond dit nogal interessant en ben ik er mee naar een plaatselijk muziekwinkel gegaan om er naar laten kijken wat voor een viool het is.


    Omdat de viool in losse onderdelen in de koffer lag heeft hij het met wat rommelen, en een nieuw setje snaren op gezet en even bespeeld om te horen hoe hij klinkt.

    Hij zei dat erg mooi klinkt voor een viool dat misschien al heel lang niet bespeeld is

    Hij raadde mij aan om het door een expert naar laten kijken.


    Kan iemand mij iets van vertellen of is er op deze forum iemand die hier verstand van heeft?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Algemene muziekwinkels weten doorgaans weinig tot niets van strijkinstrumenten, getuige dit advies om bij een expert langs te gaan: dat is natuurlijk onzin, want van dit soort violen met dit soort labels zijn er ontelbaar veel gemaakt in allerlei varianten. Niet interessant dus, hoewel het mogelijk een aanvaardbaar studie-instrument kan zijn. De koffer is dermate sleets, dat ik hem niet meer zou gebruiken voor normaal viooltransport. Wellicht is deze koffer nog interessant als rekwisiet voor de plaatselijke toneelvereniging wanneer daar een stuk wordt opgevoerd waarin een straatarme gesjeesde violist of een getormenteerde straatmuzikant voorkomt.
     
    Laatst bewerkt: 2 sep 2019
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hoi Pim,

    Leuk zeg, een viool vinden op de rommelmarkt die ook nog leuk klinkt. Dat is van iedere violist hier wel een beetje een droom.

    Er zijn veel van die Stradivarius-violen en ik vind die vaak best mooi klinken. Heb al een tweede straatviool nu waar ook zo'n etiket in zit. De eerste was echt te mooi om straatviool te blijven en omdat ik al een sjieke viool heb (en daar haalt zo'n stradivarius het echt niet bij), is deze bij een meisje terecht gekomen die hem bespeelt.

    Ga ermee langs een vioolbouwer, die kan je er vast meer over vertellen en ook of het waard is om hem weer helemaal speelklaar te maken.

    Groetjes, Irene
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Of het de moeite waard is om een viool als deze weer helemaal goed speelklaar te krijgen, hangt van het einddoel asf. Als hij alleen als wandversiering is bedoeld: nee. Aal er weer op gespeeld gaat worden: ja, tenzij de restauratiekosten in de vele honderden euro's lopen. Wie viool wil gaan spelen dient te bedenken, dat de eerste investering in lessen gedaan moet worden en niet zozeer in een instrument.
     
  5. Pim

    Pim

    Lid geworden:
    2 sep 2019
    Berichten:
    7
    Hallo, Bert.
    De persoon die even een setje snaren op deze viool heeft gezet en de viool bespeeld heeft, vindt het goed klinken, hij zei dat er mooi geluid uit komt.
    Hij zei ook dat de viool veel bespeeld is geweest omdat er slijtplekken op het ebbenhout is te zien. Ik ben zelf geen vioolspeler maar een Mandoline speler.
    Maar ik zou het graag willen leren spelen.
    Dus om het aan de muur te hangen vind ik zonde.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De vraag is "wat is een mooi geluid"?
    Kun je niets mee met een dergelijke uitspraak.

    Als de toets van zwart gebeitst materiaal is heb je met een paar maanden spelen wel zichtbare slijtplekken (en ook zwarte vingertoppen). Bij een ebbenhouten toets ben je wel jaren bezig wil je echte slijtplekken kunnen zien.
    De foto laat ingesleten plekken zien ter plaatse van de laagste drie snaren. Het duidt op zacht hout en spel voornamelijk in de eerste positie.
    Viool is niet bijzonder, (geen Stradivarius!), maar afhankelijk van de staat waarin die verkeert mogelijk bruikbaar als beginnersinstrument. Er moet in ieder geval een zadel op worden gemaakt. Dan kan het staartstuk ook worden gemonteerd. Of de kam nog past en te gebruiken is valt te bezien. Misschien valt het mee.
     
  7. Pim

    Pim

    Lid geworden:
    2 sep 2019
    Berichten:
    7
    Ik wil alleen maar weten of iemand mij kan vertellen waar deze viool vandaan komt en hoe oud het kan zijn.
    een indicatie is genoeg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • 3.jpg
      3.jpg
      Bestandsgrootte:
      1,5 MB
      Weergaven:
      22
    • 4.jpg
      4.jpg
      Bestandsgrootte:
      2,2 MB
      Weergaven:
      18
    • 5.jpg
      5.jpg
      Bestandsgrootte:
      1,6 MB
      Weergaven:
      22
    • 6.jpg
      6.jpg
      Bestandsgrootte:
      1 MB
      Weergaven:
      20
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    A.d.h. van een paar foto's is dat erg moeilijk. Het model vind ik wel afwijkend, zeker gezien het etiket dat doet vermoeden dat het de bedoeling was het Stradivariusmodel na te bouwen. Maar de onderste long is daar veel te groot voor (foto 3.jpg). Even dacht ik te doen te hebben met een altviool, maar laten we eens aannemen dat het een viool is en de corpusgrootte 354mm is. Dan denk ik te maken te hebben met een instrument uit Hongarije, Roemenië of ergens uit die streken (Bohemen). Bouwjaar? Tweede helft 20e eeuw schat ik. Meer kan ik er niet van zeggen.
     
  9. Pim

    Pim

    Lid geworden:
    2 sep 2019
    Berichten:
    7
    het valt op dat hij niet goed te stemmen is omdat de sleutels zijn versleten en dat de gaten nogal groot zijn geworden. ik zag ergens op deze forum hoe je deze gaten weer kan vullen met een stukje buxus hout en daar weer conische gaten in maken met een ruimer en nieuwe sleutels. Weet iemand waar deze melding staat ik heb gezocht hier naar maar kan het niet vinden.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ja, met de zoekfunctie 'verbussen' door Oosterhof Vioolbouw in dit forum, heb je het onderwerp zo te pakken. :)
    Je hebt er wel speciaal gereedschap voor nodig anders gaat het niks worden. En dat is niet alleen een ruimer maar ook een sleutelschaver.
    Maar het zadel zoals dat er nu uitziet past ook niet, (veel te ruim. Zit het wel vast?) om maar te zwijgen van de scheur in het achterblad. Wanneer de snaren echt op spanning gebracht worden gaat die beslist verder, met alle gevolgen van dien.
    Zit er een stapel in? Dat zal de scheur niet ten goede komen.
    Zo kun je ook geen viool optuigen. Eerst de boel in orde (laten) maken indien gewenst, afhankelijk van de kosten.
     
  11. Pim

    Pim

    Lid geworden:
    2 sep 2019
    Berichten:
    7
    Frits, de scheur in de achterzijde is niet een scheur maar een kras, als ik de binnenkant bekijk zie ik geen scheur
    er zitten nu snaren op en "gestemd" zo goed als het gaat, de stapel zit er ook in...
    En een kennis van mij heeft een sleutelschaver een soort punteslijper.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Misschien is het een kras, maar die gaat dan wel precies de centrale lijmnaad volgen voor het grootste deel. En het hoeft natuurlijk niet door en door te zijn, want dan ligt het blad zo in twee helften. Ik heb alleen een foto ter beschikking. Goed onderzoeken zou ik zeggen! Als de binnenkant geen scheur laat zien kan de scheur nog steeds aan de buitenkant zitten.
    Als iemand sleutelgaten wil verbussen moet 'ie dat doen. Het helpt uiteraard met het juiste gereedschap, waar overigens ook buxushout toe behoort.
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Je hebt niet alleen een ruimer nodig, ook een (scherpe) sleutelsnijder die daarop past of verstelbaar is. Verder heb je de nodige ervaring nodig bij het inpassen van sleutels, een basisvaardigheid van vioolbouwers die je niet 123 onder de knie hebt. Het verbussen is nog weer een verhaal apart: in het voorbeeld dat hierboven wordt genoemd is dat niet altijd even precies gedaan. Een vlijmscherp tweezijdig schuin beiteltje kan daarbij behulpzaam zijn. de combinatie van dit soort gereedschap in de juiste kwaliteit is een behoorlijke investering van vele honderden euro's, dus bezint eer gij begint.
     
  14. Pim

    Pim

    Lid geworden:
    2 sep 2019
    Berichten:
    7
    wees gerust ik weet wat ik doe.
     

Deel Deze Pagina