Dat lijkt me ook. Je houdt het instrument heel anders vast, de stok ook, je armbeweging is heel anders, andere manier van vibreren, grotere afstanden tussen de vingers (en dus denk ik meer positiespel) enz.
Is dit trouwens nog steeds je eerste altviool, of heb je er ondertussen al weer meer gebouwd? Is deze altviool voor jou helemaal "af"? Ga je door met vioolbouw?
Ik ben met vioolbouw begonnen in 1987. Na het bouwen van een hele serie violen, waaronder ook halve, een 7/8, een tweetal akoestische gitaren, twee heuse mini-viooltjes en in 2005 is mijn eerste altviool gerealiseerd. De tweede altviool staat op stapel, heeft reeds de krans en de ruwe vorm van de bladen zijn gevormd, maar ondervindt 'enige' vertraging wegens een verhuizing een jaar geleden. Naast vele andere werkzaamheden die een verhuizing nu eenmaal vergen, zal mijn atelier binnenkort zijn voltooid en dan ga ik (eindelijk) weer verder met de tweede altviool. Daarnaast heb ik nog voldoende houtvoorraad voor meerdere altviolen, want een altviool heeft veel meer vrijheidsgraden in de constructie dan een viool. Je kunt heel veel variëren en dat maakt experimenteren met de vorm zo interessant. Ook wil ik eens beginnen aan een barokviool en diverse andere violen met achterbladen uit één stuk of met 'vogelogen esdoorn'. [= 'cut on the slab'] Er staan ook nog opdrachten voor het bouwen van een tweetal akoestische 'steel string' gitaren. Mijn eerst gebouwde viool (1989) wordt zo af en toe nog steeds door mij bespeeld.
Everything you always wanted to know about Frits but were afraid to ask....... (?) Bedankt dat we even in jouw atelier mogen kijken! Heb je nog verbeterpunten in gedachte voor de nog af te bouwen altviool?
Niet ondersteboven van de hoogste snaar..... ? Laat ik dat nou ook hebben met de a-snaar van mijn altviool. Ik ben nu met Helicore aan het proberen. Ben daar redelijk tevreden over (voorheen o.a. gespeeld met Pirastro synoxa en Corelli Crystal). Heeft iemand een tip voor een echt mooie en helder klinkende a-snaar voor de altviool?
Of het verbeterpunten zijn moet nog bewezen worden maar afgaande van mijn kennis daarover moet het een verbetering worden: de breedte van de taille heb ik vergroot met 10 mm t.o.v. de eerste altviool. Ik heb de mal daarvoor aangepast: opgevuld met vulstukjes. Verder heb ik wat minder sterk de hoekpunten uit laten komen, maar dat is meer een esthetische dan een klanktechnische zaak en zal geen invloed hebben op de klank.
Ik ben op mijn 15e overgestapt naar de altviool. Ik was erg nieuwsgierig naar de klank van het voor mij toen relatief onbekende instrument. Toen ik eenmaal een altviool had gehuurd was ik gelijk verkocht. Op de altviool ging alles ook veel natuurlijker en minder geforceerd, ik zou nooit meer terug willen. De sleutel had ik vrij snel onder de knie, ik geloof niet dat dat het moeilijkste is. Het strijken is wel heel anders, de altviool spreekt met een vioolstreek gewoon niet goed aan. Je krijgt dan een hele dunne flutklank inplaats van een diepe warme klank. Het vibrato is ook iets langzamer en breder. Mijn huuralt was een 40,5 cm en ik ben sinds een jaar de gelukkige eigenaar van een 44,5 cm Roemeense altviool!
Nu alles een beetje een plek heeft gekregen na het verhuizen, kan ik écht iets laten zien van mijn atelier: en een gedeelte van de andere kant (ik heb geen groothoeklens ): Frits
Ziet er super netjes uit zeg!! Ben je nu eigenlijk een vioolbouwer of 'gitarenbouwer' (hoe noem je zoiets?)
Wow! wat netjes!! Zo schoon is het bij mij nooit. Helemaal niet te zien dat er hard gewerkt wordt, terwijl ik weet hoe druk je bezig bent.
Ik zie die gitaren maar als een beetje erbij. Mijn oudste dochter vroeg ooit eens (dacht in 1999) of ik niet een gitaar voor haar kon bouwen. Ik zei toen, dat ik dat best wel kon en ja, dat vergeet ze dus niet. Dan zit je eraan vast, dus moet op een zeker moment zo'n 'apparaat' ook gebouwd worden. Toen die af was, vond ik het zo leuk dat ik er ook eentje voor mezelf wilde hebben. De mal en alle gereedschap (ik moest er wat bijmaken zoals een cirkelsnijder) had ik immers toch al wel. Uiteindelijk was de eerste gereed in 2000(?) en de tweede -waarvan hieronder een foto- gereed in 2004: Maar ik kan niet echt (of moet het zijn: echt niet?) gitaar spelen en dan is de lol er gauw af. Ik kan wel wat akkoorden pingelen, maar dat kun je toch geen gitaarspelen noemen. Voor de beoordeling of het wat geworden is ben ik dan afhankelijk van anderen. Gelukkig heb ik een zwager die is afgestudeerd aan het conservatorium en die heel goed (ook klassiek) gitaar kan spelen, daar bof ik dus mee! Tja, ben je dan gitaarbouwer? Je kunt zeggen zodra je er eentje bouwt ben je gitaarbouwer, maar dat is niet wat je bedoelt. Ik houd het maar op vioolbouwer. Vind ik eigenlijk veel interessanter, helemaal om eens wat te veranderen aan altviolen en te zien wat het effect is. Daarnaast heb ik net een klein viooltje gebouwd voor mijn kleinzoon (is nog net een beetje te zien op post#32, ligt op de werkbank) die volgende week 3 jaar wordt! Hardstikke leuk om te doen. Die dingen komen er zo tussendoor, want opeens heeft dat knaapje ontzettend veel zin om op een viool te spelen. Dan moeten andere zaken even aan de kant en wijken, want dat gaat dan voor. @bert, Rebecspeelster, Mriekjuh en anderen: dat het zo super netjes is (of oogt) komt, omdat het natuurlijk relatief kort geleden als atelier is ingericht. Daarbij heb ik niet zo lang geleden een viooltje gelakt en dan moet het nagenoeg stofvrij zijn (voor zo ver dat mogelijk is). Ik zal dan ook eens laten zien hoe het eruit zag in mijn vorige werkplaats (Oegstgeest), want dat is heel andere koek: Daar hangt trouwens de tweede gebouwde gitaar ook nog! (Die is nu in bruikleen bij mijn schoonzoon, die voornamelijk de wat modernere muziek erop speelt.)
Oké! Grappig om allemaal te lezen! Leuk met al die foto's erbij! En je vorige werkplaats, het gaat er om dat je er lekker kunt werken tog? Groetjes Marike